تفاوت کاغذ گلاسه با کاغذ تحریر

فرق کاغذ گلاسه با کاغذ تحریر در چیست؟

انواع گوناگونی از کاغذ برای کاربردهای مختلف وجود دارد. کاغذ گلاسه با کاغذ تحریر و روغنی به همراه کاغذ تحریر جزو  محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع کاغذ در عرصه چاپ هستند. این سری کاغذها برای چاپ باکیفیت متن و تصاویر، بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

کاغذ روغنی و گلاسه علاوه‌بر دوام بالا، شفافیت و زیبایی مناسبی برای بازتاب رنگ‌ها دارند. کاغذ روغنی برای محصولات چاپی مثل کاتالوگ، بروشور، مجله و موارد مشابه کاربرد دارد. می‌توانید مطابق با نیاز خود، از این کاغذ در گرماژ متفاوت و پوشش مات یا براق استفاده کنید.

برای شناخت انواع کاغذ‌های گلاسه همراه 724-کتاب باشید.

آشنایی با اصلی‌ترین انواع کاغذ در صنعت چاپ

قبل از اینکه به تفاوت کاغذ گلاسه، روغنی و تحریر بپردازیم بهتر است با رایج‌ترین انواع کاغذ بیشتر آشنا شویم. کاغذها برحسب نوع کاربرد و فرآیند ساخت (فیزیکی یا شیمیایی) به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. کاغذ تحریر (کاغذ سفید)، کاغذ بالک، کاغذ گلاسه و روغنی، کاغذ روزنامه و کاغذ کرافت جزء مهم‌ترین انواع کاغذ در صنعت چاپ هستند. از این نوع کاغذها با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارند برای چاپ متن، چاپ روزنامه، تصاویر باکیفیت، بسته‌بندی و غیره استفاده می‌شود. ما در مجموعه 724-کتاب برحسب نوع سفارش مشتریان از باکیفیت‌ترین انواع کاغذ استفاده می‌کنیم.

کاغذ روغنی یا گلاسه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کاغذ روغنی یا گلاسه مرغوب‌ترین نوع کاغذ است. این کاغذها عموماً دارای دو رو با سطحی صاف هستند که جوهر را به‌صورت یکنواخت چاپ می‌کنند. مقاوم بودن در برابر آب از ویژگی‌های اصلی این کاغذ است به همین دلیل آب‌گریز بودن به آن کاغذ روغنی نیز گفته می‌شود. در خمیر این کاغذ از نشاسته استفاده‌شده تا سطح آن صاف‌تر از کاغذهای معمولی باشد. هرچه گرماژ (وزن کاغذ) گلاسه بیشتر شود کیفیت چاپ آن نیز بالاتر خواهد رفت. از این نوع کاغذ برای چاپ جلد مجلات، کارهای نفیس، کارت ویزیت و … استفاده می‌شود. ما در چاپخانه 724-چاپ برای چاپ کاتالوگ از کاغذ گلاسه استفاده می‌کنیم. به‌این‌علت که تصاویر درون کاتالوگ باید بالاترین کیفیت و جذابیت را داشته باشند و کاغذ روغنی بهترین گزینه برای این منظور است.

 انواع کاغذ روغنی یا گلاسه

به‌صورت کلی کاغذهای گلاسه در دو نوع براق و مات مورداستفاده قرار می‌گیرند. گلاسه براق از بهترین مدل‌های کاغذ اندود شده (Coated) محسوب می‌شود و به دلیل پوشش بسیار صاف و مستحکم خود، سطحی براق دارد. از گلاسه براق در مواردی که خودنمایی تصاویر اهمیت بالایی دارد استفاده می‌گردد. کاغذ گلاسه مات در ظاهر شباهت‌های بسیاری به کاغذ گلاسه معمولی دارد اما به دلیل استفاده از مواد خاص، شفافیت کاغذهای روغنی را ندارد. این کاغذ با اسامی ساتن، مات، مخمل یا ابریشم نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری نوع بافت کاغذ است. از کاغذ گلاسه مات در چاپ کتاب، بروشور، کاتالوگ با گرماژ بالا استفاده می‌شود.

