هنر خاطره نویسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

هنر خاطره نویسی

آیا شما فردی هستید که داستان شخصی جالبی برای گفتن دارد؟ آیا تجربیات شما دیدگاه جدیدی یا غیرمعمولی به دیگران ارائه می دهد؟ آیا حکایت هایی از کار و زندگی جمع آوری کرده اید که فکر می کنید می تواند ارزش خاصی داشته باشد یا بینشی را برای مردم فراهم کند؟ اگر چنین است، ممکن است یک خاطره برای نوشتن داشته باشید. بیایید هر آنچه درباره هنر خاطره نویسی لازم است بدانید را مود بررسی قرار دهیم.

اما  هنر خاطره نویسی فقط نوشتن مجموعه ای از داستان ها و تجربیات نیست. همچنین یک نوع روایت است، به این معنی که نیاز به مهارت دارد. اگر خوانندگان را در ذهن خود نگه دارید و نکات زیر را دنبال کنید، می توانید کتاب خاطره‌ای بنویسید که نه تنها داستان شما را به خوبی بیان می کند، بلکه با مردم نیز ارتباط می‌گیرد. هنگام نوشتن یا بررسی پیش نویس خود:

  • به این فکر کنید که چه چیزی داستان شما را منحصر به فرد می کند.
  • رک باشید
  • روایت خود را پیش ببرید.
  • قسمت هایی را که با نحوه روایت شما مطابقت ندارند، حذف کنید.

بیشتر بخوانید: نوشتن کتاب

داستان خود را منحصر به فرد کنید با هنر خاطره نویسی

داستان های جالب زیادی در دنیا وجود دارد، اما تنها شما پیشینه و مجموعه تجربیات خاص خود را دارید. چه چیزی می توانید به خوانندگان خود ارائه دهید که هیچ کس دیگری نمی تواند؟ چرا خوانندگان باید آن را از شما بشنوند؟ چگونه می توانید داستان خود را چارچوب بندی کنید؟

درک اینکه چه چیزی داستان شما را منحصر به فرد می کند به شما این امکان را می دهد که قلب خاطرات خود را بیابید و چیزی تازه، صادقانه و واقعی بنویسید. هنگامی که مشخص کردید چه چیزی داستان شما – و همچنین صدای شما – را متمایز می کند، روی آن تمرکز کنید و به آن موضوع وفادار بمانید. وقتی راهی برای جلب علاقه پیدا کردید، خوانندگان همیشه می خواهند با شما بمانند.

هنر خاطره نویسی

رک بودن در هنر خاطره نویسی

خوانندگان نیاز دارند که با آنها به گونه‌ای ارتباط برقرار کنید تا درگیر داستان شما شوند. هنر خاطره نویسی فقط یک بازگویی ساده از زندگی شما نیست. این یک روایت ساخته‌شده است که خواننده را وارد داستان می‌کند، همدلی ایجاد می‌کند، دیدگاه متفاوتی ارائه می‌دهد، انگیزه می‌دهد، آموزش می‌دهد، الهام می‌بخشد، شگفت‌زده می‌کند. به یک معنا، شما خواننده‌ای را به سفری می‌برید و حتی اگر نتواند با تجربه شما ارتباط برقرار کند، باید تصمیم بگیرد که مایل است برای سفر همراه شود یا نه.

یک خاطره خوب به خوانندگانش چیزی واقعی ارائه می دهد. برای جلب اعتماد خوانندگان و حفظ علاقه آنها، مهم است که صادق و باز باشید. در موارد خاص، حتی تجربیاتی که ممکن است شما را به بهترین شکل ممکن نشان ندهند، می‌توانند به خوانندگان کمک کنند تا انسان بودن شما را ببینند. اجازه دادن به خوانندگان برای مشاهده زمانی که مشکلی رخ داده است، زمانی که شما بهترین تصمیم را نگرفته‌اید، یا زمانی که به ویژه بهترین نبودید، می‌تواند برای آنها جالب یا روشنگر باشد. آنها می توانند با یک حقیقت احساسی که شما به اشتراک می گذارید یا از اشتباه خود درس می گیرید، ارتباط برقرار کنند.

