معرفی رمان بینوایان اثر ویکتور هوگو

در این مقاله به معرفی رمان بینوایان می پردازیم. کتاب بینوایان یکی از خوانده شده ترین و محبوب ترین کتاب های جهان است.

درباره رمان بینوایان

کتاب بینوایان معروف ترین اثر ویکتور هوگو هست که در سال ۱۸۶۲ به انتشار رسید. این کتاب در ۵ جلد نوشته شده و شامل فانتین، کوزت، ماریوس، ترانه کوچک پلومه و حماسه کوچک سن دنی، ژان والژان هست. این رمان با ۱۹۰۰ صفحه یکی از طولانی ترین کتاب های داستانی جهان است و با ۸۰۰ کلمه دارای طولانی ترین جمله است.کتاب بینوایان سریع مورد توجه قرار گرفت و به زبان های مختلفی ترجمه و در نقاط مختلف جهان به انتشار رسیده است موضوع این کتاب درباره انسان دوستی، فقر، عشق، شفقت، نیکی و شر هست.

هزینه چاپ کتاب

معرفی رمان بینوایان

رمان بینوایان درباره مردی میانسال و فقیر به اسم ژان والژان است که که مدت زیادی از عمر خود را در زندان بوده و حالا نه شغلی و نه دارای و نه خانه ای دارد و باید زندگی اش را سپری کند. و در همین نداری ها با کشیشی مهربان و دلسوز آشنا می شود که تاثیر زیادی بر زندگی و شخصیت اش می گذارد.ژان والژان به مرور زمان اوضاعش خوب می شود و سرپرستی تختری به نام کوزت را که پدر و مادری ندارد را به عهده می گیرد.او به خاطر فرار از زندان و سرقتی که قبل ها انجام داده است توسط یک بازرس سمج در حال تعقیب است بازرس به هرقیمتی که شده می خواهد ژان والژان را دستگیر کند.

در داستان اتفاق های مختلفی می افتد و ماجراهای را به وجود می آورد که باعث می شود زندگی ژان والژان و کوزت تحت تاثیر این اتفاقات و ماجراها قرار بگیرد.

رمان بینوایان

 

درباره ویکتور هوگو

کمتر کسی را پیدا می کنید که اسم ویکتور هوگو را نشنیده باشد. ویکتور هوگو در شهر بزانسون فرانسه در سال ۱۸۰۲ به دنیا آمد. او در ۲۰ سالی شعرهایش را منتشر کرد و در ۲۴ سالی اولین رمانش را به چاپ رساند. نمایشنامه کرامول را در سال ۱۸۲۷ نوشت و منتشر کرد، اهمیت این نمایشنامه به خاطر مقدمه اش بود که سبک رمانتیسم را به طور دقیقی تعریف کرده بود.ویکتور هوگو در نمایشنامه، شعر و رمان فعالیت داشت و اثار مهمی را در این زمینه ها نوشته است. او را در فرانسه به خاطر شعرهایش بیشتر می شناسند و در دیگر کشورها با رمان های گوژپشت نتردام و بینوایان او را می شناسند.

ویکتور هوگو نقد های تیز و تندی را بیان می کرد و فعالیت های سیاسی هم داشت. که باعث شد او را تبعید کنند، هوگو در تبعید هم تسلیم نشد و در زمان تبعید چند اثر را نوشت که یکی از آن اثرها کتاب بینوایان بود. او بعد از اینکه از تبعید برگشت فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد و نماینده کجلس ملی فرانسه شد.از آثار مهم ویکتور هوگو می توان به نمایشنامه های کرامول و ریبلاس اشاره کرد و از رمان هایش می توان گوژپشت نتردام، آخرین روز یک محکوم، کارگران دریا، مردی که می خندید و بینوایان را نام برد.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی

خلاصه رمان بینوایان

ژان والژان قهرمان داستان است که بخاطر یک سرقت جزئی به زندان می افتد و به دلیل تلاش برای فرار، ۱۹ سال محکوم به حبس می شود و بعد از آزادی هیچکس به او جا و پناه نمی دهد.او بسیار ناامید می شود که اتفاقی به کلیسا و پیش اسقف میریل می رود و در آنجا می ماند. ژان والژان از آنجا هم سرقت می کند و موجب می شود پلیس او را دستگیر کند که میریل به خاطر نجات دادن او دروغ می گوید. و این کار میریل بر او تاثیر می گذارد.ژان والژان راهی شهر مادلین می شود و اسم خود را تغییر می دهد او با تلاش های بسیار صاحب کارخانه می شود. در کارخانه او زنی کار می کند که به خاطر داشتن فرزندی نامشروع او را اخراج می کند و بعد از مدتی وقتی که آن زن در حال مرگ است قول می دهد که از دختر او مراقبت کند.

