معرفی و نقد و بررسی کتاب بیشعوری

نقد و بررسی کتاب بیشعوری

در این مقاله سعی داریم به معرفی و نقد و بررسی کتاب بیشعوری بپردازیم. نویسنده این کتاب متفاوت “خاویر کرمنت” است. کتاب بیشعوری که با عنوان فرعی ” راهنمای علمی شناخت و درمان خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت” نیز شناخته می شود در سال 1990 منتشر شد.

شروع کتاب بیشعوری چگونه است؟

کتاب بیشعوری با یک سوال شروع می شود و نتیجه آن این است که مخاطب به بیشعور بودن خود اعتراف می کند. در ادامه بر اساس گفته نویسنده که این کتاب برای شماست به خواندن کتاب ادامه می دهید. با این وجود ممکن است یک سوال برای شما پیش بیاید “من بی شعور نیستم آیا باید این کتاب را بخوانم یا اینکه این کتاب برای من نیست” از نظر نویسنده یکی از معیار های شناخت یک بیشعور این است که آن فرد خودش فکر می کند بیشعور نیست. بنابر این اگر قصد دارید بگویید من بیشعور نیستم و این کتاب برای من نیست پاسخ نویسنده به شما این است که شما دقیقا یک بیشعور هستید و این کتاب برای شما نوشته شده است. اکنون که به خواسته نویسنده رسیدید و بیشعور بودن خود را پذیرفتید می توانید خواندن کتاب را شروع کنید.

چاپ کتاب

عملکرد کتاب بیشعوری به چه صورت است؟

در معرفی و نقد و بررسی کتاب بیشعوری متوجه می شویم که همه ما بیشعور هستیم. در واقع نویسنده تلاش میکند که به ما بگوید بیشعوری یک ناسزا نیست بلکه بیشعوری یک بیماری است که واگیردار می باشد و باید درمان شود. و کتاب خود را یک معیار برای شناختن نوع و مقدار بیشعوری می داند و به ما کمک می کند که این بیماری را درمان کنیم. نویسنده معتقد است که بیشعوری یک بد اخلاقی نیست بلکه یک بیماری و نوعی اعتیاد است.

نقد و بررسی کتاب بیشعوری

 

نقد و بررسی کتاب بیشعوری و ایرادات و نقاط ضعف این کتاب

اگر کتاب بیشعوری را خوانده باشید یا در آینده بخوانید به این نتیجه میرسید که به دلایل زیرشاید در مجوز نشر این کتاب باید بیشتر دقت می شد:

در این کتاب؛ کلمات و نشانه های غیر اخلاقی و رکیک به فراوانی دیده می شود.

در این کتاب؛ نویسنده، در قالب طنز ازدواج را زیر سوال می برد.

در این کتاب؛ انسان را بی ارزش نشان میدهد.

در این کتاب؛ یاد میگیری که بقیه و حتی خودتان را بیشعور بدانید.

در این کتاب؛ هیچ آزمایش معتبر علمی و دلیل روانشناسی وجود ندارد.

در این کتاب؛ کلمه بیشعوری به فراوانی دیده می شود به صورتی که ممکن است مخاطب از خواندن کتاب خسته و یا حتی زده شود.

در این کتاب؛ خاویر کرمنت به فروش خوبی میرسد که باعث میشود کتاب های دیگری شبیه به همین موضوع بنویسد برخی معتقدند که این تصمیم نویسنده باعث شده بیشعوری به عنوان یک کتاب تجاری دیده شود.

بیشتر بخوانید : معرفی چند کتاب موفقیت در زندگی

نقد وبررسی کتاب بیشعوری و نقاط قوت آن

بی شک هر کتابی ارزش یکبار خواندن را دارد. کتاب متن خوبی دارد و مسلما خواندن آن مفید است. می توان از آن در جهت اصلاح رفتار های اشتباه خود و دیگران استفاده کرد که این اشتباهات در این کتاب به بیشعوری تعبیر شده اند. این کتاب دارای مفاهیم عمیقی هست که اگر مخاطب آنها را درک کند متوجه تحول در زندگی اش خواهد شد.

در این کتاب؛ نویسنده از دید های مختلف به این معضل  نگاه میکند که باعث می شود بیشتر مخاطبان با سلیقه ها وطرز تفکر های متفاوت بتوانند این کتاب را درک کنند.

در این کتاب؛ توضیح زیاد نویسنده باعث شده که نویسنده به خوبی وضوع مورد بحث را بفهمد.

در این کتاب؛ یاد میگیریم که عادات بد و مخرب خود راتشخیص داده و ترک کنیم در نتیجه باعث پیشرفت شخصیت خود شویم.

در این کتاب؛ قلم طنز نویسنده باعث شده که کتاب جذاب و خواندنی باشد.

