کتاب کودک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ویژگی های کتاب کودک

بسیاری از افراد چنین سؤالاتی دارند که کتاب کودک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد برای فرزندانمان؟ به‌طور کل کودکان برای رشد نیاز دارند کتاب‌ها و داستان‌های زیاد برای آن‌ها خوانده شود و آن‌ها به این موضوع نیاز دارند که در کتاب‌هایی که شما برای آن‌ها می‌خوانید انعکاسی از خودشان و مردم‌های‌ اطرافشان در آن ببینند؛ خیلی خوب است که سبک‌های متفاوتی برای انتخاب کتاب کودک انتخاب نمایید زیرا این‌گونه آن‌ها می‌توانند فرهنگ‌ها وزندگی بسیاری را ببینند. ما در این مطلب ویژگی‌های کتاب کودک را برای شما توضیح می‌دهیم و بر اساس چنین ویژگی‌ها شما باید کتاب‌های مناسب را انتخاب کنید. با انتخاب مناسب کتاب کودک، فرزندتان از خواندن آن لذت خواهد برد و ارتباط بیشتری با کتاب برقرار می‌کند.

کتاب داستان کودکانه باید تصاویر شاد و رنگی دارا باشد

کتاب داستان خردسالان باید پر از تصاویر بارنگ‌های بسیار و شاد باشد و نوشته‌های بسیار کم و مختصر درون کتاب بماند؛زیرا برای کودکان یک تصویر بهتر از هزار کلمه، مفهوم اصلی را به کودک می‌رساند. برای آموزش و تقویت خلاقیت و ذهن کودک نیز تصویر در اولویت بیشتری قرار دارد.

کتاب داستان کودکانه باید محتوای خلاقانه داشته باشد.

کتاب کودک باید محتوای خلاقانه دارا باشد و خواندن آن برای کودک هیجان‌انگیز و جالب باشد، علاوه بر آن باید اتفاقات داستان سریع و کوتاه باشد زیرا طولانی بودن کتاب داستان برای کودکان خسته‌کننده می‌شود. در کتاب‌های کودک باید شخصیت‌های داستان به‌خوبی معرفی شود و کتاب در رده‌ی سنی کودک باشد.

ویژگی های کتاب کودک

 

بهتراست در داستان صحبت‌های خنده‌دار وجود داشته باشد.

کودکان خواندن کتاب‌هایی که خنده‌دار است را بیشتر از کتاب‌های دیگر دوست دارند و با آن‌ها می‌توانند مشغول شوند و خود را دقایقی سرگرم کنند.

خواندن کتاب برای کودک باید آسان باشد.

قطعاً کتابی را خوانده‌اید که خیلی سخت نوشته‌شده باشد و مطالب کتاب قابل‌فهم نباشد و این خواندن کتاب را برای ما سخت می‌کند و حتی باعث می‌شود که دیگر آن کتاب را ادامه ندهیم برای کودکان نیز به همین صورت است و ما باید از کتاب‌هایی که از نوع قلم و اندازه‌ی نوشته‌ی خوبی برخوردار باشند برای کودکمان تهیه کنیم. این نکته به فهم و شناخت بیشتر کلمات از سوی خود کودک کمک به سزایی می‌کند.

بیشتر مطالعه کنید : چگونه کودک را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کنیم؟

قصه کودکانه باید درابتدای داستان اطلاعات کمی ارائه دهد.

بهتر است کتاب کودک با اطلاعات کم و مقدمه‌ی مختصر شروع شود و تنها فقط اطلاعات ضروری مانند توضیح درباره‌ی شخصیت‌های اصلی داستان، اسامی و محل زندگی آن‌ها در ابتدای کتاب آورده شود؛ توضیح زیاد و اطلاعات بیش‌ازحد باعث می‌شود که کودک خسته شود.

داستان کودکانه باید پایان خوشی داشته باشد.

کودکان درک و تحمل پایان بد را در کتاب ندارند و همیشه باید درانتهای داستان کودکانه، مشکلات و مسائل به‌خوبی و خوشی حل شود تا کودک نیز بتواند داستان را بیشتر دوست داشته باشدودرسی بگیرد؛این مسئله برای کودکان در کتاب‌ها حائز اهمیت بسیاری است.

داستان کودکانه باید به‌صورت غیرمستقیم به کودک آموزش دهد.

