صحافی چیست و معرفی انواع آن

صحافی چیست؟

استفاده از مجله و کتاب یکی از بهترین و کامل ترین ابزار یادگیری در آموزش است و و جز جدا نشدنی از زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم در طول سالیان دراز بوده است. به همین خاطر نویسندگان این مجلات و کتاب ها به دنبال کیفیت و ماندگاری هر چه بیشتر آثار خود هستند به همین خاطر به این فکر افتادن که از صحافی مجلات و کتاب های خود استفاده کنند که این کار در چابخانه ها صورت می گیرد. در این مقاله قصد داریم کار صحافی و تاریخچه این کار را به شما معرفی کنیم و در ادامه انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

با مراجعه به سایت http://724chap.com و از طریق چت آنلاین و یا راه های ارتباطی با 724 چاپ می توانید از راهنمایی کارشناسان این چاپخانه در مورد صحافی مورد نظر خود به صورت رایگان بهره مند شوید.

تعریف صحافی و تاریخچه کار صحافی در ایران

ترتیب قرار دادن و به هم پیوستن این صفحات مرتب را صحافی می گویند که در ایران تاریخچه ای طولانی داشته و در زمان صفوی به اوج خود رسید و رونق فراوانی یافت که در ایران ابتدا توسط هنرمندانی از اصفهان و مشهد از جمله آقا محمد تقی صحاف اصفهانی پدیدار شد و زبان زد هنر صحافی در بین همگان شد.

هزینه چاپ کتاب

انواع صحافی:

صحافی انواع مختلفی دارد که نویسنده متناسب با تعداد صفحات مجله و کتاب خود از بین آن ها نوع صحافی با کیفیت و ماندگاری بالا را انتخاب کند. در این قسمت انواع صحافی ها و ویژگی های هر کدام و اینکه مناسب چه مجله و کتابی هستند را بررسی می کنیم.

صحافی مجله ای

صحافی مجله ای نوعی است که در آن چهار صفحه در یک برگه پشت و رو چاپ می شود و و در پایان این صفحات چاپ شده را به ترتیب به وسیله مفتول سیمی یا منگنه به هم وصل می کنند.

صحافی کتاب

 

از ویژگی های بارز آن ها:

  • برای کتاب ها و مجلات با تعداد صفحات کم کارایی دارد.
  • از جمله صحافی های ارزان قیمت به شمار می آید.
  • می توان از این نوع صحافی برای تعداد تیراژ زیاد و کم استفاده کرد.
  • بیشتر برای دفترچه های راهنما، مجله ها و جزوه های با صفحات کم کاربرد دارد.

صحافی فنری

در این روش ابتدا همه صفحات پشت سر هم مرتب می شوند و سپس توسط دستگاه پانچ سوراخ می شوند و در مرحله آخر به وسیله فنر این صفحات به هم وصل می شوند که این فنر می تواند به صورت مارپیچ فلزی، مارپیچ پلاستیکی یا ژله ای، فنر فلزی دوبل و یا پلاستیکی باشد که در سایزهای مختلف تولید شده و در چاپخانه ها وجود دارد.

صحافی کتاب

 

بیشتر مطالعه کنید : معرفی انواع قطع کتاب

از ویژگی های صحافی فنری:

  • یکی از ویژگی این نوع صحافی این است که در مدت زمان کم می توان تعداد تیراژ بالایی داشت به عبارتی از سرعت خیلی بالایی برخوردار است.
  • با توجه به نوع و اندازه فنرها برخی فنرها نهایتا 100 برگ و برخی دیگر تا 350 برگ هم قابلیت دارند.
  • می توان در تیراژهای خیلی پایین حتی یک جلد و تیراژهای زیاد استفاده کرد.
  • به دلیل چرخش راحت فنرها استفاده از کتاب های فنری بسیار راحت بوده و صفحات کاملا برگردانده می شوند.
  • یکی از مزیت های بسیار مهم صحافی فنری دوام زیاد آن ها در استفاده های مداوم و دراز مدت است.
  • بیشتر برای جزوات از جمله جزوات دانشگاهی کاربرد ویژه دارد.

صحافی جلد نرم

در این نوع صحافی ابتدا همه برگه ها به ترتیب با استفاده از چسپ روی هم چیده می شوند سپس جلد به آن اضافه می شود که این چسپ کاری می تواند به صورت دستی و با استفاده از چسپ سرد انجام شود و یا اینکه با استفاده از دستگاه های خاصی که حاوی چسپ گرم بوده با سرعت بالا انجام شود.

جلد به کار برده شده در صحافی جلد نرم از جنس مقواهای نازک با انعطاف زیادی استفاده می شود و به همین دلیل به آن ها جلد نرم می گویند.

برخی از ویژگی های صحافی جلد نرم:

  • برای آماده سازی کتاب ها استفاده می شود.
  • برای مجلات کاربردی ندارد زیرا تعداد برگه های مجله معمولا کم هستند و استفاده از صحافی جلد نرم برای آن ها مناسب نیست.
  • تعداد برگ هایی که با این روش می توان به هم متصل کرد نامحدود است و تا قطر تقریبا 7 سانتی متر می توان این کار را انجام داد.
  • در کتاب های با تیراژ بالا از دستگاه حاوی چسپ گرم استفاده می شود.

صحافی جلد سخت

در این روش ابتدا برگه ها با استفاده از چسپ سرد یا دستگاه های حاوی چسپ گرم به هم متصل می شوند و جلد آن نیز به صورت جداگانه از جنس مقواهای ضخیم ساخته می شوند سپس برگه های به هم متصل را با استفاده از یک سری اتصالات به جلد اتصال می دهند.

این جلد سخت خود انواعی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم و کاربرد هر کدام را به صورت مختصر شرح می دهیم.

  • جلد سخت سلفون: ابتدا جلد به صورت مجزا با مقواهای بسیار ضخیم چاپ می شود و با استفاده از سلفون روکش کاری شده و سپس به کتاب اتصال داده می شود.
  • جلد سخت چرمی: جنس این نوع جلدها از چرم بوده که طرح های مختلف به صورت هکاکی و طلاکوب روی آن ها پیاده می شود سپس به کتاب متصل می شود. از این نوع جلدها بیشتر برای کتاب های نفیس و ارزشمند قرآن، حافظ، و… مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جلد سخت گالینگور: جنس این نوع جلدها از چرم مصنوعی بوده که طرح و نوشته توسط ماشین طلاکوب روی آن ها هک می شود که بیشتر برای پایان نامه ها، پروژه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر مطالعه کنید : آشنایی با مراحل چاپ کتاب

از ویژگی های صحافی جلد سخت:

  • از ویژگی های بارز این نوع جلدها قیمت بالای آن ها نسبت به دیگر جنس جلدها است.
  • مدت زمان زیادی برای تولید نیاز دارند.
  • از این سبک برای کتاب های یا تیراژ بالا و پایین استفاده می شود.

و در پایان اینکه چگونه کتاب و مجلات خود را صحافی کنیم؟

با مراجعه به سایت http://724chap.com می توان به صورت آنلاین با پر کردن فیلدهای مربوطه در بالای صفحه قیمت و هزینه را به صورت پیش فاکتور برای شما قابل مشاهده خواهد بود و سپس می توانید تصمیم خود را قطعی کنید و کار صحافی خود را سفارش دهید. همچنین در صورت نیاز با 724 چاپ تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان این سایت به صورت رایگان برخوردار شوید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)