مراحل چاپ کتاب کودک چیست؟

مراحل چاپ کتاب کودک چیست؟ قدم به قدم تا چاپ کتاب

فرایند چاپ و انتشار کتاب کودک به نسبت کتاب‌های سایر گروه های سنی‌ تفاوت چندانی ندارد. به عبارتی نویسنده باید بعد از نگارش متن مراحل صفحه آرایی و طراحی جلد را طی کند و در ادامه مثل بقیه کتاب‌هایی که در کشور چاپ می شوند برای  اخذ مجوز و دریافت نسخه چاپ شده آن اقدامات لازم را انجام دهد. در این مقاله ما سعی میکنیم تا شما را در مورد نکات دقیق‌تر چاپ کتاب کودک آشنا نماییم.

نگارش کتاب کودک و ارائه فایل تایپ شده، گام اول قبل از چاپ

در این مقاله می‌خواهیم به مراحل چاپ بپردازیم و به طور اختصاصی به ببینیم که چاپ کتاب کودک چگونه صورت می گیرد. قطعا هر نویسنده‌ای قبل از اینکه به انتشار و چاپ کتاب خود فکر کند، به موضوع و نحوه نگارش آن فکر می‌کند. توجه داشته باشید که انتخاب موضوع مناسب و انتخاب روایت داستانی جذاب و آموزنده، چالش برانگیزترین مرحله قبل از انتشار کتاب خواهد بود.

بعد از گزینش و فهرست نویسی مطالب مورد نظر، نویسنده باید ایده هایش را بال و پر دهد تا حاصل آن محتوایی شود که بتوان چاپ نمود به دست مخاطب بالقوه رساند. در نظر داشته باشید که بعد از نوشتن کامل دستنوشته، نویسنده باید فایل تایپ شده کتاب خود را آماده کند تا در گام بعدی فایل را به دست ویراستار برساند.

ویرایش کتاب کودک، حیاتی ترین مرحله نگارش کتاب گروه سنی الف

در بخش ویرایش کتاب، نویسنده باید با یک ویراستار که وابسته به انتشارات خاصی است تعامل داشته باشد تا بتواند فرایند ویراستاری و ویرایش نهایی کتاب خود را به او بسپارد.

در این گام، ویراستار کتاب تمامی موارد کلی محتوای کتاب از جمله ، زبان و لحن نگارش، علائم و نکات نگارشی، سیر روایت متن نگارش شده را بررسی می کند و با هم نظری نویسنده، تغییرات نهایی را اعمال می‌کند.

حالا که نگارش و ویرایش متن انجام شده است و نویسنده باید ادامه فرایند انتشار کتاب را مانند چاپ سایر موارد مانند چاپ مجله و بروشور و کتابچه با همراهی ناشر خود ادامه دهد.

همکاری با ناشر کودک و نوجوان

پس از ویرایش کتاب، نوبت به آن رسیده که نویسنده ناشری مناسب برای انتشار کتاب خود پیدا کند. شما می‌توانید انتشارات و ناشران متخصص در زمینه چاپ و نشر کتاب کودک را بررسی نمایید و با مذاکره و برگزاری جلسات، ناشر مورد نظر خود را برای چاپ انتخاب نمایید.

طرح جلد، خلق هویت متمایز برای چاپ کتاب کودک

بدون هیچگونه شک و تردیدی طرح جلد کتاب نقش هویت و شناسنامه آن کتاب را دارد، به ویژه اگر این کتاب برای کودک و نوجوان نوشته شده است. فرایند طراحی جلد با کمک و همراهی طراحان گرافیک انجام می‌شود تا در نهایت مطابق با ژانر کتاب و سلیقه نویسنده انتخاب شود.

چاپ کتاب کودک 

صفحه آرایی مناسب  کتاب در  گروه سنی کودکان

پس از انجام مذاکره با ناشر و انتشارات؛ تا حد زیادی مراحل مهم قبل انتشار کامل شده است. از اینجا به بعد وارد قسمت آماده‌سازی کتاب برای انتشار می‌شویم که به جرات می‌توانیم بگوییم نقش اصلی را در فروش کتاب بعد از انتشار ایفا می‌کند.

در ژانر کودک و نوجوان استفاده از طرح‌های گرافیکی و نقاشی‌های بصری در متن بسیار حائز اهمیت است به همین خاطر تاثیر به سزایی در دیده شدن کتاب بین مخاطبان هدف و فروش بهتر آن دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که برای صفحه آرایی کتاب خود حتما از گروه متخصصانی که ناشرین معرفی می کنند کمک بگیرید تا محتوای کتابتان خیلی حرفه‌ای تر و ارزشمندتر جلوه شود.

پس از صفحه آرایی و طراحی جلد، کتاب آمادگی لازم را برای کسب مجوزهای لازم پیدا کرده است و به مراحل پایانی نزدیک میشود.

فرایند گرفتن مجوز، غول مرحله آخر قبل از چاپ کتاب کودک و نوجوان

به صورت کلی مراحل اخذ مجوز کتاب در دو شیوه انجام می‌شود.

روش اول به این گونه است که نویسنده شخصی و با دردست داشتن نسخه نهایی کتاب خود به وزارت ارشاد مراجعه می‌کند و برای دریافت مجوزهای مورد نیاز اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

روش دوم این است که ناشر به عنوان نمانیده نویسنده کتاب برای اخذ مجوز اقدام می کند. با توجه به تجربه‌ای که ناشران در فرایند اخذ مجوز کتاب دارند، مراحل اخذ مجوز از طریق این روش روان تر  و سریع تر از روش اول اتفاق می‌افتد.

دریافت نسخه چاپ شده، مرحله نهایی چاپ کتاب کودک

بعد از کسب تمامی مجوزها، زمان طلایی انتشار کتاب فرا رسیده است. در این زمان چاپخانه‌ها وارد عرصه عمل می‌شوند و کتاب‌های صفحه‌بندی شده را تک به تک چاپ و منتشر می‌کنند. در این قسمت بالاخره نسخه نهایی کتاب چاپ شده و به دست نویسنده کتاب می‌رسد و میتواند حاصل کار خود در آخر ببیند.

چاپ کتاب کودک و نوجوان را در 724-کتاب  تجربه کنید

حالا که در مورد فرایند و مراحل چاپ کتاب کودک صحبت کردیم، بهتر است تا در مورد نحوه انتخاب ناشر و چاپخانه هم با شما صحبت کنیم تا شما دید شفاف تری در مورد انتخاب ناشر متخصص داشته باشید و بتوانید با آگاهی کامل در مورد انتشار کتاب مورد نظر خود اقدام کنید.

چاپخانه 724-کتاب با سابقه‌ای بیش از بیست سال در زمینه انتشار کتاب‌های فارسی و انگلیسی توانسته نام معتبری در زمینه انتشار کتاب در صنعت کتاب کسب کند.

این چاپخانه با همراهی گروهی متشکل از 200 نفر از خبرگان حوزه چاپ، صفحه‌آرایی و ناشران این امکان را برای نویسنده های خوش ذوق ایجاد کرده است تا برای انتشار کتاب‌های خود در حوزه کودک و نوجوان دغدغه‌ای نداشته باشند و با مشاوره گرفتن از این تیم بتوانند هنر و ایده ذهنی خود را به رشته تحریر درآورند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر با شماره تماس 02188005573 در ارتباط باشید تا تیم چاپخانه 724 چاپ شما را برای چاپ کتاب ارزشمندتان همراهی و راهنمایی کنند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)