مد رنگی چاپ RGB و CMYK

مد رنگی چاپ  RGB و CMYK

در حال حاضر میلیاردها رنگ در کامپیوتر، موبایل، طبیعت و … وجود دارد که بعضاً به آن‌ها آگاه بوده و در بیشتر موارد از وجود طیف وسیعی از رنگ‌ها ناآگاه هستیم. شناخت و انتخاب درست رنگ جهت طراحی و به‌خصوص طراحی که به‌منظور چاپ محصول انجام می‌شود بسیار اهمیت دارد و این امر مستلزم آگاهی کامل در خصوص انواع گوناگون رنگ‌ است. طراحان بسیاری در سراسر جهان به‌طور روزانه به طراحی فایل‌های چاپی مشغول‌اند، بااین‌وجود معدود افرادی از اهمیت مد رنگی چاپ آگاه‌اند و همین امر باعث شده تا محصولات چاپی پس از اتمام کار با کیفیت نه‌چندان مطلوبی به دست مشتریان برسد.

به همین دلیل اگر افراد از تفاوت رنگ‌ها و کدهای رنگی آگاهی کامل داشته باشند درنهایت با خروجی قابل‌قبول و منحصربه‌فردی روبه‌رو خواهند شد که دیگر جای هیچ اصلاح و ابهامی نخواهد گذاشت. کدهای رنگی بسیاری در جهان هستند؛ اما از آنجا که دو مد رنگی RGB و CMYK از پرکاربردترین مدهای رنگی می‌باشند و اکثر طراحان نیز برای طراحی فایل‌های چاپی به علت عدم آگاهی از تفاوت این دو مد رنگی به طراحی اشتباهی دست می‌زنند، ما در این مقاله سعی داریم تا به‌طور دقیق به تفاوت‌ میان دو مد رنگی CMYK و RGB  بپردازیم تا در هنگام سفارش فایل طراحی با مشکل جدی روبه‌رو نشوید. با 724 چاپ همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی جلد کتاب

مد رنگی CMYK

مد رنگی چاپ CMYK بر اساس حروف ابتدایی چهار رنگ Cyan (فیروزه‌ای)، Magenta (ارغوانی)، Yellow (زرد)، و KeyBlack (سیاه) نام‌گذاری شده است. این مد رنگی ویژه سفارش‌های چاپی است و فایل همه محصولاتی که قرار است از خروجی چاپی برخوردار باشند (از کارت ویزیت گرفته تا چاپ کتاب، چاپ دفتر و چاپ بنرهای تبلیغاتی) باید توسط این مد رنگی طراحی شوند و به چاپ برسند.

دلیل اصلی انتخاب رنگ CMYK برای چاپ، اختلاف فاحشی است که در هنگام چاپ فایل‌های طراحی با مد رنگی RGB با نمونه نمایش داده‌شده ایجاد می‌‌شود. نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش عکس، فایل را به‌صورت پیش‌فرض با سیستم RGB تنظیم می‌نمایند. پس لازم است تا در هنگام طراحی فایل چاپی از همان آغاز کار، مد رنگی CMYK انتخاب شود تا از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری گردد. در نظر داشته باشید که تبدیل فایل‌های طراحی‌شده با مد رنگی RGB به CMYK آن‌هم بدون تغییر رنگ به‌سختی امکان‌پذیر خواهد بود و برای طرح‌هایی با تنوع رنگی زیاد، اصولاً امکان‌پذیر نیست.

مد رنگی چاپ

مد رنگی RGB

مد رنگی RGB بر اساس حروف اول سه رنگ RED (قرمز)، GREEN (سبز) و BLUE (آبی) نام‌گذاری شده است. مد رنگی RGB بیشتر در نمایشگرها و رایانه‌‌هایی با صفحه‌نمایش‌های متفاوت استفاده می‌شود؛ بدین معنی که استفاده از این مد رنگی برای وقتی است که قصد چاپ فیزیکی محصول را ندارید.

مد رنگی RGB دارای نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. عملکرد ضعیف در دقت تبدیل RGB به CMYK ازجمله نقاط ضعف این مد رنگی است. اما از نقاط قوت این مد رنگی می‌توان به قابلیت‌های آسان برای تغییر رنگ‌ها، گزینه‌ای مناسب برای صفحات دیجیتال، توانایی سازگاری با پرینتر و به‌طورکلی توانایی تبدیل به CMYK اشاره کرد. اما به یاد داشته باشید که این مد رنگی کماکان برای طراحی فایل‌های چاپی مناسب نبوده و لازم است از مد رنگی چاپ CMYK جهت طراحی فایل‌های چاپ استفاده شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ

تفاوت مد رنگی RGB و CMYK

همان‌طور که در قبل‌تر اشاره کردیم، مد رنگی چاپ CMYK و مد رنگی RGB تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. صفحات نمایشی رایانه‌ها از مد رنگی RGB یا همان سه رنگ اصلی آبی، سبز و قرمز استفاده می‌کند. در این سیستم غلظت رنگ‌ها بین بازه درجه ۱ تا ۲۵۵ قابل‌تغییر هست. اگر این عدد را با صد میلیون رنگ در مدل CMYK مقایسه کنیم، به نظر می‌رسد که مدل رنگ CMYK تعداد رنگ بیشتری دارد. اما در عمل چنین نیست و بسیاری از رنگ‌هایی که در مدل RGB وجود دارد و در صفحه‌نمایش دیده می‌شود در مدل CMYK وجود ندارند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید علت این امر، تکراری بودن بسیاری از این رنگ‌ها در ۱۰۰ میلیون رنگ مدل CMYK هست. پس پرینتر شما قادر به چاپ تمامی رنگ‌های قابل‌مشاهده در صفحه‌نمایش بر روی کاغذ نیست.

به همین جهت زمانی که عکسی با مد رنگ RGB را به مد رنگ CMYK تبدیل می‌کنیم، با خروجی کدرتری روبه‌رو خواهیم شد. در کل، رنگ‌های RGB از درخشندگی و شفافیت بالایی برخوردار هستند، به‌طوری‌که صفحه کاغذ قادر نیست به همان اندازه این درخشندگی را به کاربر نشان دهد.

بنابراین نکته قابل‌ توجه در طراحی فایل چاپی این است که فایل‌های طراحی‌شده و ارسالی باید با مد رنگی چاپ CMYK طراحی‌شده باشد تا درنهایت خروجی کار باکیفیت و موردقبول واقع شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)