جلد گالینگور چیست؟

جلد گالینگور در چاپ کتاب چیست؟

جلد کتاب انواع مختلفی دارد که همگی ما تقریبا تمامی آن ها را دیده ایم و حتی برخی از آن ها را در دست گرفته و لمس کرده ایم، یکی از انواع این جلدهای کتاب در زمره جلدهای سخت نیز قرار دارد جلد گالینگور است.

مرکز چاپ 724 چاپ در این مقاله قصد دارد جلد گالینگور در چاپ کتاب را به شما معرفی نماید برای کسب اطلاعات در این خصوص با ما همراه باشید:

گالینگور چیست؟

جلد گالینگور که به ان جلد سخت نیز می گویند نوعی پوشش مخصوص کتاب از جنس گالینگور است که با نوعی پارچه مخصوص پوشیده می شود، البته گاهی در برخی کتب برای این پوشش از چرم- جیر و یا یوف و… نیز استفاده می شود در جلد گالینگور اطلاعات مربوط به کتاب که شامل نام کتاب –نویسنده- سال چاپ و… می شود بر روی خود جلد حک می شود.

برای این نوع جلد می توان سالنامه ها را مثال زد که علاوه بر ظاهر زیبا و خاصی که دارد از ماندگاری بالایی نیز بر برخوردار است.

جلد گالینگور

 

مهم ترین و اصلی ترین ویژگی بارز جلد گالینگور می توان به نرم بود آن اشاره کرد که به دلیل وجو ستون فقرات در بخش میانی آن است که علاوه بر این که موجب سفت و محکم بودن کتاب می گردد این ویژگی باعث می شود در زمانی که کتاب بر روی سطوح صاف مانند قرار دارد بر اساس تعداد صفحاتش باز بماند.جلد کتاب هایی که جنس آن ها از گالینگور است معمولا براق بوده و برای قطع آن ها از نوع وزیری استفاده می شود.جلد گالینور دارای مزایای ویژه ای می باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به امکان کم و زیاد نمودن برگه های کتاب بعد از صحافی- امکان زرکوب و طلاکوب بر روی جلد آن در صحافی- برخورداری از ظاهری شیک و زیبا- استحکام برگه های صحافی شده- پایایی و طولانی بودن مدت زمان ماندگاری کتاب اشاره کرد.

این نوع جلد معمولا توسط دانشجویان برای صحافی پایان نامه هایشان استفاده می شود، البته لازم به ذکر است که این صحافی در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها نیز استفاده می شود زیرا به دلیل استحکام بالایی که دارد ماندگاری زیادی نیز دارد.

724 چاپ چگونگی انجام جلد گالینگور در چاپ کتاب را به قرار ذیل اعلام می کند:

برای انجام این نوع جلد ابتدا برگه های کتاب مرتب می شود سپس به میزان اندکی از کناره های آن را چسب می زنند و سپس جلدی را که معمولا مقوایی می باشد به آن می چسبانند و در مرحله بعد این مقوا را با لایه ایی چرم مانند می پوشانند.

جلد گالینگور در انواعی از جنس ها و رنگ های مختلف وجود دارد که انتخاب رنگ به سلیقه مشتری و یا استاندارد سازمان و یا دانشگاه مربوطه بستگی دارد، نام کتاب و توضیحات آن نیز به صورت طلاکوب و یا نقره کوب بر روی جلد حکاکی می شود.اگر تمایل دارید در این نوع صحافی از طرح های خودتان استفاده کنید لازم است که طرح جلد را بعد از طراحی بر روی کاغذهایی با سایز بزرگ چاپ کنید جالب است که بدانید برای چاپ این برگه ها به دلیل بزرگ بودن می بایست از پلات استفاده کنید.

همچنین می بایست به منظور استحکام هر چه بیشتر چاپ، پس از این که عملیات چاپ انجام شد بر روی آن لایه ای سلفون مانند کشیده شود و آن را بر روی مقوا بچسبانید تا از طریق صحافی انجام شده به شکل گالینگور در آید و محکم شود.

 

جلد گالینگور

جلد گالینگور برای چه کتاب هایی مناسب است؟

در گذشته اغلب کتاب ها با جلد سخت منتشر می شدند اگر تاکنون کتاب قدیمی را درست گرفته و یا مطالعه کرده باشید به طور قطع متوجه این امر شده اید، بسیاری از کتاب هایی که با این جلد انتشار یافته اند معروف و یا شناخته شده نیز نیستند، زیرا که در آن دوران جلد مقوایی نرم هنوز روی کار نیامده بود از این رو برای تمامی کتاب ها از جنس سخت استفاده می کردند، اما بعد از این که جلدهای نرم معمولی روی کارآمدند و رواج پیدا کردند این روند دیگر تغییر کرد.

از آنجا که جلدهای نرم معمولی دارای قیمت ارزانتری بودند برای کتاب هایی که ناشناس و یا ارزش چندانی نداشتند استفاده می شد و جلد گالیگور به دلیل ماندگاری بیشتری که دارند به کتب ارزشمند و سرشناس اختصاص پیدا کردند.اگر شما صاحب کتاب ارزشمندی هستید که تمایل دارید برای سالیان طولانی آن را حفظ کنید و می خواهید آن را سالم نگهدارید لازم است برای این کار نوع صحافی و جلد آن را به گونه ای انتخاب کنید که بتواند علاوه بر زیبایی محافظ خوبی برای برگه های ارزشمند کتابتان باشد، که برای این منظور جلد گالینگور و یا جلد سخت می تواند گزینه مناسبی باشد.

برخی انتشارات و چاپخانه ها از جمله مرکز چاپ 724 چاپ بعد از این که کتابی را به چاپ می رسانند اگر چنین تشخیص دهند که کتاب مذکور ارزشمند می باشد جلد گالینگور را برای آن انتخاب و پیاده سازی می کنند، در زمان قرارگیری جلد برای این نوع برگه نوشته های ارزشمند ورقه ها را به هم می دوزند طوری که به عطف کتاب نچسبد از این رو احتمال خرابی ان ضعیف بوده و موجب می شود که کتاب برای سالیان طولانی بتواند سالم بماند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.9]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)