کتاب‌های خوب کودک معمولاً سعی بر این دارند که دارای محتوای آموزشی باشند و به‌طور غیرمستقیم چیزی را به کودک یاد دهند تا در زندگی استفاده کنند. به‌طور کل یک کتاب کودک خوب باید دارای نکات اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل دیگر باشد.

طرح کتاب کودکانه باید زیبا باشد

 درانتخاب کتاب داستان موضوعی که در درجه‌ی اول اهمیت دارد این است که طرح کتاب مناسب باشد و به سلیقه‌ی کودکان انتخاب شود. طرح یک کتاب می‌تواند داستان درون کتاب را به‌خوبی نشان دهد و از اتفاقات درون آن ما را مطلع کند و بگوید که چه مشخصاتی دارد. به‌طور کل هرگاه ساختمان طرح خوب و مناسب باشد افراد بیشتری را جذب می‌کند برای خرید و خواندن، برای کودکان نیز همین‌طور است هرگاه کتابی دارای طرح خوب گیرا باشد رغبت کودکان نیز به خواندن کتاب به مدت طولانی بیشتر خواهد شد و می‌تواند کودک را ساعاتی با کتاب مشغول ساز.

تصویر مناسب برای کتاب‌های کودک

از ویژگی خوب کتاب‌های کودک می‌توان به تصاویر مربوط به آن‌ها اشاره نماییم، زمانی که خواننده مخصوصاً اگر مخاطب ما کودک باشد کتابی را مطالعه می‌کند که از شخصیت‌های داستانی آن در ذهن خود تصویری داشته باشد بنابراین کتاب‌های کودکی که دارای تصویر هستند بیشتر افراد را جذب می‌کنند و حتی اگر کتابی خوب باشد و چند سال بعد هم کودک بخواهد که اون کتاب رو دوباره بخونه ازآن قهرمان و تصاویری که در کتاب بود در ذهنش نقش بسته و آن‌ها را به یاد خواهد داشت و رضایتمندی را می‌توان در کودکان در پایان کتاب خوب و به‌دوراز حاشیه دید و او از خواندن آن کتاب‌ها احساس رضایتمندی و لذت می‌کند.

ویژگی های کتاب کودک

 

در انتخاب تعداد صفحات کتاب دقت نمایید

تعداد صفحه‌های کتاب نیز اهمیت زیادی دارد و معمولاً کتاب‌هایی که هم نوشته و هم عکس را باهم دارند باید صفحه‌های آن بین ۲۵ تا ۳۵ صفحه باشد و بیشتر از آن مناسب کتاب کودک نیست و کتاب‌هایی که تنها نوشته دارند باید تا ۱۶ صفحه باشند و بیشتر از آن دیگر کاری اشتباست و هم کودک از این‌که کتاب به پایان نمی‌رسد ناراحت می‌شود و هم کسل‌کننده خواهد شد؛ بنابراین در انتخاب تعداد صفحات کتاب برای کودکان دقت کافی را داشته باشید.

بیشتر مطالعه کنید : فواید کتاب و کتابخوانی

درباره کتاب‌های خوب به پرسش‌ها پاسخ دهید

هنگام خرید کتاب کودک ممکن است شما دچار گمراهی شوید وندانید چه نوع کتابی را انتخاب کنید و پرسش‌هایی از این قبیل که آیا این کتاب برای کودک من مناسب است؟ در ذهن خوددارید ما در ادامه‌ی مقاله پرسش‌هایی را آورده‌ایم که بهتر است درهنگام خرید کتاب کودک از خود بپرسید و ببینید که چه مقدار پاسخ شما به این سؤالات مثبت است و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

  • آیا این کتاب ارزش دارد که خواننده‌ها یا شنونده‌ها برای آن زمان بگذارند؟
  • آیا کتاب فهمی عمیق‌تر را در کودک ایجاد می‌کند؟
  • آیا داستان کتاب به‌یادماندنی خواهد بود؟
  • آیا کودک دوست دارد برای بار دوم به این داستان گوش دهد؟
  • آیا داستان هنگامی‌که فرد دیگر برایش می‌خواند جذاب خواهد بود؟

سخن پایانی

شما می‌توانید انواع کتاب را در سایت 724 چاپ مشاهده نمایید و براساس مقاله‌های کاربردی که برایتان قرار داده است اطلاعات بسیاری کسب نمایید؛ این سایت درباره‌ی چاپ کتاب، هزینه‌ چاپ کتاب نیز توضیحاتی را قرار داده است. شما با سر زدن به این سایت می‌توانید به دنیای کتاب وارد شوید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)