نقد و بررسی کتاب جنگ و صلح اثر تولستوی

معرفی کتاب جنگ و صلح اثر تولستوی

در این مقاله به کتاب جنگ و صلح اثر تولستوی می پردازیم این کتاب یکی از مهم ترین کتاب های ادبیات جهان هست و تولستوی را با این کتاب می شناسند.کتاب جنگ و صلح رمان بلندی هست که در چند جلد به انتشار رسیده است. تولستوی تلاش کرده با این رمان پر شخصیت از روسیه آن زمان تصویر درست و کاملی را به خواننده نشان بدهد. این رمان درباره روسیه است که به تدریج جنگ بر آن سایه انداخته و کم کم گرفتارش کرده است. زندگی تمامی طبقات مردم اشراف و تهی دست تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند. نه تنها جنگ اتفاقی ناگوار به خودی خود بود فرانسه هم این بار دشمن بوده و از مردم روسیه بسیاری دوست می داشتند به فرانسه سفر کنند و یا آن ها قصد داشتند و به زبان فرانسه برخی شان آشنا بودند.

تولستوی رمان را با پس زمینه ای از جنگی که رخ می دهد و می آید پیش می برد. تولستوی در این رمان به تاثیر جنگ بر چند خانواده اشرافی می پردازد و خط شاخص داستانی را این جمع پیش می برند. توانایی تولستوی در شخصیت پردازی های حساب شده و درست و اشخاصی که درگیر هر ماجرا می شوند و حفظ یکپارچگی تمامی اتفاق ها، نویسندگی او و تسلط بر جریان پیش رو را نشان می دهد.

چاپ کتاب

روایتی از تاریخ اجتماعی روسیه و کتاب جنگ و صلح   

تولستوی در خلال دیالوگ های شخصیت های رمان دغدغه های آن روزهی مردم روسیه را برای مخاطب بازگو می کرد. بحث پیرامون انتخاب یکی از این دو راه یکی از مهم ترین این گفتگوها است، فرار کردن و یا ماندن و جنگیدن. امکان بهره گیری از تجربیات مختلف و اتفاق ها در زمینه های گوناگون از نقاط قوت وجود این تعداد شخصیت در رمان است.انگار هرکسی تجربه خود را برای خواندن به میدان آورده است. تولستوی با مهارت موضوع ها و آدم ها را کنار هم چیده و و در روند ماجراها را پیش می برد. اشراف و تسلط او بر زندگی اشرافی آن دوران و بر جنگی که رخ داده نقطه قوت رمان است جوری که جزئیات و توصیف ها به دقت نوشته شده اند به درک خواننده از شخصیت ها و پیشبرد کتاب کمک می کنند.

کتاب جنگ و صلح

 

در کتاب جنگ و صلح تولستوی به دقت جزئیات را کنار هم چیده و هماهنگی و یک کل منسجم را خلق کرده است. در پردازش شخصیت هر کدام از افراد تولستوی تمامی جنبه های انسانی را در نظر گرفته و به دنبال به وجود آوردن یک قهرمان دست نیافتنی و بی نظیر نبوده است. او بر جنبه های مختلف شخصیتی به خوبی آگاه است و به خوبی در تک تک لحظات حساس شخصیت ها را تحلیل کرده و برای هر عنصر از این مجموعه عظیم بهترین عکس العمل را قائل شده است.شخصیت های این رمان بدون خطا و خبط نیستند، آنها آدم های هستند مثل خود ما و انسان های که در زندگی هایمان می بینیم. همین امر بر اتفاقات و باورپذیری ماجراها افزوده است. تولستوی سعی کرده است به شخصیت های رمان در سه حوزه ی تاریخی و سیاسی، اجتماعی و خانوادگی بپردازد.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب سمفونی مردگان

خلاصه رمان جنگ و صلح

رمان جنگ و صلح در سال ۱۸۰۵ در شهر سن پترزبورگ روسیه آغاز می شود زیرا از ادامه جنگ ناپلئون ترس آغاز شده بود. در یک مهمانی بیشتر شخصیت ها معرفی می شوند، از جمله آندری بولکونسکی، پیر بزوخوف و خانواده های روستوف و کوراگین که در مهمانی معرفی می شوند.بیشتر داستان به تعاملات بین روستوف، بزوخوف و بولکونسکی متمرکز است. پس از معرفی آن ها، نیکولای روستوف و آندری بولکونسکی به نمایندگی تخیلی از میخائیل کوتوزوف به فرماندهی ژنرال کوتوزوف، تا با نیروهای ناپلئون درگیر شوند به جبهه اتریش می روند.در نبرد آسترلیتز آندری زخمی شده و فکر می کنند که مرده است و وقتی به خانه همسرش لیس می رسد بعد از آمدنش همسرش طی زایمان می میرد. و پیر بزوخوف در همین حال با هلن کوراگینا ازدواج می کند او هلن را ترک می کند و به فراماسونرها اضافه می شود.نیکولای در این بین در قمار مقدار زیادی بدهی داشته که باعث می شود بیشتر ثروت خانواده روستوف از دست برود. علی رغم قول او به ازدواج با سونیا، تشویق به ازدواج با وارث ثروتمند می شود.

