معرفی کتاب هنر رنجاندن اثر شوپنهاور

کتاب هنر رنجاندن اثر شوپنهاور

در این مقاله به نقد و بررسی جذاب کتاب هنر رنجاندن اثر شوپنهاور می پردازیم لطفا تا انتهای نقد با ما همراه باشید؛

 

بیشتر بخوانید: معرفی رمان شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری

معرفی نویسنده کتاب هنر رنجاندن

آرتور شوپنهاور یکی از بزرگ ترین فیلسوف های اروپایی است که در عرصه هنر، اخلاق، ادبیات معاصر و روانشناسی بسیار شهرت دارد. وی در ۲۲ فوریه سال ۱۷۸۸ در گدانسک لهستان چشم به دنیا گشود و در ۲۱ سپتامبر ۱۸۶۰ در ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. پدر شوپنهاور هلندی بود و در کار تجارت فعالیت می کرد مادرش نیز آلمانی بود. شوپنهاور ۱۷ سال داشت که پدرش خودکشی کرد و چندی بعد نیز مادرش از او جدا شد و ازدواج کرد بنابراین شوپنهاور مهر مادری را نچشید. شوپنهاور طبیعتی نا آرام و متزلزل داشت بنابراین هیچ وقت ازدواج نکرد و تا آخر عمرش تنها زندگی کرد. وی علاقه زیادی به تحصیل علم داشت و در ابتدا شروع به آموختن طب و علوم طبیعی کرد و پس از مدتی به فلسفه روی آورد و با نوشتن کتابی در حوزه فلسفه از دانشگاه ینا دکتری گرفت. شوپنهاور در سی سالگی کتاب “جهان اراده و نمایش است” را نوشت اما با استقبال چندان زیادی مواجه نشد به گونه ای ۱۶ سال پس از انتشار این کتاب که بیش تر نسخ چاپی این کتاب به عنوان کاغذ باطله به فروش رفته است. شوپنهاور بعد از چندی توسط یک هندی و پس از تفکر و تجسس فراوان به آیین بودایی معتقد شد. شوپنهاور بسیار فردی گوشه گیر بود و تنهایی را به همه چیز ترجیح می داد. او تا آخر عمر خود ازدواج نکرد و ازدواج را مقوله ای بیهوده و احمقانه می دانست. در سی سال آخر عمرش برنامه ای سخت برای زندگی خود انتخاب کرده بود که از هفت صبح بیدار می شد و تا ظهر بی وقفه می نوشت سپس خود را به یک ناهار تجملاتی در یکی از بهترین رستوران های شهر دعوت می کرد او معمولا ناهار خود را تنها می خورد و شب ها تا ساعت ده به رختخواب می رفت . شوپنهاور با شیوع بیماری وبا برلین را ترک کرد و به فرانکفورت مهاجرت کرد و تا آخر عمر خود نیز همان جا ماند. وی در زمان حیات خود آثار زیادی از جمله در باب حکمت زندگی، در باب اراده در طبیعت، در باب بینایی و رنگ ها، زندگی این جوری است، هنر زنده ماندن، هنر حفظ آبرو، هنر رفتار با زنان و هنر رنجاندن را به ثبت رساند.

 

هنر رنجاندن

 

معرفی کتاب هنر رنجاندن

کتاب هنر رنجاندن نوشته آرتور شوپنهاور است که علی عبداللهی آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. شوپنهاور نویسنده این کتاب فردی بود که از تند گویی و فحاشی ابایی نداشت و در نوشته های خود افراد زیادی را مورد فحش و ناسزا قرار می داد از جمله این افراد که طرف ناسزاهای این نویسنده قرار می گرفتند هگل، فیشه و کانت بودند. نویسنده در کتاب به حدی تند گویی کرده که مترجم این کتاب می گوید بهتر بود نام این کتاب را دانشنامه ناسزاهای شوپنهاور می گذاشتند. وی در این کتاب به گرد آوری روش های شکست حریف، جدل و کشمکش و ازجمله مباحثی که ارتباط چندانی با حقیقت ندارد پرداخته است. از جمله دلایلی که موجب نوشته شدن مطالب این کتاب توسط شوپنهاور شد خانمی بود که در همسایگی او زندگی می کرد و خیاط بود این خانم کارولینه مارکوئت نام داشت که طی اتفاقاتی علیه اون به دادگاه شکایت کرد. این زن همراه با دوستانش در مقابل خانه شوپنهاور با صدای بلند و حرافی برای شوپنهاور مزاحمت ایجاد می کرده و تمرکز وی را مختل کرده است. شوپنهاور طی اقدامی بی رحمانه و خشن این زن را پله ها هول داده و طی داد رسی چند ساله محکوم شد که تا پایان عمر زن هر ماهه مبلغی را به عنوان دیه به او بپردازد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی رمان “موش ها و آدم ها” اثر جان اشتاین بک

