معرفی رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

بررسی رمان کشتن مرغ مینا” اثر هارپر لی

کتاب کشتن مرغ مینا یکی از آثار ادبی معروف جهان است که توسط خانم هارپر لی به رشته نگارش درآمده و اندکی پس از انتشارش یعنی در سال 1960 سروصدای بسیاری ایجاد کرد. زیبایی داستان و مفاهیم آن افزون بر محبوبیت رمان کسب جایزه پولیتزر در سال 1961 را نیز برای نویسنده به ارمغان آورد. همچنین این کتاب در دسته بهترین رمان های انگلیسی قرار گرفته است  و در سال 1962 نیز فیلمی با همین نام از روی آن به کارگردانی رابرت مولیگان ساخته شده است.

 در این رمان نویسنده شرح ماجرا را از زبان دختر بچه ای که در محیط زندگی خود با نژاد پرستی و تبعیض مواجه شده است، بیان می کند. این رمان به یادماندنی به بیش از 40 زبان ترجمه و در اختیار تمام مردم دنیا قرار گرفت. با تهیه این کتاب از سایت 724 چاپ می توان از مطالعه این رمان ارزشمند بهره مند شد.

شخصیت های رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

  • اسکاوت (شخصیت اصلی رمان)
  • جیم (برادر اسکاوت که چهار سال از او بزرگتر است)
  • اتیکوس (پدر اسکاوت)
  • دیل (دوست اسکاوت و جیم)
  • بو رادلی (همسایه)
  • کالپورنیا (آشپز خانواده)
  • الکساندرا (عمه جیم و اسکاوت)
  • تام رابینسون (متهم)
  • خانم ماودی
  • و …

معرفی رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

موضوع و زمینه اصلی ماجرا

موضوع اصلی این رمان معصومیت و قربانی شدن ناعادلانه آن در برابر تفکرات اشتباه، نژادپرستی و تعصبات نابجا در جامعه است.

انتخاب نام این داستان الهام گرفته از خرید تفنگ بادی است که پدر اسکاوت به جیم و اسکاوت هدیه می دهد و از آن ها می خواهد هیچ گاه به مرغ مینا شلیک نکنند، چرا که مرغ مینا نمادی از بی گناهی است. وجه تشبیه میان مرغ مینا و ماجرای داستان به خوبی در شرح ماجرا و فضای رمان احساس می شود.

خلاصه و شرحی از داستان رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

اسکاوت فینچ دختر کم سن و سال، سفید پوست و درحال رشدی است که ماجرای داستان را برای خوانندگان تعریف می کند. در ابتدای داستان اسکاوت به شرح مفصلی درباره خانواده، همسایه ها، شرایط جامعه و محل زندگی خود یعنی می­کمب می پردازد. اسکاوت در زمان ورود به مدرسه و مشاهده شرایط جامعه متوجه وضعیت غیرعادی محیط پیرامون خود می شود. دراین شهر وضعیت بسیاری از افراد ایده آل نبوده و در فقر دست و پا می زنند با این حال وجود دید اشتباه در میان مردمان می کمب و قضاوت های نا آگاهانه از سوی آن ها  مشکل اصلی جامعه و محیط پیرامون اسکاوت است.

بیشتر بخوانید : معرفی رمان محاکمه اثر فرانتس کافکا

این رمان در دو بخش نوشته شد است در بخش اول داستان: اسکاوت، برادرش جیم و دوست آن ها دیل به دنبال کشف راز همسایه ای به نام بو رادلی هستند که برای مدت های طولانی در خانه ماندگار می شده و ازخانه بیرون نمی آمد این در حالی بود که این سه کودک در آن زمان قادر به درک همسایه ی خود نبودند چراکه بو رادلی با میل خود و از روی اختیار در خانه می ماند.

در این بخش از کتاب نویسنده به شرح ویژگی های شخصیت پدر اسکاوت که وکیلی موفق و با وجدان است پرداخته است که همواره در تلاش است فرزندانش را به بهترین شکل ممکن تربیت کند و با انجام درست ترین کارها به عنوان قهرمان اصلی زندگی فرزندان خود معرفی شود. در بخش اول این داستان افزون بر معرفی شخصیت ها و ماجرای داستان شرایط نامناسب حاکم بر جامعه نیز شرح داده می شود.

در بخش دوم کتاب ماجرای اصلی کتاب آغاز می شود چرا که عمل آقای اتیکوس پدر اسکاوت موجب تغییر دید مردم نسبت به خود و خانواده اش می شود. در خانه وی افزون بر اینکه زنی سیاه پوست در آشپزخانه مشغول به کار است، قبول وکالت فردی سیاه پوست که متهم به تجاوز آن هم نسبت به یک زن سفید پوست شده است منجر به تغییر دید عموم مردم شهر به این خانواده می شود.

