آشنایی با نظارت بر چاپ و شاخصه های ناظر چاپ

کی بر چاپ نظارت می‌کند؟ شاخصه‌های یک ناظر چاپ چیست؟

نظارت بر چاپ کتاب از مرحلۀ طراحی شروع می‌شود و تا زمان تحویل محصول نهایی به مراکز فروش ادامه دارد. فرآیند چاپ چندین مرحله دارد که در پیمودن هریک از این مراحل باید نظارت بر آن وجود داشته باشد؛ به شخصی که آموزش نظارت بر چاپ را دیده باشد را ناظر چاپ می‌گویند. در اصل ناظر چاپ فردی است که مهارت‌ هدایت روند چاپ و توانایی اداره کردن تجهیزات چاپ را داشته باشد.

ناظر چاپ حرفه‌ای معمولاً در رشته‌های مرتبطی مانند طراحی گرافیک و مدیریت چاپ تحصیل کرده‌اند. وظیفه اصلی ناظران، کنترل و بالا بردن کیفیت یک اثر است. یک ناظر چاپ باید اطمینان حاصل کند که محصول چاپ‌شده، با معیارهای سفارش‌دهنده مطابقت داشته و بعد ارسال گردد. آن‌ها توانایی کار با انواع مختلف محصولات چاپی ازجمله آگهی‌های بازرگانی، مطالب تبلیغاتی، مجلات، کتاب‌ها و … را دارند. ناظران به‌صورت پیوسته فرایندهای چاپ را به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از دیرکرد در تحویل، بازبینی می‌کنند. توانایی کار تحت‌فشار ، دانش IT و آشنایی با رنگ‌ها و طراحی گرافیک ازجمله مهارت‌های کلی نظارت بر چاپ است. از دیگر وظایف ناظر چاپ می‌توان به کنترل کیفیت کاغذ و مقوا، فرم‌بندی و چک ‌کردن رنگ‌ها قبل از چاپ اشاره نمود.

چرا روند چاپ نیاز به نظارت بر چاپ دارد؟

هدف از نظارت بر چاپ، حفظ کیفیت یک اثر در بالاترین حد ممکن از مرحلۀ طراحی تا تحویل آن است، به همین علت، برای چاپ یک اثر به فردی متخصص درزمینۀ طراحی و چاپ نیاز است. ازآنجاکه انواع گوناگونی از چاپ (فلکسوگرافی، افست و سیلک‌اسکرین) وجود دارد، هرکدام از آن‌ها نیازمند نظارت خاص خود است و ناظری مجزا دارد. از میان انواع گوناگون چاپ، چاپ افست بیشترین کاربرد را در ایران دارد و به همین علت است که در صنعت چاپ کتاب و روزنامه، آگاهی کامل ناظر از وظایف چاپ افست بسیار حائز اهمیت است.

 

ناظر چاپ

شاخصه‌های یک ناظر چاپ خوب چیست؟

با توجه به پیچیدگی و حساس بودن روند چاپ، مسئولیت‌پذیر بودن یکی از شاخصه‌های اصلی یک ناظر چاپ است، به این معنا که توانایی انجام و تحویل به‌موقع کار را داشته باشد. همچنین ناظر چاپ باید تیزنگر و دقیق باشد تا بتواند در تمامی مراحل چاپ مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و حل کند. یک ناظر چاپ حرفه‌ای با تمام مراحل چاپ کاملاً آشناست و به روانشناسی رنگ‌ها و مهارت فرم‌بندی نیز تسلط کافی دارد.

مواردی که ناظر چاپ باید بداند

  1. بهتر است که تعداد و تیراژ محصول قبل از تولید مشخص باشد؛ چون‌که اگر تیراژ بالا باشد، استفاده از ماشین‌های چاپی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و بهتر است از چاپ دیجیتال استفاده گردد.
  2. بعد از انتخاب روش چاپ، بهتر است دربارۀ نوع و ضخامت کاغذ یا مقوای مورداستفاده در چاپ با سفارش‌دهنده هماهنگ باشیم؛ به دلیل آنکه مرکب کاغذهای براق با مات تفاوت دارد.
  3. مورد سوم این است که باید فایل آماده به چاپ را از طراح تحویل بگیرید؛ لازم به ذکر است که فایل دریافتی باید دارای امضا، تاریخ و نمونه پرینت باشد.
  4. در چاپ لیتوگرافی، وظیفۀ لیتوگراف در وهلۀ اول مونتاژ یا فرم‌بندی و بعد تهیۀ فیلم و پلیت است. البته مونتاژ اکثراً در محصولات چاپی مثل کتاب صورت می‌گیرد.
  5. حتماً کاغذ یا مقوای آماده‌شده برای چاپ را به همراه مرکب و پلیت‌ها یک روز قبل تحویل چاپخانه بدهید.

 

ناظر چاپ

شرح وظایف ناظر چاپ

  • آشنایی با انواع خدمات چاپ (خدمات چاپ طلاکوب و …) و آشنایی با روش‌های مختلف چاپ (چاپ ملخی، افست و…)
  • آشنایی با مفهوم صفحه‌آرایی کتاب و نظارت بر صفحه‌آرایی مطالب و موارد چاپی
  • آشنایی با انواع کاغذ‌ها و کنترل کیفیت کاغذ و مقوا
  • نظارت بر کیفیت کارهای لیتوگرافی
  • آشنایی با صنعت چاپ و محصولات چاپی(پوستر، بروشور، سربرگ، پاکت نامه، کتب و جزوات) و کاربردشان
  • نظارت بر کیفیت طرح موضوعات چاپی
  • کنترل مرحلۀ مونتاژ و تهیۀ زینک
  • آشنایی با صحافی و نظارت بر کیفیت صحافی فرم‌های چاپی
  • کنترل و چک‌ کردن رنگ‌های موجود در نرم‌افزارهای طراحی مانند کورل و فتوشاپ و …
  • کنترل بر شمارۀ صفحات طرح آمادۀ چاپ و گرفتن تائید نهایی سفارش‌دهنده
  • چک کردن و بسته‌بندی محصولات چاپی
  • تحویل کار به سفارش‌دهنده.پ

مجموعه 724 چاپ و نظارت بر چاپ

ناظران ما در مجموعه 724-چاپ به‌طور حرفه ای و دقیق بر روی تمامی سفارش‌ها نظارت مستقیم داشته تا از بروز اشکالات احتمالی در فرایند چاپ سفارش‌های مشتریان، جلوگیری کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا ثبت سفارش خود می‌توانید فرم ثبت سفارش آنلاین موجود در 724 چاپ را تکمیل نموده تا همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار نمایند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)