کاغذ گلاسه و روغنی

 تفاوت کاغذ گلاسه و تحریر چیست؟

عموماً مردم با کاغذهای تحریر آشنایی دارند. کاغذ تحریر همان‌طور که از نامش پیداست، کاغذی مناسب برای نوشتن است. کاغذهای سفید ازجمله کاغذهای A4 و کاغذهای پرمصرف برای چاپ تراکت‌های تبلیغاتی جزو کاغذهای تحریر هستند. تفاوت اصلی کاغذ روغنی با کاغذ تحریر در بافتشان و نحوه پخش شدن جوهر بر روی کاغذ است.

کاغذ تحریر دارای سطحی بافت‌دار و باقدرت جذب بالا است که معمولاً در چاپ‌های رنگی از نوع مرکبی یا جوهرافشان انتخاب خوبی نیست، مانند دستگاه افست، به علت نفوذ و جذب رنگ‌ها به داخل بافت‌های کاغذ، رنگ‌ها کمی کدر شده و شفافیت خود را از دست می‌دهند. بااین‌وجود در مواردی که نیاز به نوشتن متن باشد این نوع کاغذ گزینه مناسبی است و خواندن متن را برای خوانندگان بسیار راحت‌ می‌کند. از طرفی نوشتن متن روی این کاغذ بسیار آسان و مطلوب‌تر از دیگر کاغذها است.

اما کاغذ روغنی یا گلاسه به خاطر براق و صاف بودن سطح و نداشتن بافت و عدم جذب و کشش مرکب به داخل بافت‌ها، باعث می‌شود که مرکب بر روی سطح کاغذ باقی بماند. براق بودن سطح نیز باعث شفافیت رنگ‌ها و درنتیجه بالا رفتن کیفیت و مطلوبیت چاپ بر روی گلاسه می‌شود. درواقع این دو مدل از کاغذ برای کارهای مختلفی ساخته‌شده‌اند و درزمینهٔ کاربردهای خود بهترین هستند. بعضاً از هر دو نوع این کاغذها به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. برای نمونه در چاپ سررسید می‌توان تعدادی از صفحات سررسید که جنبه تبلیغاتی دارند را با کاغذ گلاسه چاپ نمود و صفحات داخلی و اصلی را با کاغذ تحریر.

بررسی تفاوت قیمت کاغذ تحریر و گلاسه

در حال حاضر در شرایط فعلی قیمت کاغذ روغنی یا گلاسه از کاغذ تحریر بالاتر است اما این بستگی به موجودی کاغذ گلاسه در بازار و ضخامت آن دارد. بعضاً پیش‌آمده است که هردوی این نوع کاغذها قیمت مشابهی داشته‌اند. اما به‌طورکلی، با توجه به فرآیند سخت‌تر تولید کاغذ روغنی، طبیعی است که قیمت این مدل کاغذ بالاتر از کاغذ تحریر باشد.

کاغذ گلاسه و روغنی

 خدمات حرفه‌ای چاپخانه 724-چاپ با کاغذ گلاسه و روغنی

در این مطلب سعی کردیم با کاغذ گلاسه و روغنی و تفاوت‌های آن‌ها با کاغذ تحریر بیشتر آشنا شویم. سطح درخشان و صاف، کاربردهای فراوان و کیفیت بالا چاپ ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های کاغذ گلاسه یا روغنی هستند. اگر قصد چاپ بروشور، مجله، کاتالوگ و سایر خدمات چاپی باکیفیت را دارید می‌توانید از خدمات حرفه‌ای چاپخانه 724 چاپ بهره‌مند شوید. ما در مجموعه 724 چاپ در تلاشیم تا بالاترین کیفیت چاپ را با استفاده از کاغذهای گلاسه مرغوب در اختیار شما قرار دهیم. شما می‌توانید درخواست چاپ خود را ثبت کنید یا از طریق تماس با شماره 02188005573 با کارشناسان ما برای مشاوره ارتباط برقرار کنید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)