معرفی رمان شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری

نقد و بررسی رمان شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری:

آنتوان دوسنت اگزوپری، یکی از نویسندگان و شاعران نامی فرانسوی بوده و آثار و نوشته های ادبی بسیاری دارد که رمان شازده کوچولو، معروف ترین اثر ادبی این نویسنده می باشد. سنت اگزوپری، در جنگ جهانی خلبان جنگنده بود و در یکی از پروازهایش، هواپیمای این خلبان، ناپدید شد. پرخواننده ترین کتاب این نویسنده، شازده کوچولو می باشد که به زبان های مختلفی ترجمه شده است‌.

 

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

معرفی کتاب شازده کوچولو:

کتاب شازده کوچولو با شرح حال و خاطرات دوران کودکی یک خلبان آغاز می شود. هنگامی که خلبان داستان ما تنها شش سال داشت در کتابی درباره جنگل و حیوانات، با تصویر یک مار بوآ مواجه شد که یک حیوان درنده را بلعیده بود. در این کتاب این گونه نوشته شده بود که مار بوآ بدون این که شکارهای خود را بجود، آن ها را درسته و سالم قورت می دهد. بعد از دیدن این تصویر، کودک شش ساله تصمیم گرفت تا مار بوآیی که شکارهای خود را قورت می دهد، نقاشی کند، اما وقتی نقاشی خود را نشان آدم های بزرگ تر داد، هیچ کدام از آن ها موضوع نقاشی را متوجه نشده اند. زیرا آدم بزرگ ها همیشه برای همه چیز، به توضیح احتیاج دارند.
در ابتدای کتاب شازده کوچولو، تقدیم نامه ی به صورت زیر آمده است:
از بچه‌ها عذر می‌خواهم که این کتاب را به یک آدم‌ بزرگ هدیه کرده‌ام. عذر من موجه است چون این آدم‌ بزرگ بهترین دوستی است که در دنیا دارم. عذر دیگری دارم، این آدم‌ بزرگ می‌تواند همه‌چیز حتی کتاب بچه‌ها را بفهمد. عذر سومی هم دارم، این آدم‌ بزرگ ساکن فرانسه است و در آنجا سرما و گرسنگی می‌خورد و نیاز بسیار به دلجویی دارد. اگر همه این عذرها کافی نباشد می‌خواهم این کتاب را به بچگی آن آدم‌ بزرگ تقدیم کنم. تمام آدم‌ بزرگ‌ها اول بچه بوده‌اند (گرچه کمی از ایشان به یاد می‌آورند)، بنابراین عنوان هدیه خود را چنین تصحیح می‌کنم: تقدیم به لئون ورت، آن‌وقت که پسرکی بود.

ادامه داستان شازده کوچولو:

خرابی دستگاه هواپیما، خلبان را مجبور به فرود در آفریقا می کند. در میان ساکنان آن منطقه، پسر بچه ای با رفتارهای بسیار عجیبی وجود دارد که به هیچ یک از مردمان آنجا شباهتی ندارد و موضوع اصلی داستان همین است.
پسر بچه به خلبان می گوید که از اخترکی بسیار دور آمده است و برای کشف اخترک های دیگر، روزی خانه خود را ترک می کند. پسرک شروع به حرف زدن با خلبان می کند و از گل سرخ محبوبش و اخترک های دیگر و نیز روباهی که در زمین ملاقات کرده است، صحبت می کند. شازده کوچولو و خلبان چاه آبی پیدا می کنند که آن ها را از تشنگی نجات می دهد. پسر بچه، تصمیم خود را برای خلبان بازگو می کند و می گوید قصد دارد به اخترک خانه خویش بازگردد.