سینما و کتاب جنگ و صلح

از کتاب جنگ و صلح اثار زیادی را ساخته اند. اولین اثار ساخته شده فیلمی سینمایی در سال ۱۹۵۶ با بازی هنری فوندا و آدری هپبورن بوده است. اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۷ حمایت کرد از فیلمی که در آن ارتش سرخ بازی کرده بود.توسط بی بی سی یک نسخه تلویزیونی ۲۰ قسمتی در سال ۱۹۷۲ پخش شد که بعد تر در ۴ قسمت همین مجموعه در سال ۲۰۰۷ پخش گردید و سریالی ۶ قسمت تلویزیونی در سال ۲۰۱۶ محصول آمریکا و بریتانیا پخش شد. البته این فیلم های که معرفی شود از فیلم های مهم و معروف بوده اند و فیلم های دیگری هم وجود دارند که بر اساس این رمان ساخته شده اند.

چرا کتاب جنگ و صلح را باید بخوانیم؟

کتاب جنگ و صلح شمایی کلی و در برخی موارد با جزئیات از جنگی که میان روسیه و فرانسه در گرفته و زندگی اشراف این کشور به ما می دهد. نام کتاب به نظرمی رسد با هوشمندی تمام گذاشته شده است. در زندگی های روزمره همه ما همزیستی دو اتفاق خوب و بد جاری است. در بطن روزگار شاد ما چه غم ها و اشک هایی نهفته است و در زمانه ی غم و اندوه چه شادی های به دل رو می کنند.در زمانه ی عبارات مختصر و داستان های کوتاه، توصیه می شود یک رمان مفصل بخوانید که از قضا به تاریخ تنه ای هم زده و شلوغ و سراسر اتفاق است. شاید بد نباشد که کتاب را با آرامش و حوصله بخوانید مطمئن باشید روایت شما را با خود تا انتهای مسیر پیش می برد و حجم داستان آزاردهنده نبوده است.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت

کتاب جنگ و صلح

 

جملاتی از کتاب جنگ و صلح

آزادی، برابری، اینها همه بانگ دهل است که رسواییشان مدتهاست آشکار شده است. کیست که آزادی و برابری را دوست نداشته باشد؟ خود منجی ما آزادی و برابری را تعلیم داده است. خیال می‌کنید بعد از انقلاب مردم خوشبختتر شده‌اند؟ برعکس، ما بودیم که خواهان آزادی بودیم و بناپارت آن را نابود کرد. (رمان جنگ و صلح – جلد اول – صفحه ۵۵)

پیداست که سرنوشت ما همه جز تحمل مصیبت نیست. (رمان جنگ و صلح – جلد دوم – صفحه ۷۰۳)

کسی در نبرد پیروز است که با عزم جزم و با اطمینان به پیروزی در آن شرکت کرده باشد. (رمان جنگ و صلح – جلد سوم – صفحه ۱۱۰۷)

وقتی انسان جانوری در حال مرگ را می‌بیند وحشت می‌کند، زیرا زوال موجودی زنده را – وجود خودش را – در نظر می‌آورد؛ می‌بیند که موجودی زنده از حیطه هستی بیرون می‌رود. اما هنگامی که محتضر انسانی باشد، آن هم انسانی مورد علاقه، احساس گسیختگی نیز بر وحشت نیستی افزوده می‌شود، زخمی روحی که مانند زخم جسمانی گاه کشنده است و گاه التیام می‌یابد، اما جای ان همیشه دردناک می‌ماند و از تماس جسمی خارجی که اسباب تحریک آن شود می‌گریزد. (رمان جنگ و صلح – جلد چهارم – صفحه ۱۵۰۳)

مشخصات کتاب جنگ و صلح اثر تولستوی

  • عنوان: جنگ و صلح
  • نویسنده: لئون تالستوی
  • ترجمه: سروش حبیبی
  • انتشارات: نیلوفر
  • تعداد صفحات: ۱۶۹۲
  • تعداد جلد: ۴
  • قیمت چاپ چهارم قطع رقعی: ۸۵۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)