3 نکته برای جلوگیری از تکرار کلمات در نویسندگی

3 راهکار برای اجتناب از تکرار کلمات در نویسندگی

درحالی‌ که تکرار کلمات یا عبارت می‌تواند تاکید و ریتم را به نوشتة شما بیفزاید، ممکن است خواندن نوشتة شما را ناخوشایند و دشوار کند. از این نکات مفید استفاده کنید تا یاد بگیرید چگونه از تکرار در نوشته خود اجتناب کنید.

وقتی از تکرار به‌عنوان آرایة ادبی استفاده نمی‌کنید، تکرار کلمات ممکن است مانع از نوشتة خوب شود. در اینجا به چند ترفند برای جلوگیری از تکرار در نوشته‌هایتان اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه کتاب چاپ کنیم؟

  • برای اجتناب از تکرار کلمات کار خود را با صدای بلند بخوانید

خواندن با صدای بلند به شما کمک خواهد کرد از تکرار ناخواستة کلمات جلوگیری کنید. خواندن کارتان با صدای بلند راهی عالی برای تشخیص تأثیر نثرتان و حتی تشخیص آواهای ناخوشایند است.

  • متن خود را از آخر به اول بخوانید تا از تکرار کلمات جلوگیری کنید

خواندن کارتان از آخر یک ترفند ویرایشی است که مغز را مجبور می‌کند سرعتش را کم کند و به تک‌تک جملات توجه کند. از انتهای یک فصل، پاراگراف یا صفحه شروع کنید و آخرین جملة آن بخش را بخوانید (خود جمله را از آخر نخوانید ــ با عقل جور در نمیاد!) و بعد از آخر دومین جمله را بخوانید و به همین ترتیب پیش بروید. این به شما اجازه می‌دهد که در سطح جمله کار کنید، هرگونه تکرار ناخواسته با سایر اشتباهات کوچکی را که مغز به‌طور طبیعی از روی آن‌ها عبور می‌کند، تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: مراحل نوشتن کتاب تا چاپ

جلوگیری از تکرار کلمات در نویسندگی

  • به منظور پرهیز از تکرار کلمات به فرهنگ لغت رجوع کنید

یک کلمه تکراری پیدا کردید؟ حالا چه باید کرد؟ می‌توانید عبارت خود را دوباره جمله‌بندی کنید تا از شر کلمة تکراری خلاص شوید یا می‌توانید جمله را همان‌گونه که بود نگه دارید و کلمه‌ای دیگر جایگزین کنید. اگر سردرگم هستید و گیج شده ا‌ید بهتر است از یک فرهنگ لغت برای پیدا کردن کلمه‌ای مترادف استفاد کنید. اما به‌گونه‌ای این کار را انجام ندهید که با بقیه نثرتان تفاوت ایجاد کند و اصلاً شبیه به چیزی که شما معمولاً می‌نویسید نباشد و برای مخاطبان ناملموس شود. پس بهتر است از به کار بردن کلماتی که با آن‌ها آشنایی کافی ندارید خودداری کنید. اما اگر متوجه شدید که ناخواسته یک کلمه را بارها و بارها تکرار می‌کنید، یک فرهنگ لغت می‌تواند به شما کمک کند کلمه دیگری پیدا کنید که مضمون شما را بهتر بیان کند و از تکرار کلمات جلوگیری کنید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)