صحافی منگنه چیست؟

صحافی منگنه چیست و برای چه سفارشاتی قابل اجرا است؟

در حال حاضر یکی از رایجترین روش‌های صحافی «دوخت با منگنه فلزی» است. در صنعت چاپ، از منگنه برای اتصال ورق های چاپشده استفاده می‌گردد. چنانچه صحافی منگنه روشی تقریباً ساده‌ای است ولی به خلق یک اثر چاپی حرفه‌ای و منسجم کمک خواهد کرد. اما منظور از صحافی منگنه چیست و برای چه‌کارهایی قابل‌اجرا است؟

برای پاسخ به این سؤال با گروه 724 چاپ همراه باشید.

صحافی منگنه به فرآیندی میگویند که در آن صفحات از طریق ستون فقرات کتاب یعنی عطف کتاب به هم اتصال می‌یابند. ظاهر منگنه کمی مانند زین اسب است و با دستگاه مخصوص منگنه زنی، به عطف محصول چاپی متصل می‌شود. در این سبک از صحافی در بیشتر مواقع از دو منگنه استفاده خواهد شد اما اگر اثر چاپی تعداد صفحات بیشتری یا کاغذ تحریر سنگین‌تری داشته باشد، ممکن است برای صحافی به سه یا چهار منگنه نیاز باشد.

اهمیت استفاده از صحافی منگنه

حسن اصلی صحافی منگنه این است که مقرون به‌صرفه‌ترین روش اتصال چندین صفحه به یکدیگر است. این مزیت باعث شده تا صحافی منگنه‌ برای شرکت‌ها و افرادی که قصد دارند هزینه‌های خود را به حداقل برسانند، اما همچنان محصولی شکیل و حرفه‌ای می‌خواهند، بهترین گزینه باشد.

منگنه‌هایی که در صحافی استفاده‌شده اغلب از سیم فلزی ساخته می‌شوند. این سیم فلزی معمولاً از جنس گالوانیزه یا مس است. در ایران به سیم منگنه، مفتول مخصوص صحافی نیز گفته می‌شود و همچنین به روند منگنه کردن محصولات چاپی، بخیه زدن نیز گفته می‌شود.

مجلات و بروشورهایی که از صحافی منگنه در تولیدشان استفاده می‌کنند، بادوام بوده و به‌راحتی باز می‌شوند. علاوه بر اینکه صحافی منگنه یکی از ساده‌ترین روش‌های صحافی است، همچنین جزو سریع‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. درواقع، صحافی منگنه‌ای سرعت و سادگی را در هم ادغام کرده است.

چند صفحه در صحافی منگنه بخیه زده می‌شوند؟

شمار صفحات باید مضربی از چهار باشد، ازجمله جلد پشت‌ورو اثر چاپی. اگر یک ورق کاغذ را از وسط تا بزنید، با ۴ صفحه مواجه خواهید شد(2 صفحه در رو و 2 صفحه در پشت). هر تعداد کاغذی که به این مقدار اضافه گردد، تعداد صفحات را ۴ برابر خواهد شد. در این صورت، کمترین میزان صفحاتی که می‌توان در صحافی منگنه بخیه زد، ۴ عدد است.

بیشترین تعداد صفحات به عواملی مانند ضخامت کاغذ نیز بستگی دارد، اگرچه ۶۴ صفحه را حد معقول در نظر می‌گیرند. اگر کاغذ خیلی نازک باشد می‌توانید تعداد صفحات را حتی تا صد ورق بالا ببرید. درهرصورت، اگر کاغذ ضخیم‌تری را انتخاب نمایید، تعداد صفحه کمتر خواهد بود.

صحافی منگنه

مزایا صحافی منگنه

سادگی و سرعت : انجام صحافی منگنه روندی نسبتاً ساده دارد، به این معنی که برای انجام آن زمان کمی نیاز است. به همین دلیل، صحافی با منگنه فلزی در بین ناشران که برنامه کاری فشرده‌ای دارند بسیار کاربردی خواهد بود.

شکل ظاهری جذاب: کارهای چاپی‌ای که با منگنه صحافی می‌شوند، ظاهری حرفه‌ای دارند. به همین علت این صحافی بهترین راه‌حل برای آثار چاپی نفیس است. روش‌های دیگر صحافی که هزینه بیشتری دارند، اغلب در دید مردم ظاهری متوسط دارند.

انعطاف‌پذیری بالا: طراحی به کمک صحافی منگنه نسبتاً راحت است و می‌تواند آثار هنری یا تصاویری را که در دو صفحه مجاور (تصاویر متقاطع) قرار دارند را در خود بگنجاند. همین انعطاف‌پذیری بالای آن باعث شده است تا این روش صحافی برای آثار چاپی گوناگونی مناسب باشد.