کتاب بیشعوری شامل چه بخش هایی است؟

خاویر کرمنت در بخش ابتدایی کتاب به اینکه “چه کسی بیشعور است و چرا باید یک نفر بخواهد که بیشعور باشد؟” می پردازد. در بخش اول مخاطب به دانشی برای شناخت افراد بیشعور می رسد. خاویر کرمنت تعدادی از ویژگی های افراد بیشعور را به صورت زیر در این بخش توضیح داده است:

بیشعورها از خود راضی هستند.

بیشعور ها با لحن دستوری صحبت می کنند.

بیشعور ها به درد بقیه می خندند و نمی توانند هم نوع خود را درک کنند.

بخش دوم کتاب با عنوان ” انواع بیشعوری” به دسته بندی بیشعوری می پردازد و انواع بیشعور ها را در هشت گروه دسته بندی می کند. نویسنده درباره هریک از انواع بیشعور ها مفصل توضیح داده است و حتی برای درک و فهم بهتر و راحت تر مخاطب مثال هایی هم به کار برده است.

بیشعور اجتماعی

بیشعور تجاری

بیشعور مدنی

بیشعور مقدس مآب

بیشعور عرفان باز

بیشعور دیوان سالار

بیشعور بیچاره

بیشعور شاکی

نقد و بررسی کتاب بیشعوری

 

بخش سوم کتاب، “وقتی جامعه بیشعور می شود” بیشعوری را در جامعه مورد بررسی قرار می دهد و توضیح می دهد که چگونه بیماری بیشعوری به سرعت انتقال می یابد.

در بخش چهارم، “زندگی با بیشعور ها” شما یاد میگیری که اگر با بیشعور ها برخورد داشتید چگونه رفتار کنید. همچنین در این بخش به این موضوع که ممکن است با بیشعور ها در ارتباط باشید اشاره شده است. به عنوان مثال با بیشعور ها همکار هستید یا ممکن است دوستان بیشعور داشته باشید. خاویر کرمنت در این کتاب حتی درمورد والدین بیشعور نیز صحبت کرده است.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک

و بالاخره در بخش چهارم با عنوان ” راه نجات” متوجه می شوید که چگونه این بیماری را درمان کنید. به عقیده نویسنده درمان این بیماری به عقیده نویسنده تا آخر عمر ادامه خواهد داشت همچنین سخت ترین مرحله درمان، پذیرفتن این بیماری است.

بخش هایی از کتاب بیشعوری

هر آدمی، چه پولدار و چه بی‌پول، چه زن و چه مرد، چه پیر و چه جوان ممکن است به بی‌شعوری مبتلا شود. نه باهوش بودن و نه کودن بودن، هیچ‌کدام مانع از ابتلا به این عارضه نمی‌شوند. به عبارت دیگر، بی‌شعوری مرضی است که می‌تواند هر کسی را در هر زمانی، بدون هیچ هشداری، آلوده کند. (کتاب بیشعوری – صفحه ۴۸)

بی‌شعورها همیشه در حکم معمایی برای دیگرانند. کارهایشان همان‌قدر متناقض و ناساز است که یک جوجه‌تیغی بخواهد بادکنک بفروشد. این مشکل پیش از هر چیز به خودفریبی و دمدمی مزاجی بی‌شعورها بازمی‌گردد. (کتاب بیشعوری – صفحه ۸۱)

سخت‌ترین مرحله در درمان و ترک بی‌شعوری همان مرحله نخست است؛ یعنی پذیرفتنِ بی‌شعور بودن. هیچ‌کس دوست ندارد قبول کند که بی‌شعور است و بنابراین لحظه برداشتن نخستین گام، دردآور است. لحظه‌ای که رسیدن به آن، شهامت و اراده بالایی نیاز دارد. (کتاب بیشعوری – صفحه ۲۰۹)

بزرگ‌ترین معضل در کار کردن با بی‌شعورها، این است که محال است پا روی دم آدم‌ نگذارند. وقتی که همکار بی‌شعورتان بعضی از گزارش‌هایتان را می‌دزدد یا به رئیستان می‌گوید که احتمال دارد معتاد شده باشید، چکار می‌توانید بکنید؟ (کتاب بیشعوری – صفحه ۱۸۲)

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت

صحبت پایانی در معرفی و نقد و بررسی کتاب بیشعوری

اگرچه در این کتاب نتیجه گیری روانشناسان و تحقیقات علمی دانشمندان دیده نمی شود اما حرف های زیادی برای گفتن دارد که خاویر کرمنت آنها را با زبان طنز به مخاطب انتقال می دهد. نویسنده معتقد است که بیشعوری یک رفتار مخرب شخصیتی است. هدف نویسنده از این کتاب این است که بیشعوری شناخته و درمان آن را هرچه سریع تر شروع کنید.

مشخصات فنی کتاب بیشعوری

عنوان اصلی: کتاب بیشعوری
عنوان فرعی: راهنمای عملی شناخت و درمانِ خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت
نویسنده: خاویر کرمنت
ترجمه: محمود فرجامی
تعداد صفحات: ۲۳۲
قیمت چاپ بیست و دوم – سال ۱۳۹۳: ۱۵۰۰۰ تومان

 

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 2.8]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)