معرفی رمان طاعون اثر آلبر کامو

نقد و بررسی رمان طاعون اثر آلبر کامو

رمان طاعون اثر البر کامو از زبان شهری ارام به نام اوران در الجزایرسخن می گوید. مردمان این شهر همگی دچار بیماری طاعون می شوند. و هر کدام در برابر طاعون واکنش متفاوتی نشان می دهند اما در یک نقطه مشترک هستند، که هرکس به فکر سلامتی خود و خانواده اش است. در ادامه ساکنین اوران باهم متعهد شده و تلاش میکنند شهر را نجات بدهند.

قیمت چاپ کتاب

داستان رمان طاعون

داستان رمان طاعون اثر البر کامو از آنجا شروع می شود که این بیماری در شهر اوران همه گیر می شود. شهری سرد و بی روح که مردمان آن فقط به فکر کسب درامد هستند. درحالی که مردم درحال گذراندن زندگی عادی و روزانه ی خود بودند، فاجعه آغاز می شود. کم کم موش هایی در شهر دیده میشوند که حامل بیماری طاعون هستند. زمان زیادی نمیگذرد که اکثر مردم شهر به این بیماری دچار شده و از بین می روند. شهر در قرنطینه فرو میرود و داستان از زبان دکترریو که تلاش میکند شهر را نجات دهد بیان می شود. پدر پانلو که اعتقاد دارد این بیماری عذاب الهی است با دکتر ریو به بحث میپردازد. به دلیل قرنطینه و تعطیلی شهر خانواده ها از هم جدا می شوند. عده ای به فکر فرار می افتند و تعدادی برای مقابله با بیماری تلاش میکنند. برخی از مردم نیز معتقدند که در برابر این بیماری باید تسلیم شد. دکتر ریو سازمانی برای مقابله با طاعون تشکیل می دهد و مردم شهر تلاشی برای شناخت و مقابله با آن نمیکنند ، فقط به خود و خانواده ی خود فکر میکنند و منتظرهستند تا بیماری از بین برود. بعد از مدتی تعداد مرگ و میر بالا می رود  مردم شهر تصمیم میگیرند که با یکدیگر متعهد شوند. رامبر که روزنامه نگار جوانی است تصمیم به ترک و فرار از شهر میگیرد تا به معشوقه اش برسد اما زمانی که شرایط محیا می شود و او متوجه میشود دکتر ریو نیز از همسر خود دور مانده اما تصمیم ندارد شهر را ترک کند، در شهر می ماند. پدر پانلو بعد از مرگ پسر خردسال قاضی اتون تحت تاثیر قرار میگیرد و وارد سازمان می شود و ……….برای خواندن ادامه ی داستان به سلیت 724 چاپ مراجعه کنید.

معرفی رمان طاعون اثر آلبر کامو

 

طاعون به ما چه میگوید؟

 رمان طاعون با ما از همه گیری یک بیماری سخت و عجیب سخن میگوید. این کتاب از جزئیات طاعون نمیگوید. بلکه از مردن انسان به صورت تصادفی توسط طاعون، تصادف ، جنگ، حرف میزند. برای هر انسانی این امکان وجود دارد که به طور ناگهانی از بین برود اما پذیرش این برای همه بسیار سخت است. از دید مردم این بیماری برای قرن های گذشته است و آنها را نمیکشد. خواندن رمان طاعون اثر البر کامو به ما میگوید که مرگ در هر زمانی و هرمکانی بدون دلیل و منطق رخ می دهد. اما این واقعیت نباید انسان را به نا امیدی بکشاند بلکه، انسان باید با پذیرش این واقعیت به رهایی دست پیدا کند. طاعون به می گوید که رنج پایان نا پذیر و تمام نشدنی است.

رویداد های عجیب رمان طاعون

رویداد های عجیب رمان طاعون اثر آلبر کامو به این صورت است که شهر شکل معمولی ندارد و کمی از وضع عادی خارج است. در نگاه اول ظاهر شهر معمولی است. اما درواقع شهر بسیار زشت است. در این شهر پرنده ای پرواز نمیکند و برگ درختی نمیریزد. به طور کلی شهر هیچ جذابتی ندارد. تغیر فصل در این شهر با ابری بودن یا نبودن آسمان معلوم نمی شود. بلکه سبد های گل در دست دورگردان نشانه ی بهار، پناه گرفتن مردم در سایه و زیر پنجره ها نشان از تابستان، گل و لای در کوچه های شهر نشانه ی پاییز است. مردم شهر در زندگی و رفتارشان تعادل ندارند روز ها کار میکنند و شب ها تا صبح به دنبال خوش گذرانی هستند. یکی از عجایب این شهر وجود نداشتن مرگ و میر است. وقتی بیماری نمی آید مردم لحظه ای به مرگ فکر نمیکنند و همین باعث می شود زیبایی های دنیارا نبینند. چیزی به اسم هیجان در این شهر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب عدالت اثر مایکل سندل