 

بیشتر بخوانید : رمان برادران کارامازوف اثر داستایفسکی

معرفی شش سیاره در این داستان:

در سیاره اول، یک پادشاه وجود دارد، که شازده کوچولوی قصه ما، دوست دارد رعیت او باشد. سیاره دوم، خانه ی یک مرد خودخواه و خودپسند است که دوست دارد شازده کوچولو، ستایش گر وی باشد.
در سیاره سوم، می خواره ای وجود دارد که مدام به خوردن می مشغول است تا می خواره بودن خود را فراموش کند. در سیاره چهارم، تاجری وجود دارد که درگیر تملک و اعداد و ارقام می باشد و همیشه در حال شمردن است. در سیاره پنجم، فانوس بانی وجود دارد، که مدام فانوس سیاره را خانوش و روشن می کند، زیرا سیاره بسیار کوچک است و مدام در حال چرخیدن است و شب و روز مدام عوض می شود. در سیاره ششم، جغرافی دانی وجود دارد که همواره همه چیز را ثبت می کند. این جغرافی دان، گل ها را فانی دانسته و آن ها را ثبت نمی کند.
شازده کوچولو ناگهان به زمین، می آید و با ماری رو به رو می شود که به او می گوید حتی اگر پیش آدم ها برود باز هم احساس تنهایی خواهر کرد.
به شما خوانندگان عزیز توصیه می شود، ادامه رمان شازده کوچولو را از سایت ۷۲۴ چاپ، مطالعه کنند.

شازده کوچولو

نقد و بررسی کتاب شازده کوچولو:

آن چه چیزی که کتاب شازده کوچولو را جذاب می کند و توجه مخاطب را به این کتاب جلب می کند، بیان ساده و روان نویسنده کتاب می باشد که تعلیم و تربیت را از راه غیر مستقیمی به مخاطب خود می فهماند، که موثر ترین راه فهمیدن همین راه غیر مستقیم می باشد.
شازده کوچولو برای دریافت آن چه که در دنبال آن است به هفت سیاره می رود که در ساکنان هر سیاره، نماد و سمبل افراد و انسان های موجود در جهان هستی هستند.
سیاره اول، نماد انسان هایی است که همواره خود را شاه پنداشته و تمام هستی را تحت سلطه خود می دانند. سیاره دوم نماد آدم های خودخواه و زورگو است که می خواهند تمام مردم در خدمت آن ها باشند. سیاره سوم نماد انسان های بد کار، خرابکار و بی صفت است که فقط جز در لحظه ای که در آن زندگی می کنند، به چیزی فکر نمی کنند. سیاره چهارم نماد انسان هایی است که همواره درگیر اعداد و ارقام هستند، این دسته از افراد هدف از زندگی کردن را فقط کار کردن می دانند. سیاره پنجم، نماد انسان های فداکار و از خود گذشته ای است که همیشه خود را برای دیگران فدا می کنند. سیاره ششم، نماد دانشمندانی است که خوبی ها و زیبایی ها برایشان بی ارزش است و گمان می کنند که فانی هستند و فقط به دنبال ثبت چیزهای دیگر هستند. زمین، آخرین سیاره ای است که شازده کوچولو برای کشف حقیقت به آن جا می رود و در این سیاره انسان های نمادین شش سیاره دیگر وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید : معرفی چند کتاب موفقیت در زندگی

ایده هایی که کتاب شازده کوچولو به مخاطب می آموزد:

۱) شازده کوچولو این نکته را به مخاطب یاد آور می شود که همواره از میان بدی های بسیار، می توان چیزهای خوب را پیدا کرد.
۲) بزرگسال شدن یک حالت ذهنی است و به سن و سال ربطی ندارد.
۳) آزاد اندیشی و کنجکاو بودن کودکان، نشانه ی سلامت روح آن هاست.
۴) شازده کوچولو به خواننده می فهماند که همواره در زندگی مراقب همه چیز باشیم.

 

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: رمان شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری
  • نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری
  • ترجمه: احمد شاملو
  • انتشارات: انتشارات نگاه
  • تعداد صفحات: 103
  • قیمت نسخه الکترونیک: 12000 تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)