وجود این ماجرا و تلاش های پدر اسکاوت برای رفع اتهام از موکل خود در رمان کشتن مرغ مینا و زیبایی جملات کتاب هر شخصی را مشتاق به مطالعه کتاب می کند.

نقد و بررسی کتاب کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

تقابل خوبی ها و بدی ها همواره موضوع اصلی بسیاری از داستان ها، رمان ها، شعر ها، فیلم ها و … بوده است. چه بسا در بسیاری از زمان ها و در برخی از مناطق چیرگی تفکر نادرست موجب برتری بدی ها بر خوبی ها و درنتیجه ایجاد فضایی ناعادلانه و پر از تبعیض می شود. تهاجم افکار نادرست با تجلی در رفتار مردمان دفاع از خوبی ها را با سختی های بسیاری مواجه می کند با این حال همواره کسانی وجود دارند که راه عقل و خرد را پیش می گیرند و چراغ راه نسل آینده خود می شوند. در رمان کشتن مرغ مینا نیز این تقابل به­خوبی به چشم می خورد و محوریت اصلی داستان را به خود اختصاص داده است که چگونه افراد بی­گناه در اثر تعصبات نابجا و کور شدن چراغ عقل مورد قضاوت هایی نادرست قرار می گیرند در حالی که دفاع از آن ها بسیار مشکل است.

در ماجرای رمان کشتن مرغ مینا شخصیت های داستان با مشاهده خوبی ها و بدی های جامعه دچار جنجال درونی نسبت به تقابل خوبی ها و بدی ها می شوند و با آن دست و پنجه نرم می کنند که قضاوت را برای آن ها دشوار می کند. با این حال عمل پدر اسکاوت و نظر وی نسبت به برابری افراد جامعه تاثیر مثبتی در روند تربیت و چگونگی تفکر فرزندانش دارد به گونه ای که اسکاوت به نتیجه می رسد؛ که همواره در کنار خوبی ها، بدی هایی نیز وجود دارد و در اعماق بدی ها نیز خوبی هایی موجود است.

همراه بودن خوبی ها و بدی ها در جریان رمان کشتن مرغ مینا، وجود اتفاقات و مواجه شدن شخصیت ها با شکل های متفاوتی از تقابل خوبی و بدی و دید هر یک از شخصیت ها در این رمان یکی از دلایل برجسته محبوبیت آن می باشدکه منجر به پیشنهاد مطالعه این رمان به علاقه مندان کتاب و رمان می شود.

سخن پایانی:

موضوع اصلی داستان و خلق شخصیت هایی منحصر به فرد، وجود جملات ناب و پرمعنا در سراسر متن رمان کشتن مرغ مینا در کنار موضوع بسیار زیبای آن، شرایط حاکم بر جامعه داستان، نحوه ی برخورد افراد مختلف با اتفاقات و ماجراهای کتاب، برداشت شخصیت ها از تقابل خوبی و بدی و … در کنار سادگی و خوش خوانی رمان کشتن مرغ مینا آن را به یک اثر برجسته و تاثیرگذار تبدیل کرده است که هر خواننده ای را مشتاق به مطالعه بدون وقفه این کتاب می کند.

معرفی رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

 

جملاتی از متن کتاب کشتن مرغ مینا

هر کس حق داره هر طور می‌خواد فکر کنه و توقع داشته باشه که دیگران هم به عقایدش احترام بگذارند. اما من قبل از این که با دیگران زندگی کنم، باید بتونم با خودم زندگی کنم. وجدان آدم تنها چیزیه که نمی‌تونه تابع نظر اکثریت باشه. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۱۳۹)

گاهی فکر می‌کنم که به عنوان یک پدر، خیلی عیب دارم. اما بچه‌ها غیر از من کسی را ندارند. جیم بیش از هر کس به من اعتماد داره و من همیشه طوری زندگی کرده‌ام که بتونم راحت تو چشم‌هاش نگاه کنم… اگه به یک همچه چیزی تن دربدم صاف و ساده دیگه نمی‌تونم تو چشم‌هاش نگاه کنم و آن روز که نتونم تو چشم‌هاش نگاه کنم، می‌دونم که جیم را از دست داده‌ام. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۳۵۷)

این که صد سال شکست خورده‌ایم، دلیل نیست که باز تقلا نکنیم. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۱۰۲)

من فکر می‌کنم فقط یک جور مردم وجود داره: مردم. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۲۹۶)

بیشتر بخوانید : کتابخوانی

مشخصات کتاب

  • عنوان: کشتن مرغ مینا
  • نویسنده: هارپر لی
  • ترجمه: فخرالدین میررمضانی
  • انتشارات: علمی و فرهنگی
  • تعداد صفحات: ۳۶۷
  • قیمت چاپ سوم – سال ۱۳۹۵: ۱۶۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)