معرفی کتاب رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

معرفی رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

در رمان در انتظار گودو حکایت دو رهگذر یکی غلامی است خل و چل و دیگری اربابی بی رحم هست که در یک بیابان خشک و بی آب و علف در کنار یک درخت خشکیده منتظر فردی به نام گودو هستند و چند لحظه ای می مانند و گودو نمی آید و بعد آن ها می روند.

در این انتظار بی معنا که نه کسی می آید و نه کسی می رود و نه گودو می آید و نه اتفاق خاصی می افتد، به واضح ترین شکل ممکن ابراز پوچی در این داستان اتفاق می افتد. آن دو که حتی نمی دانند در انتظار چه چیزی هستند منتظر هستند آن ها به دنبال معنای زندگی می گردند و پوچی در دیالوگ های مضحک شان مشهود می باشد.

ولادیمیر و استراگون دو شخصیتی هستند که در نمایشنامه بیشتر حضور دارند. داستان حول و حوش انتظار این دو نفر می چرخد. استراگون فردی کم حافظه و نادان است و در نقطه مقابل او ولادیمیر هست که این امر باعث می شود تا چرخه ی تکراری و باطل پاسخ های ولادیمیر و پرسش های استراگون تکرار شود و در این دور باطل و تکراری خواننده ناخواسته شرکت می کند و به دنبال داستان می افتد.

استراگون بارها و بارها فراموش می کند که چرا آن جا هستند و آن جا چکار می کنند و ولادیمیر به او یادآوری می کند که که در انتظار فردی به نام گودو هستند. آقا یا خانم گودو کیست؟ و آیا چنین شخصی اصلا وجود خارجی دارد؟ آن ها فقط در انتظار یک منجی هستند و هیچ چیزی را نمی دانند.

دو انسان بی اراده که همه سهم و حقی که قائل هستند برای زندگی خود به نیامدن یا آمدن گودو بستگی دارد. آیا به تصویر کشیدن این حماقت که همراه با رنج و دردی هست که ولادیمیر و استراگون می کشند، برای تا ابد گریه کردن و تا ابد خندیدن کافی نخواهد بود؟

رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

بیشتر بخوانید : معرفی رمان طاعون اثر آلبر کامو

درباره نویسنده نمایشنامه در انتظار گودو

ساموئل بارکلی بکت رمان نویس، شاعر و نمایشنامه نویس ایرلندی بود. در سال ۱۹۶۹ به دلیل نوشته هایش که در فقر انسان امروز، عروج و فراروی او را می جویند جایزه نوبل ادبیات را توانست دریافت کند.

آثار ساموئل بکت، مینی مال، بی پروا و تفسیر آن ها در رابطه با حال انسان امروز عمیقا بدبینانه هست. به طور کلی می توان در آثار او دید که این بدبینی چگونه با لحن نیش دار و طنزی تلطیف شده است. این حس طنز نشان دهنده سفری که انسان به عنوان زندگی شروع کرده است با وجود همه مشکلاتش ارزش تلاش و سعی را دارد.

جدا شدن ساموئل از خانواده ای مذهبی و مرفه به شکل گسسته وی در کارهایش از مذهب بروز پیدا می کند. با اجرای رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت تماشاگر با اعلان جنگی شوک آور علیه مذهب و خدا روبرو می شود و با کاتولیسم در دیگر آثارش به تندی مبارزه می کند.

مدت های زیادی بکت از حمله های وحشت، افسردگی و اضطراب اغلب با علائم وحشتناک جسمی رنج می برد. اوایل دهه ۱۹۳۰ تا روان کاوی شود به لندن رفت. علاقه ساموئل به روان کاوی و روان شناسی در رمان مورفی در صحنه های تیمارستان ظاهر شد. تجربه های شخصی او بعد از روان کاوی به شدت روی نوشته هایش تاثیر گذاشت.

می توان از آثار ساموئل بکت به دست آخر، آخر بازی، مورفی، آخرین نوار کراپ و مالون می میرد را نام برد.

رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

بیشتر بخوانید : معرفی رمان سووشون اثر سیمین دانشور

بررسی رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت بین اکتبر ۱۹۴۸ و ژانویه ۱۹۴۹ نوشته شد و در ژانویه ۱۹۵۳ به روی صحنه رفت و اجرا شد.

پیروزی این نمایشنامه به دنبال خود سلسله بحث هایی راه انداخت و در سطح بین المللی علاقه های عمومی ایجاد کرد. نمایشنامه اینگونه است که تنها عناصر صحنه یک صخره و یک درخت هستند. گفت و گوی بی عاقبت دو شخصیت پیش می برند و منتظر کسی هستند سر جاده که در آخر هم نمی آید.

نمایشنامه ساموئل بکت از سویی باعث جبهه گیری و از سوی دیگر باعث سردرگرمی می شد و زمانی که دو سال بعد نسخه انگلیسی آن به لندن رسید مورد واقعی ترین تمسخر قرار گرفت. به عبارتی دیگر انتشار آن یک رسوایی بزرگ بود. با این وجود این نمایشنامه در تمام قرن بیستم تاثیرگذارترین نمایشنامه است.

گودویی که دو شخصیت اصلی داستان منتظر او هستند تصویری تیره از زندگی انسان است. که همراه با کلی دلقک بازی و ادا و اطوار هست. گاهی نبود گودو و نیامدنش را ربط به غیبت خدا می دهند که به خاطر جبهه گیری های ساموئل در مقابل مذهب هست. گاهی گاهی هم تعبیر تمام نشدن زندگی را دارد. زیرا بسیاری از انسان ها همیشه در انتظار آینده به سر می برند. به این معنی که همیشه رضایت برای آن اتفاق می افتد که در آینده وجود دارد. چیزی که انگار اصلا از راه نمی رسد.

قبل از اینکه ساموئل بکت در ادبیات ظاهر بشود، سنت و قواعدهای ناتورئالیستی به فکر بسیاری از هنرمندان و نویسندگان غلبه داشت. بعد از او تعداد بسیاری از نمایشنامه نویسان علاقه مند شدند تا که در نوشته هایشان به مفهوم و معانی کلمه ابزورد بپردازند.

رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

فلسفه ی ابزورد یا پوچی

ساموئل بکت، یکی از ماهرترین نویسندگان در به تصویر کشیدن فروپاشی و سقوط انسان بوده است. شخصیت های آثار ساموئل معمولا انسان های دردمند و رنج کشیده هستند که همواره امید به چیزی پوچ بسته اند. این افراد درگیر دردی هستند که تحمیل نشده به آن ها و هیچ انگیزه و هدف ای را از درد کشیدن دنبال نمی کنند. به همین خاطر آثار ساموئل را در زمره ی ابزوردیسم یا پوچ انگاری طبقه بندی می کنند.

 

بیشتر بدانید : محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

 

جملاتی از رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

ولادیمیر: جرئت خندیدن را هم از آدم گرفته‌اند.
استراگون: یعنی فلاکت اندر فلاکت.
ولادیمیر: فقط حق داری لبخند بزنی. (یکهو نیشش را گوش تا گوش باز می‌کند، یک مدت همانطور می‌ماند و دوباره یکهو قیافه‌ی جدی به خودش می‌گیرد.) نه، فایده‌ای ندارد. خنده یک چیز دیگر است.

ولادیمیر: یعنی تو به همین زودی فراموش می‌کنی؟
استراگون: من این‌ام. یا فوری فراموش می‌کنم یا اصلا فراموش نمی‌کنم.

ولادیمیر: (با لحن موعظه‌گر) هرکس باید بار درد خودش را به دوش بکشد. (آه می کشد.) تا بمیرد. (بعدِ یک لحظه تامل.) و از یادها برود.

کلام آخر

در این مقاله به رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت پرداختیم و این رمان را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. برای اینکه این کتاب را با کیفیت بالا دریافت کنید این کتاب را از سایت ۷۲۴ کتاب دریافت کنید.

 

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت
  • نویسنده: ساموئل بکت
  • ترجمه: علی نجف دریابندری
  • انتشارات: کارنامه
  • تعداد صفحات: 386
  • قیمت چاپ چهارم: 145000 تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)