هزینه حمل پایین: در این نوع صحافی، وزن محصول کمتری خواهد داشت نسبت بهروش‌های دیگر. به همین ترتیب هزینه حمل آن نیز کمتر خواهد شد. پس، هنگامی‌که باید هزاران کتاب یا مجله را به مکانی حمل نمود، این ویژگی به‌صرفه جویی در هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

معایب صحافی منگنه

در عین این‌که صحافی با منگنه‌ مزایای زیادی دارد اما ایدئال‌ترین روش موجود نیست. سه ایراد کلی این روش به شرح زیر است:

تعداد محدود صفحات: صحافی منگنه‌ای برای کارهای چاپی با بیش از ۶۴ صفحه توصیه نمی‌گردد. استفاده از کاغذهای نازک‎‌تر راهی برای افزایش تعداد صفحات است. اما وصل کردن صفحات زیاد با منگنه می‌تواند منجر به تولید محصولی بیش‌ازحد بزرگی شود که در آن ستون فقرات محصول خم می‌شود و ممکن است منگنه توان مقاومت نداشته باشد.

لزوم شمارش دقیق صفحات: هر قطعه کاغذ تحریر تاشده در یک کار چاپی منگنه زده‌شده از چهار صفحه تشکیل می‌شود. این بدان معناست که تعداد صفحات متصل شده باید ضریب چهار باشد. شماری که به چهار تقسیم نشود منجر به یک یا چند صفحه خالی خواهد شد.

خزش: اگر ۲۰ یا ۳۰ ورق را کنار هم قرار داده و آن‌ها را از وسط تا بزنید، متوجه این موضوع خواهید شد که لبه‌های صفحات داخلی بیش از صفحات خارجی بیرون است. به این مشکل در صحافی، خزش گفته می‌شود و در صحافی با منگنه‌ اجتناب‌ناپذیر است. خزش را می‌توان با برش برطرف کرد، ولی بسیار مهم است که در زمان طراحی این مورد در نظر گرفته باشید.

صحافی با منگنه برای چه محصولاتی قابل سفارش است؟

صحافی با منگنه فلزی معمولاً برای آثار چاپی زیر استفاده می‌شود:

  • کتاب‌های مصور (کمیک بوک)
  • مجلات
  • جزوه
  • تقویم دیواری
  • لیست قیمت
  • بروشور
  • کاتالوگ
  • خبرنامه
  • دفترچه راهنما
  • کتاب رنگ‌آمیزی

صحافی منگنه

چند نکته برای استفاده بهتر از روش صحافی با منگنه

روش صحافی منگنه بدون شک بهترین نوع روش صحافی برای بروشور، مجلات و دیگر آثار چاپی است. اما اگر فعلاً در مرحله طراحی هستید، نکاتی در اینجا ذکرشده که بهتر است آن‌ها را در خاطر داشته باشید تا از این روش بیشترین بهره را ببرید:

  • امکان گسترش طرح

یکی از مزیت‌های اصلی صحافی منگنه‌ این است که به شما این امکان را می‌دهد یک اثر چاپی را به‌صورت یکدست طراحی کنید. این کار فرصت می‌دهد تا بتوانید یک تصویر کامل، گرافیکی و زیبا خلق کنید. این آزادی را خواهید داشت که با خلق تصاویری جالب که نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند، طراحی خود را به حد اعلاء برسانید.

  • اندازه را به‌ درستی انتخاب کنید

ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا اثر چاپی خود را در قالب عمودی می‌خواهید یا افقی، بعدازآن اندازه کاغذ را انتخاب کنید. شما می‌توانید صحافی با منگنه را روی کاغذهای مختلف اجرا کنید.

  • می‌توانید در استفاده از کاغذ خلاقیت به خرج دهید

انتخاب کاغذ برای گرفتن نتیجه خوب از صحافی نیز بسیار مهم است. طیف وسیعی از انواع، وزن‌ها و بافت‌ها در بازار موجود است.

کلام آخر

صحافی منگنه در صنعت چاپ کتاب بسیار محبوب است. این شیوه صحافی به روشی اطلاق می‌شود که در آن صفحات تا شده و در محل تا منگنه می‌شود. در آثار چاپی پر صفحه با ابعاد زیاد، به‌جای دو منگنه می‌توان از تعداد منگنه بیشتر استفاده کرد. مزایای متعدد این روش صحافی باعث شده است تا در آثار چاپی مانند کاتالوگ، بروشور، مجله و بسیاری موارد دیگر، کاربردی باشد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)