معرفی و آشنایی بیشتر با کاغذ گلاسه

آشنایی بیشتر با کاغذ گلاسه

هرچقدر هم که بازاریابی دیجیتال گسترش یابد، بازاریابی سنتی هنوز یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود. یکی از رایج‌ترین ابزارهای سنتی تبلیغاتی برای معرفی خدمات و محصولات برندها، چاپ بروشور، کاتالوگ و کارت ویزیت است. و مناسب‌ ترین کاغذ برای آن کاغذ گلاسه می باشد.

هدف اصلی چاپ بروشور و کاتالوگ نشان دادن زیبایی و کیفیت  محصولات و ارائه فهرستی از خدمات یک شرکت در مجموعه‌ای چشم‌نواز و زیبا است که در نگاه اول توجه مخاطبان را به خود جلب نماید. به خاطر همین استفاده از یک کاغذ باکیفیت دررسیدن به این هدف نقش بسزایی دارد. یکی از مناسب‌ترین کاغذها برای چاپ کاتالوگ، بروشور، کتاب‌ نفیس و هدایای تبلیغاتی از این جنس کاغذ است. این کاغذ جزو باکیفیت‌ترین کاغذ‌های موجود در بازار چاپ است و ازنظر گرماژ و نوع پوشش دسته‌بندی می‌شود. این جنس کاغذ در دودسته مات و براق در گرماژ‌های متفاوت تولید می‌گردد. در این متن درباره جنس و مواد تشکیل‌دهنده کاغذ گلاسه صحبت می‌کنیم و تفاوت این کاغذ با کاغذ تحریر را بررسی خواهیم کرد. با گروه 724 چاپ همراه باشید.

 کاغذ گلاسه و تفاوت آن با کاغذ تحریر

کاغذ تحریر جزو رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع کاغذ در بازار است که در چاپ کتاب، روزنامه و مجله از آن استفاده می‌شود. ویژگی‌های اصلی این نوع کاغذ قیمت پایین و قابلیت جذب بالای جوهر است که آن را به بهترین گزینه برای چاپ کتاب و محصولات تیراژ بالا تبدیل کرده است. اما کاغذ تحریر برای چاپ تصاویر، خصوصاً تصاویر با رنگ‌های براق و درخشان گزینه مناسبی نخواهد بود و در مواقعی که کیفیت و چاپ و رنگ تصاویر اهمیت بالایی دارد، مثل کاتالوگ، کارت ویزیت و … نمی‌توان از این نوع کاغذ استفاده نمود. اما کاغذ گلاسه نسبت به کاغذ تحریر به این دلیل که سطح صاف و صیقلی‌تری دارد، گزینه‌ مناسب‌تری برای چاپ عکس‌ها و تصاویر باکیفیت است.

 مواد تشکیل‌دهنده کاغذ گلاسه چیست؟

این کاغذ درواقع یک کاغذ معمولی است که سطح آن با یک‌لایه صاف و براق پوشیده شده‌. این لایه باعث می‌شود که جوهر به‌طور یکدست و یکنواخت روی سطح کاغذ پخش شود و کیفیت چاپ آن بسیار بالاتر از کاغذ تحریر شود. برای تهیه لایه پوششی سطح کاغذ گلاسه، از ترکیبات گوناگونی استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین ترکیبات سطح این کاغذ، ترکیب پلاستیک و نشاسته است. کاغذ معمولی در سطح خود حفره‌های بسیار ریز و میکروسکوپی دارد که باعث می‌شود جوهر به‌طور نامتوازن روی کاغذ پخش گردد و کیفیت چاپ را پایین می‌آورد. به همین علت یک‌لایه نازک از فرآورده‌های نشاسته روی سطح کاغذ کشیده خواهد شد تا تمام حفره‌های ریز روی سطح کاغذ را بپوشانند تا به یک سطح صاف و صیقلی برسیم.

