نقد و بررسی کتاب دیگر اخبار را دنبال نکنید اثر رولف دوبلی

هزاران شرکت وجود دارند که الان می توانید به ذهنتان بیاورید.

این شرکت ها شاید به طور خاص به شخص شما نه، اما آنها به دسته ای از افراد فکر می کنند که شما به آن تعلق دارید. آنها به دنبال توجه‌تان هستند. آن‌ها می‌خواهند که شما مقاله‌شان را بخوانید و آگهی‌های موجود در صفحات آن‌ها را ببینید و به محصول آن‌ها علاقه پیدا کنید.

گاهی اوقات طوری رفتار می‌کنیم که انگار ساختن اخبار دراماتیک برای اخبار یک پدیده نوظهور است. جفری بیلبرو(Jeffrey Bilbro) در کتاب خود با عنوان خواندن تایمز(Reading the Times) به رفع این موضوع کمک می کند. او به نگرانی‌های هنری دیوید ثورو(Henry David Thoreau) باز می گردد که روزنامه های آن زمان ادعاهای اغراق آمیز می کردند، شرایط را به خاطر فروش ملتهب می کردند و توانایی مردم برای دیدن یکپارچگی جهان را مختل می کردند. با این حال، این موضوع به قبل از جزوه‌نویسی بازمی‌گردد که پس از اختراع تایپ متحرک برای چاپخانه، که به شدت هزینه ورودی را برای نویسندگان و ناشران کاهش داد. این یک مشکل طولانی مدت است، اما همچنان یک مشکل واقعی است.

معرفی کتاب دیگر اخبار را دنبال نکنید اثر رولف دوبلی

رولف دوبلی روشی را که اکثر مردم رسانه‌ها را می‌بینند و می‌پذیرند را به‌عنوان یک مشکل مهم تشخیص می‌دهد و توصیه می‌کند، همانطور که عنوان کتابش نشان می‌دهد، خواندن اخبار را متوقف کنیم. این کتاب همانطور که عنوان فرعی ادعا می کند، “مانیفستی برای زندگی شادتر، آرام تر و عاقل تر” است.

دوبلی نویسنده محبوب کتاب‌های فرودگاهی مانند هنر شفاف اندیشیدن است. هدف او این نیست که مردم را به سمت قدردانی اسرارآمیز صرفاً از ادبیات برجسته و شیوه زندگی متفکرانه بکشاند. در عوض، او کسی است که احتمالاً به طور قابل توجهی از توجه در اشکال مختلف رسانه ها (مخصوصاً برای فروش کتاب هایش) بهره برده است، اما می داند که نحوه پردازش اخبار برای ذهن ما بد است.

تنظیم کنایه آمیز این کتاب برای پیام و طنزآمیز آن قابل توجه است. دوبلی کتاب را اینگونه آغاز می کند و از فرصتی که برای صحبت با اتاقی مملو از روزنامه نگاران در گاردین در سال 2013 در مورد کتاب دیگری داشت، می گوید. با این حال، او همچنین یک پست وبلاگی در مورد اجتناب از مصرف اخبار نوشته بود. در اتاقی که پر بود از افرادی که امرار معاش‌شان به مصرف اخبار وصل بود ، از او خواسته شد تا موضع خود را بیشتر توضیح دهد. کارمندان روزنامه در توضیح او چیزی ارزشمند یافتند و متعاقباً برخی از نظرات او را منتشر کردند. این به نوبه خود منجر به انتشار کتاب « دیگر اخبار را دنبال نکنید» شد.

کتاب دیگر اخبار را دنبال نکنید اثر رولف دوبلی

خلاصه کتاب دیگر اخبار را دنبال نکنید اثر رولف دوبلی

به گفته دوبلی ، او از سال 2010 تقریباً به طور کامل از مصرف اخبار اجتناب کرده است. یکی از مهم ترین استثناها زمانی بود که او برای مدت کوتاهی شیفته سیاست ریاست جمهوری آمریکا در حوالی سال 2016 شد. با این حال، او به سرعت متوجه شد که این یک تله است و به عادات مصرف رسانه های خود بازگشت.

