سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی زمانی وقوع می یابد که افراد مختلفی از ایده ها و سبک نگارش فرد دیگری استفاده نموده و آن را با نام خود ثبت کنند. در چنین شرایطی می توان گفت که سرقت ادبی صورت گرفته است و می توان از طریق مراجع مختلف این مسئله را پیگیری نمود. درحال حاضر افراد بسیاری از حاصل زحمات و دست رنج فردی دیگری استفاده می کنند تا بتوانند از این طریق به جایگاه مورد علاقه ی خود دست یابند. بعضی مواقع سرقت تنها بر روی بخشی از اثر صورت می پذیرد اما به طور کلی باید گفت که درهرصورت این عمل را پلیجریزم می دانند که ممکن است به صورت عمدی و یا غیرعمد صورت گرفته باشد. دراین مقاله قصد داریم تا به بررسی سرقت ادبی پرداخته و هر آنچه را که لازم است   درباره ی این عمل بدانید را دراختیار شما قرار دهیم پس تا انتها ما را همراهی کنید.

هر آنچه که لازم است درباره تاریخچه سرقت ادبی بدانید!

سرقت ادبی را پلیجریزم نیز می نامند که اولین بار توسط فردی با نام والریوس مارتیلیوس کشف شد. این فرد یک شاعر رومی بود که در سده ی اول میلادی فعالیت داشت و توانست اثرات زیبایی را نیز از خود به جای گذارد. برخی از شعرهای این فرد توسط افرادی به سرقت رفتند که در آن زمان مارکوس به افرادی که این عمل را انجام می دادند لقب پلیجریزم که معنای غارتگر می باشد را اختصاص داد. در دنیای امروز که عصر فناوری می باشد و افراد بسیاری در زمینه ی مقاله نویسی فعالیت دارند سرقت ادبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و انواع مختلفی را شامل می شود. در ادامه به بیان انواع مختلف سرقت ادبی و ویزگی های هر کدام می پردازیم.

چاپ دیجیتال کتاب

انواع مختلف سرقت ادبی

همان گونه که بیان شد سرقت ادبی انواع مختلفی را شامل می شود و از مهم ترین آن ها می توان به سرقت ادبی منبع محور ، سرقت ادبی جهانی ، سرقت ادبی با بازنویسی ، سرقت ادبی ایده ، سرقت ادبی تصادفی و سایه نویسی اشاره نمود که هر کدام تعاریف خاص خود را داشته و ویژگی های منحصر به فردی دارند.

سرقت ادبی

 

سرقت ادبی منبع محور و ویژگی های بارز آن

سرقت ادبی منبع محور در واقع به معنای سرقتی است که برخی از پژوهشگران مقاله ها و اثرات خود را به اشتباه به منابع مربوط به دیگران ارجاع می دهند. سرقت ادبی منبع محور ممکن است درشرایطی صورت گیرد که فرد نویسنده اشاره ای به منبع مورد استفاده ی خود ننماید و به راحتی این عمل را انجام دهد. در برخی موارد دیده شده است که پژوهشگران منابع اصلی را تغییر داده و اطلاعات درج شده در متن آن را دستکاری می کنند که این مورد را نیز همان سرقت ادبی از منابع دانسته و برای آن خطرات بسیاری را قائل شده اند.

سرقت ادبی جهانی

گاهی برخی از مدیران بای استخدام افراد از آن ها می خواهند تا یک مجموعه مقالات را نگارش نموده و تحویل دهند. در صورتی که مدیر موردنظر از مقاله های ارائه شده استفاده نموده و آن ها را با نام خود منتشر کند عمل سرقت ادبی جهانی را انجام داده است. این نوع سرقت را حتی اگر خود شما انجام نداده و عمل انتشارآن به نام خود را به دوستانتان بسپارید نیز به معنای سرقت ادبی جهانی بوده و عواقب ناخوشایندی برای شما به دنبال دارد.

بیشتر مطالعه کنید : فواید کتاب و کتابخوانی

سرقت ادبی با بازنویسی

درحال حاضر سرقت ادبی با بازنویسی به طور گسترده ای رواج یافته است به گونه ای که می توان افراد بسیاری را یافت که این عمل را انجام می دهند تا از این طریق بتوانند به اهداف خود دست یابند. ساختار این نوع سرقت به این صورت است که متن اصلی توسط فرد سارق دستکاری شده و عبارات آن تغییر می یابند. پس از اعمال تغییرات موردنظر به  نام فرد دیگر ثبت شده و به سرقت برده می شود.در این سرقت ادبی حتی اگر تمامی عبارت ها نیز نغییر کنند بازهم فردی که این عمل را انجام داده است به عنوان سارق شناخته می شود زیرا از ایده ی فرد دیگر استفاده نموده است.

سرقت ادبی ایده

یکی دیگر از نمونه های سرقت ادبی با عنوان ایده شناخته می شود که در آن از ایده هایی که مربوط به فرد دیگری می باشد استفاده نموده و به تکمیل مقالات علمی و پژوهشی خود می پردازند. گاهی برخی از پژوهشگران به طور کامل تمام ایده را به کار گرفته و یک مقاله ی خالص را تولید و عرضه می کنند که با الهام گرفتن از ایده ها تفاوت های بسیاری دارد. در نمونه هایی که از ایده ی موردنظر الهام گرفته می شود فرد نویسنده تنها با نگاه کردن اثر خود را خلق می کند اما در نمونه هایی که به صورت کامل به سرقت ایده می پردازند دیگر بحث الهام گرفتن به میان نمی آید و همه چیز به طور کامل از روی مقاله های دیگر نوشته می شود.

سرقت ادبی

 

سرقت ادبی تصادفی

در برخی موارد ممکن است به صورت کامل تصادفی سرقت ادبی صورت گرفته باشد که در چنین شرایطی فرد سارق اطلاعی از این مسئله نداشته و نمی داند که در حال استفاده از آثار دیگران می باشد. از مهم ترین نکات لازم به ذکر در این بخش باید به عواقب منفی این عمل اشاره نمود و باید بدانید که سرقت ادبی حتی اگر تصادفی هم باشد مورد بررسی قرار گرفته شده و پیگرد های خود را دارد بنابراین بهتر است در این راستا دقت عمل بالایی را به کار گرفته و از بروز خطا جلوگیری کنید.

بیشتر مطالعه کنید : چاپ و نشر کتب درسی

سایه نویسی در سرقت ادبی

برخی ممکن است آشنایی زیادی با واژه ی سایه نویسی نداشته باشند و مفهوم آن برای آن ها مبهم باشد. در راستای تعریف واژه ی سایه نویسی به عنوان سرقت ادبی باشد گفت افرادی نیز هستند که استفاده از ایده های دیگران و نویسندگی آن را به فرد دیگری واگذار نموده و از آن ها می خواهند تا داستان ، کتاب و مقاله ای با یک مجموعه شرایط خاص را تولید و عرضه کنند. در سایه نویسی همان طور که بیان شد نویسندگی با فرد دیگری می باشد اما به نام فرد سفارش دهنده ثبت می گردد. تمامی مواردی که به آن ها اشاره شد نمونه های بارزی از سرقت ادبی می باشند که بهتر است در حوزه ی آن ها تمامی بررسی های لازم را به عمل آورید. مجموعه ی برند 724 چاپ که در زمینه ی نویسندگی و چاپ فعالیت دارند می توانند با تکیه بر تجارب و امکانات بی نظیر خود در این راستا به شما کمک های شایانی نمایند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)