هنگامی‌که سطح کاغذ با نشاسته پوشیده شود، این نوع نشاسته امکان دارد در اثر برخورد با جوهر تغییر شکل دهد و به کاغذ آسیب بزند. به همین علت یک روکش نازک پلاستیکی هم روی سطح کاغذ کشیده می‌شود تا در برابر آب و خیس شدن مقاومت داشته باشد. بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که کاغذ گلاسه سطح صاف و صیقلی‌ دارد و در برابر آب مقاوم است. و این ویژگی‌ها آن را برای استفاده در چاپ کاتالوگ، کارت ویزیت یا جلد مجلات بسیار مناسب می‌کند. اما کاغذ گلاسه هم مثل کاغذ تحریر شامل  انواع گوناگونی می‌شود. در ادامه با انواع آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاغذ گلاسه

 انواع کاغذ گلاسه ازنظر پوشش

بسته به کاربرد و نوع استفاده می‌توان یک یا هردو طرف کاغذ را  تبدیل به گلاسه کرد. کاغذ گلاسه یکرو بیشتر برای پوستر یا کاغذ خوشنویسی و هر نوع کاغذی که ورق نمی‌خورد و تنها ازیک‌طرف آن استفاده می‌شود به کار می‌رود. به علت مصرف کمتر مواد گلاسه در گلاسه تک‌رو، این کاغذ نسبت به کاغذ دو رو قیمت کمتری دارد و برای صرفه‌جویی در هزینه چاپ گزینه مناسبی خواهد بود. اما بیشتر کاغذهای گلاسه موجود در بازار چاپ، از نوع گلاسه دو رو است. از این کاغذ برای کارت ویزیت، صفحات داخلی مجله، کاتالوگ و بروشور استفاده می‌شود.

انواع کاغذ گلاسه ازنظر گرماژ

گرماژ کاغذ درواقع به جرم یک صفحه کاغذی در ابعاد یک متر در یک مترمربع گفته می‌شود. هر چه کاغذ گرماژ بیشتری داشته باشد سنگین‌تر است و به طبع قیمت بالاتری نیز دارد. این کاغذ در گرماژ  ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۸، ۱۳۵، ۱۴۸، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰ و ۳۵۰ به بازار عرضه می‌گردد. برای هر یک از محصولات، به گرماژ خاصی از کاغذ نیاز است. مثلاً برای چاپ کاتالوگ کاغذ گلاسه ۱۷۰ به کار می‌رود که هم مقاومت خوبی دارد و هم بیش‌ازاندازه کاتالوگ را سنگین نمی‌کند.  البته نکته‌ای که باید توجه کنید این است که گرماژ کاغذ کاملاً بر اساس خواست مشتری است و می‌تواند هر گرماژی را به دلخواه سفارش دهد.

 انواع کاغذ گلاسه از نظر براقی و شفافیت

این کاغذ براساس نوع و میزان لایه‌ پوششی سطح، درخشندگی و براقی متفاوتی دارد. به طور کلی کاغذهای گلاسه در دو نوع براق و مات تولید می گردد. کاغذ گلاسه براق بیشتر مواقع برای چاپ تصاویر تک رنگ و با کیفیت بالا استفاده می‌شود. درخشندگی بالای این کاغذ برای استفاده در محصولات تبلیغاتی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن جلب توجه بیینده است، بهترین گزینه می تواند باشد. اما در مقابل کاغذهای گلاسه براق، کاغذهای گلاسه مات است که همان‌طور که از نامش پیداست سطحی مات و غیر براقی دارد.

 کاغذ گلاسه مات چیست؟

کاغذهای گلاسه مات به‌این‌علت که مواد پوششی کمتری در تولید آن استفاده‌شده، سطح زبرتری نسبت به کاغذهای گلاسه براق دارد. البته این تفاوت در ظاهر کاغذ اصلاً به چشم نمی‌آید و تنها با لمس کردن آن مشخص می‌شود. برای چاپ روی کاغذ گلاسه مات باید دقت داشته باشید که دو ورق کاغذ مات روی هم قرار نگیرند؛ چراکه این اتفاق ممکن است باعث شود جوهر کاغذها روی‌هم کشیده شوند و باعث پخش شدن جوهر روی سطح کاغذ گردند. بااین‌وجود کاغذ مات همچنان یکی از محبوب‌ترین انواع کاغذ گلاسه است.

کاربرد کاغذ گلاسه در چاپ

اساسی‌ترین کاربرد کاغذ گلاسه، چاپ تصاویر و عکس‌های باکیفیت و رنگی است. هرچه تعداد رنگ‌ها و جزییات تصویر بیشتر باشد، به کاغذ با گرماژ بالاتری نیاز است. برای چاپ روی کاغذ گلاسه می‌توان هم از چاپ دیجیتال و هم چاپ افست استفاده کرد. مزیت اصلی‌ چاپ دیجیتال سرعت زیاد آن است، اما اگر به دنبال کیفیت می‌گردید، بهتر است از چاپ افست استفاده کنید. با چاپ افست می‌توانید انواع کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت، مجله، منو رستوران، سررسید و … را باکیفیت بالا، روی این کاغذ چاپ کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)