معرفی انواع و اقسام دستگاه های چاپ در ایران

تاریخچه دستگاه های چاپ در ایران

تاریخچه استفاده از دستگاه چاپ در ایران به حدود 5 قرن قبل از میلاد مسیح بر می گردد،  صدها سال قبل از میلاد مسیح که دستگاه چاپ و کاغذ و… وجود نداشت انسان ها چاپ را برای گل و خشت انجام می دادند ولی به مرور زمان و اختراع جوهر توسط یک آلمانی به نام گوتنبرگ، دستگاه چاپ کتاب نیز توسط این شخص اختراع شد این دستگاه قابلیت چاپ متن به همراه تصویر را داشت. پس از آن به مرور دستگاه چاپ افست وارد صنعت چاپ شد.

مرکز 724 چاپ در این مقاله قصد دارد به معرفی  انواع و اقسام دستگاه های چاپ در ایران پرداخته و انواع آن را به صورت مختصر مورد بررسی قرار دهد، برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید:

در صنعت چاپ کتاب ، در ایران از دستگاه های مختلفی استفاده می شود که اغلب آن ها به دلیل اینکه قدیمی شده اند دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند، هر دستگاه چاپ ویژگی های مختص به خود را دارد و برای موارد خاصی از آن استفاده می شود، از مشهور ترین دستگاه های چاپ کتاب که در ایران وجود دارد می توان به  دستگاه چاپ افست- دستگاه چاپ هلیوگراور- دستگاه چاپ فلکسو- دستگاه چاپ سیلک اسکرین- دستگاه چاپ لترپرس- دستگاه افست روی فلز- انواع دستگاه چاپ تامپو- دستگاه چاپ مخمل- انواع دستگاه چاپ ایچینگ و … اشاره کرد. دستگاه های مذکور اکنون در صنعت چاپ ایران وجود دارند و بر اساس نیاز از آن ها استفاده می شود، در ادامه چند نمونه از پرکاربردترین آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه چاپ افست

یکی از پرطرفدارترین انواع دستگاه های چاپ کتاب در ایران دستگاه چاپ افست است، از مهم ترین ویژگی  های این دستگاه که دلیل محبویت آن نیز می باشد کیفیت بالای چاپ روی کاغذ است، استفاده از این دستگاه در صنعت چاپ ایران متداول است و معمولا از آن برای تیراژهای متوسط استفاده می شود، برای تیراژهای بالا و پایین هزینه چاپ افست برای متقاضی مقرون به صرفه نیست از این رو برای تیراژهای بالا و و تیراژهای محدود معمولا از دستگاه های دیگر استفاده می کنند، البته لازم است که بدانید این دستگاه در ایران بیشتر با نام دستگاه چاپ مسطح شناخته شده می باشد، دلیل این که چاپ افست را مسطح می خوانند این است که در زینک به کار رفته در این دستگاه هیچ برجستگی و یا فرورفتگی وجود ندارد و چاپ کتاب کاملا یکنواخت است. در حالت کلی این دستگاه در گروه معروف ترین دستگاه های چاپ در ایران قرار دارد.

دستگاه چاپ هلیوگراور

یکی دیگر از انواع دستگاه چاپ کتاب در ایران هلیوگراور نام دارد، از این دستگاه می توان برای تیراژهای بسیار بالا در حد میلیونی استفاده کرد، در واقع این دستگاه مختص تیراژهای بسیار بالا می باشد و برای تیراژهای محدود از نظر اقتصادی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نمی باشد زیرا که قیمت این دستگاه چاپ کتاب گران است و اگر به دنبال دستگاه چاپ برای تیراژهای کم هستید این دستگاه چاپ هلیوگراور نمی تواند گزینه مناسبی باشد و بهتر است از دستگاه های ارزانتری استفاده کنید، دلیل استفاده از دستگاه چاپ هلیوگراور در تیراژهای بالا این است که در این دستگاه چند سیلندر قرار دارد که موجب شده برخلاف دستگاه چاپ افست نیازی به قرارگیری مجدد زینک نداشته باشد از این رو برای تیرازهای بالا از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه می باشد.

 دستگاه چاپ هلیوگراور

دستگاه چاپ فلکسو

در دستگاه های چاپ فلکسو از نوعی لاستیک که دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است استفاده می شود که دلیل نام گذاری این دستگاه به فلسکو همین امر می باشد، این دستگاه از نظر تمامی جنبه های عملکردی مورد قبول واقع شده است، از مهم ترین ویژگی های آن می توان به سرعت بالا- هزینه کم و امکان چاپ کتاب در تیراژهای بالا اشاره کرد، همچنین امکان چاپ به صورت رول و بر روی هر نوع موادی مانند کاغذ و پلاستیک امکانپذیر است.

دستگاه چاپ فلسکو از نظر کاربردی در صنایع مختلف و برای چاپ کتاب بر روی مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است که بدانید طریق چاپ فلسکو به صورت برجسته می باشد و در این دستگاه چاپ دیگر خبری از چاپ مسطح و یکنواخت نیست.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین

یگی دیگر از دستگاه های چاپ در ایران، دستگاه چاپ سیلک اسکرین است، این دستگاه نیز مانند نوع افست طرفداران زیادی دارد و برای موارد مختلف کاربرد داشته و از آن استفاده می شود، از مهم ترین ویژگی های این دستگاه امکان عملیات چاپ بر روی هر نوع متریال است، که این امر موجب شده تا از این دستگاه برای موارد مختلف برای چاپ بر روی برخی متریال های خاص استفاده شود، از دیگر ویژگی های این دستگاه می توان به امکان چاپ بر روی انواع سطوح مختلف مانند سطوح صاف- گرد- بی نظم و… اشاره کرد.

 

در دستگاه چاپ سیلک اسکرین قابلیت استفاده از انواع مرکب های مختلف وجود دارد که این امر موجب می شود که بتوانید به راحتی انواع چاپ های مختلف را با این دستگاه انجام دهید.

دستگاه چاپ لترپرس

دستگاه چاپ لترپرس که به آن دستگاه چاپ ملخی نیز می گویند یکی دیگر از انواع دستگاه های چاپ کتاب در ایران است، ولیکن امروزه بسیار کمتر  از آن استفاده می شود و تقریبا دیگر شهرت خود را از دست داده است، امروز از این دستگاه چاپ برای چاپ کارت های ویزیت و سربرگ استفاده می شود، این دستگاه برای تیرازهای کم مناسب می باشد و برای تیراژهای بالا از نظر هزینه مقرون به صرفه نمی باشد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
1 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

1 دیدگاه

  • توحید
    ارسال شده فروردین 1, 1400 در 11:16 ب.ظ 0لایک ها

    سلام خسته نباشید دستگاه چاپ برای سقف مجازی تایل کهکشانی چه مدلی استفاده میشه قیمت ونحو خرید .راهنمایی کنید ممنون

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)