هویت ژان والژان لو می رود و بازرس ژاور او را می گیرد و او محکوم به حبس می شود. اما او از زندان فرار می کند و به شهر مونتفرمیل می رود در آنجا دختر آن زن را که کوزت نام دارد را از دست تناردیه می گیرد و با کوزت به پاریس می رود و در صومعه ای مشغول باغبانی می شود و کوزت در آنجا به مدرسه می رود.ماریوس که در ابتدا جوانی بود که با پدربزرگ پولدارش دچار مشکلی میشود و از خانه خارج می شود و زندگی خود را به عنوان یک دانشجو ادامه می دهد و بطور اتفاقی کوزت را در پارک می بیند و عاشق او می شود ولی ژان والژان مراقب کوزت هست و بین آن ها فاصله می اندازد.ماریوس با رفیق هایش علیه حکومت قیامی سیاسی را آغاز می کند که در یک درگیری زخمی شده که به طور اتفاقی ژان والژان او را نجات می دهد ماریوس بعد از آن که خوب شد با پدربزرگش آشتی می کند و ژان والژان برای ماریوس گذشته اش را تعریف می کند.

در آخر داستان ماریوس با کوزت ازدواج می کند و قهرمان داستان که ژان والژان است در آرامش می میرد.

رمان بینوایان چه می خواهد به ما بگوید؟

رمان بینوایان قصد دارد به ما بگوید که عشق و انسان دوستی می تواند انسان را از دشواری و تلخی روزگار نجات دهد. رمان بینوایان ساختار اجتماعی قرن ۱۹ فرانسه را نقد می کند و به دو موضوع عدالت کیفری و رفتار با زنان تاکید می کند.در رمان می بینید که قهرمان داستان به خاطر دزدیدن یک تکه نان به زندان می افتد ویکتور هوگو به جامعه آگاه بوده و از اتفاقات جامعه در داستان اش استفاده می کند. و به خاطر همین چیز ها هست که رمان بینوایان را انقدر مهم می کند.

رمان بینوایان

 

قسمت‌هایی از متن کتاب بینوایان

هرگز نه از دزدان بترسیم، نه از آدمکشان. این‌ها خطرات بیرونی‌اند، خطرات کوچکند. از خودمان بترسیم. دزدان واقعی، پیش‌داوری‌های ما هستند؛ آدم‌کشان واقعی نادرستی‌های ما هستند. مهالک بزرگ در درون مایند. چه اهمیت دارد آنچه سرهای ما را، یا کیسه پولمان را تهدید می‌کند! نیندیشیم جز در آنچه که روحمان را تهدید می‌کند. (کتاب بینوایان – جلد اول – صفحه ۲۶۰)

کوزت بالا می‌رفت، پایین می‌آمد، می‌شست، پاک می‌کرد، چنگ می‌زد، می‌روفت، می‌دوید، جان می‌کند، نفس‌نفس می‌زد، چیزهای سنگین را جابه‌جا می‌کرد، و با آنکه بسیار ضعیف بود، کارهای بزرگ و دشوار انجام می‌داد. نسبت به او هیچ رحم در کار نبود؛ خانمی بیدادگر و آقایی زهرآگین داشت. شیرکخانه تناردیه به منزله دامی بود که کوزت در آن افتاده بود و می‌لرزید. حد اعلای فشار به وسیله این خدمتگزاری مخوف صورت حقیقت به خود گرفته بود. طفلک چیزی بود مثل مگس در خدمت عنکبوت‌ها. (کتاب بینوایان – جلد اول – صفحه ۶۹۶)

به یک موجود آنچه را که بی‌فایده است بدهید، و آنچه را که لازم است از وی بگیرید، یک لات خواهید داشت. (کتاب بینوایان – جلد دوم – صفحه ۸)

ولی ما چه انقلابی می‌کنیم؟ هم‌اکنون گفتم، انقلاب حقیقت. از لحاظ سیاسی در عالم جز یک اصل وجود ندارد و آن عبارت است از سلطنت آدمی نسبت به خویشتن. این سلطنت که من نسبت به خودم دارم، آزادی نامیده می‌شود. (رمان بینوایان – جلد دوم – صفحه ۷۰۹)

در دنیا به عقیده من هیچ‌کس عاقل نیست مگر زن و شوهری که یکدیگر را به اندازه پرستش دوست بدارند. (کتاب بینوایان – جلد دوم – صفحه ۹۲۲)

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب قلعه حیوانات

مشخصات کتاب

  • کتاب بینوایان
  • نویسنده: ویکتور هوگو
  • ترجمه: حسینقلی مستعان
  • انتشارات: امیرکبیر
  • تعداد صفحات جلد اول: ۹۰۴
  • تعداد صفحات جلد دوم: ۱۰۲۲
  • قیمت چاپ ۲۶م – سال ۹۶: ۸۰۰۰۰ تومان
  • جلد گالینگور

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)