علیرغم آنچه ممکن است ناشران رسانه به شما بگویند، زندگی بدون خواندن یا تماشای محتوای آنها کاملاً ممکن است. دوبلی تخمین می زند که یک فرد متوسط احتمالاً در سال با حدود 20000 مورد “اخبار” مواجه می شود. او دیگران را به یک آزمایش فکری تشویق می کند: چه تعداد از آن مقالات خبری منجر به تصمیم گیری معناداری در زندگی شما شده است که در غیر این صورت نمی گرفتید؟

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب هنر خوب زیستن اثر رولف دوبلی

با نگاهی به سال گذشته، باید استدلال کنم که Dobelli تا حد زیادی درست می‌گوید. اخبار نظر من را تغییر نداده است، باعث نشده است که کاری کاملاً متفاوت انجام دهم، یا واقعاً زندگی من را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده باشد. ممکن است در حین اخبار با چند کتاب مواجه شده باشم که در غیر این صورت نمی توانستم مواجه شوم، اما اهمیت کمی داشته است. برای دوبلی ، مهم‌ترین تفاوتی که خبر می‌توانست ایجاد کند این است که اگر خبر را خوانده بود، می‌دانست پروازش به دلیل فوران آتشفشان ایسلند لغو شده است. این می توانست از اتلاف چند ساعت زندگی او جلوگیری کند.

اخبار تا حد زیادی بی ربط است. نه فقط بی ربط به زندگی روزمره ما، بلکه در واقع کاملاً بی اهمیت است. دوبلی اشاره می کند که هیچ یک از روزنامه های جهان به اختراع اولین مرورگر اینترنتی که مسلماً یکی از مهم ترین اختراعات از زمان هواپیما است، نپرداخته بودند. در آن روز داستان‌های دیگری نیز از علاقه‌مندی‌های انسانی و سیاسی وجود داشت، اما هیچ‌کدام از آن موارد به اندازه مرورگر وب از لحاظ تاریخی مهم نبودند.

اخبار همچنین ما را تشویق می کند که فراتر از حوزه نفوذ خود نگران باشیم. این غم انگیز است که نسل کشی در یک مکان دور در حال وقوع است، اما درک ما از جزئیات این درام در حال انجام به نفع من یا قربانیان ناآرامی نیست. در واقع، وقتی همه چیز گفته شود و انجام شود، به احتمال زیاد بسیاری از اطلاعات توزیع شده به عنوان «اخبار» ناصحیح بنظر خواهد رسید. علاوه بر این، اخبار فاقد توانایی توضیح دقیق چرایی اتفاقات هستند، که تا حد زیادی این است که افرادی که اخبار را صادقانه دنبال می‌کنند، متخصص مسائلی نیستند که درباره‌اش مقالات و کتاب‌های طولانی‌تر مطالعه کرده باشند (علیرغم اطمینان به نفس کاذبشان در رسانه‌های اجتماعی). نتیجه خالص پیگیری اخبار، اعتماد کاذب به تخصص خود و یک ذهن ناآرام تر است.

نکته قابل توجه دیگری که دوبلی به آن اشاره می کند این است که یک فرد به طور متوسط حدود 90 دقیقه در روز را صرف خواندن خبر می کند. این بدان معناست که حدود 1 ماه از سال برای خواندن یا تماشای مطالبی سرمایه گذاری می شود که واقعاً اهمیتی ندارند. اجتناب از اخبار، جهانی از امکانات را برای تعاملات عمیق‌تر از طریق کتاب‌ها، مکالمات بهتر و صرفاً مشاهده‌گری بهتر دنیای اطراف باز می‌کند. تصور کنید برای استراحت یا اهداف مفیدتر یک ماه به هر سال اضافه کنید.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

نتیجه

کتاب دیگر اخبار را دنبال نکنید  کتابی کوتاه است که حدوداً 146 صفحه در قالب رقعی است. اندازه آن برای این مملو از استدلال هایی برای اجتناب از اخبار و راه هایی است که بدون خواندن اخبار از آن عبور می کنید. منظور دوبلی این نیست که ما باید از دنیا غافل باشیم، بلکه این است که رسانه های دیگر راه بهتری برای درک واقعی آنچه اتفاق می افتد هستند. او همچنین خاطرنشان می‌کند که بیشتر داستان‌های واقعی در مکالمات روزانه مورد توجه شما قرار می‌گیرد، حتی اگر از رویکرد سریع به اخبار اجتناب کنید.

این کتابی نیست که حتماً باید بخوانید، اما رویکرد دوبلی قانع‌کننده است و کتاب به راحتی خوانده می‌شود. این همان جلدی است که در دوره دبیرستان یا دانشگاه در مورد سواد رسانه ای به عنوان همراه با دوره مفید خواهد بود. این کتاب از آن دسته کتاب هایی است که ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به راحتی در خانه یکی از بستگانی که در اخبار غرق شده اند و با لحن اخبار متحول شده اند، بگذاریم. استفاده شخصی از اجتناب از اخبار (و احتمالاً رسانه های اجتماعی) ممکن است یک روش سودمند باشد که برای بسیاری از ما ارزش آزمایش کردن را دارد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)