نقد و بررسی کتاب هنر رنجاندن

شوپنهاور در کتاب هنر رنجاندن با زبانی تند و تیز درباره مسائل مختلفی از جمله فلسفه، ملیت، اجتماع و حتی مسائل جزئی و نامربوط سخن به میان آورده است جذابیت کار وی در این که برای او اهمیتی ندارد که موضوعی که نقد می کند چقدر در باور مردم بزرگ و والا باشد او حتی به تمسخر و تند گویی درباره مسائلی مانند دین، مذهب، نویسنده های بزرگ مانند هگل و … پرداخته است. این کتاب به دلیل این که بسیار شجاعانه و بی پرده در مورد بسیاری از مسائل سخن می گوید بسیاری از ایرانیان به آن علاقه دارند اما خب با این حال افراد بسیار زیادی وجود دارند که این کتاب را نقد می کنند و گمان می کنند که این نویسنده بسیار بی رحمانه و خشن در مورد بسیاری از مسائل نظر خود را اعلام کرده است. شوپنهاور در ابتدای کتاب هنر رنجاندن در مورد جدال و بحث های انسان ها پرداخته است و می گوید در جدالی که انسان با کسی رو به رو شود از هر نظر به او برتری دارد و آگاه تر است به عبارتی دیگر حتی اگر انسان در جدال در حال باخت باشد می تواند برنده از میدان خارج شود از دیدگاه او حمله بهترین دفاع است و بهتر است وسط بحث به طور ناگهانی شروع به جدال و ستیز کنید که افراد بسیاری این دیدگاه او را نقد می کنند. از جمله دیگر دید گاه های وی که قابل نقد است شوپنهاور اصلا دیدگاه خوب و مثبتی نسبت به زن ها نداشت و تصور می کرد زن ها موجوداتی ضعیف هستند که فقط قدرت کار کردن در خانه و تولید مثل را دارند. او زنان را جنس دومی می خواند که بنا بر فقدان نیروهای دیگر در بدن خود و بدون هوش و ذکاوت قادر به نیرنگ و فریب دادن هستند.او کتاب های زیادی در وصف زنان به چاپ رسانده بود که از جمله آن ها می توان به سر فصل های زن جنس دوم، زنان و پول، زنان و عدالت، هنر رفتار با زنان، زنان و حکم رانی، زنان و سیاست اشاره نمود. اگر مایل به خواندن نسخه کامل این کتاب پرماجرا و جذاب هستید می توانید آن را از سایت ۷۲۴ چاپ خریداری کنید. پیشنهاد می کنیم حتما نسخه کامل این کتاب را مطالعه کنید.

 

هنر رنجاندن

 

جملاتی از کتاب هنر رنجاندن

در پاسخ به آن‌ها که مایل به لغو مجازات اعدام‌اند، باید گفت: اول بساطِ قتل را از جهان برچینید، سپس نوبت به مجازات اعدام می‌رسد. (کتاب هنر رنجاندن – صفحه ۲۱)

ازدواج فراهم کردن امکان سوق دادن همدیگر به سمت تنفر است. (کتاب هنر رنجاندن – صفحه ۳۳)

تنها سعادت بشر در این است که اصلا متولد نشود. (کتاب هنر رنجاندن – صفحه ۴۸)

رودخانه زندگی آدمیان از میان خواستن و دست یافتن جاری است. هر آرزو، بنا به طبیعتِ خویش، درد است: دستیابی، خیلی سریع دلزدگی می‌زاید: پس هدف فقط نمودی ظاهری بود: مالکیت، زایل کننده‌ی جذابیت است. (کتاب هنر رنجاندن – صفحه ۶۹)

 

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب مرگ قسطی اثر سلین

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: هنر رنجاندن اثر شوپنهاور
  • نویسنده: شوپنهاور
  • ترجمه: علی عبداللهی
  • انتشارات: مرکز
  • تعداد صفحات: 118
  • قیمت چاپ چهارم – سال ۱۳۹۸: ۲۲۵۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)