درباره نویسنده کتاب آلبر کامو

البر کامو یک فلاسفه و نویسنده ی موفق قرن بیستم است. در سال 1957 برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات شده است زیرا مسئله ی وجدان انسان در زمان حال را با صمیمیت آشکار ساخته است. تحصیلات خود را در دانشگاه الجزیره تمام کرده و قبل از اینکه درگیر بیماری سل بشود فوتبالیست بوده است. البر کامو نویسنده و فیلسوف مشهور در قرن بیستم و معتقد به آزادی فردی است.

بخشی از کتاب طاعون

در بخشی از کتاب طاعون اثر البروکامو آمده است:

در دنیا همانقدرکه جنگ بوده طاعونم بوده است. با وجود این، طاعون ها و جنگ ها پیوسته مردم را غافلگیر میکنند. وقتی جنگی در میگیرد، مردم میگویند: ادامه نخواهد یافت، ابلهانه است. و بی شک جنگ بسیار ابلهانه است ، اما این نکته مانع ادامه یافتن آن نمی شود. بلاهت پیوسته پا برجاست و اگر انسان پیوسته فکر خویشتن نبود آن را مشاهده می کرد. همشریان ما نیز در برابر این وضع مانند همه مردم بودند، به خویشتن فکر میکردند یا به عبارت دیگر اومانیست بودند. بلاها را باور نداشتند. بلا مقیاس انسانی ندارد. از این رو انسان با خود میگوید که بلا حقیقت ندارد و خواب آشفته ای است که میگذرد و انسان ها هستند که از خواب اشفته ای به خواب اشفته ای دیگر دچار می شوند، و قبل از همه این خواب های اشفته گردن اومانیست ها را می گیرد زیرا آنها پیش بینی های لازم را نکرده اند. همشهریان مارا نمیشد بیشتر از دیگران متهم ساخت. آنها فقط فراموش میکردند که متواضع باشند. گمانان میبردند که هنوز همه چیز امکان دارد. و در نتیجه این تصویر پیش می امد که ناممکن است. به داد و ستد ادامه میدادند. آماده ی سفر میشدند و عقایدی داشتند. چگونه میتوانستند به طاعون فکر کنند که آینده را، سفر هارا، بحث ها و مشاجرت هارا از میان می برد؟ خود را آزاد میشمردند اما تا زمانی که بلا وجود دارد هیچ کس ازاد نخواهد بود.

معرفی رمان طاعون اثر آلبر کامو

جملاتی از متن کتاب طاعون

برای همه مردم همینطور است: با هم ازدواج می‌کنند، باز هم کمی همدیگر را دوست دارند و کار می‌کنند. آنقدر کار می‌کنند که دوست داشتن را فراموش کنند. (کتاب طاعون – صفحه ۱۱۴)

معمولا زندان یک محیط زندگی دسته جمعی است و بهترین دلیل آن این است که در زندان شهر ما زندانبانان نیز مانند زندانیان باج خود را به طاعون می‌پرداختند و بر طبق نظر عالیه‌ی طاعون، همه کس، از مدیر زندان گرفته تا پست‌ترین زندانیان محکوم بودند و شاید بدای نخستین بار در زندان عدالت مطلق برقرار می‌شد. (کتاب طاعون – صفحه ۲۰۳)

قصد مردن ندارم و مبارزه خواهم کرد. اما اگر بازی را باخته باشم می‌خواهم که خوب تمام کنم. (کتاب طاعون – صفحه ۳۱۶)

گمان می‌کنم که من قهرمانی و تقدس را زیاد نمی‌پسندم. آنچه برایم جالب است انسان بودن است. (کتاب طاعون – صفحه ۲۸۸)

بیشتر بخوانید : معرفی رمان سووشون اثر سیمین دانشور

مشخصات کتاب

  • عنوان: طاعون
  • نویسنده: آلبر کامو
  • ترجمه: رضا سیدحسینی
  • انتشارات: نیلوفر
  • تعداد صفحات: ۳۴۱
  • قیمت چاپ پانزدهم – بهار ۱۳۹۵: ۲۱۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)