توانایی شما در صریح بودن با خوانندگان همان چیزی است که آنها را مجبور می‌کند صفحات را ورق بزنند.

بیشتر بخوانید: انواع چاپ کتاب

داستان را به جلو ببرید

حتی اگر در حال نوشتن یک خاطره هستید، داستان شما همچنان باید نحوه روایت جذابی داشته باشد . به هنر خاطره نویسی و آنچه ممکن است برای خوانندگان شما ارزشمند باشد فکر کنید و آنها را به سمت یک هدف نهایی سوق دهید. این باعث می شود داستان شما ادامه یابد.

یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار از طریق طرح کلی است. حتی اگر طرح شما فقط یک طرح شلوغ باشد، همچنان به عنوان یک نقشه راه عمل می کند که سفر را به طور کامل نشان می دهد. طرح کلی (نقشه راه) شما باید به جایی منتهی شود. هنگامی که برای شناسایی نقاط پایانی و همچنین مقصد نهایی خاطرات زمان صرف می‌کنید، با کمک طرح کلی می توانید راحت تر ببینید که کجا حفره ها یا شکاف هایی در داستان خود دارید. همچنین می توانید به سرعت متوجه شوید که در مسیر اشتباه قرار دارید.

مطمئن شوید که خاطرات شما شروع، میانه، اوج و پایان دارد. تمام نکات شما در طول مسیر باید برپایه موضوع باقی بماند. سپس، داستان خود را به سمت اوج یا پایان حرکت دهید. به یاد داشته باشید: خاطره نویسی فقط مجموعه ای از رویدادها نیست. این باید حول یک مشکل باشد و به خوانندگان اجازه دهد تا به سمت نوعی راه حل برای آن مشکل حرکت کنند.

هنر خاطره نویسی

از حذف کردن نترسید، یک تکنیک در هنر خاطره نویسی

در حالی که تقریباً غیرممکن است که به خاطرات خود و غیرشخصی و واقع بینانه  نگاه کنید، در برخی سطوح، باید بتوانید این کار را انجام دهید. جزئیات یا صحنه های اضافی که روایت را به جلو نمی برد ممکن است نیاز به حذفشان باشد. اگرچه کتاب خاطره، داستان خود شماست و بنابراین عمیقاً شخصی است، اما نباید خودپسندانه باشد. هدف شما خدمت به خوانندگان است.

انجام این کار، کمک می کند یک گام به عقب بردارید و از خود بپرسید که آیا بخش ها یا جزئیات ریز در مسیر داستان نقش دارند یا خیر. آیا قسمت های مورد بحث خواننده شما را علاقه مند می کند؟ آیا نوشته روی موضوع و هدف نهایی شما متمرکز است؟ وقتی شک دارید، به طرح کلی خود نگاه کنید و ببینید آیا در مسیر خود ادامه داده اید یا خیر. شاید بخشی از متن متعلق به بخش دیگری از کتاب باشد و اگر در جای دیگری از کتاب هم مناسب نبود، بهتر است که حذف شود.

هنر خاطره‌نویسی با زندگینامه متفاوت است. در حالی که زندگی‌نامه یک روایت زمانی از وقایع زندگی شما است، که معمولاً بخش بزرگ‌تری از زندگی شما را پوشش می‌دهد، هنر خاطره‌ نویسی بر جنبه‌ای خاص‌تر از زندگی شما تمرکز می‌کند و درباره چیزی کلی‌تر صحبت می‌کند که شما در آن نقش دارید. در حالی که مجموع تجربیات شما مهم است، در یک خاطره، لازم نیست تک تک چیزهای زندگی خود را به مردم بگویید. تجربه و نوع دیدگاه شما است که خاطرات شما را به کتاب خواندنی خوبی تبدیل می کند و شما را قادر می سازد در بازار شلوغ خاطرات برجسته شوید و چاپ کتاب خود را رقم بزنید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)