تفاوت پایان نامه و مقاله چیست؟

تفاوت پایان نامه و مقاله

برخی از دانشجویان پس از نوشتن پایان نامه ارشد یا تز دکتری ممکن است قصد داشته باشند از پایان نامه خود مقالاتی را استخراج نمایند. لازم است دانشجویان پیش از اقدام برای نوشتن مقاله ، تفاوت پایان نامه و مقاله را به طور کامل بدانند. پایان نامه و مقاله با توجه به هدفی که دنبال می کنند و مخاطبان خاصی که دارند با هم تفاوت هایی دارند؛ در نتیجه به محتوا و ساختار مرتبط با خود احتیاج دارند.

تعریف مقاله و پایان نامه

مقاله

 یک مقاله علمی نوشتاری هست که در اثر پژوهش و نتیجه گیری در یک موضوع علمی به دست آمده است.

پایان نامه

 پایان نامه از مراحلی هست که هر دانشجویی درمقطع ارشد یا دکتری باید ازآن عبور کند که در حقیقت یک تحقیق جامع در ارتباط با یکی از موضوعات تحصیلی دانشجو می باشد.

بیشتر مطالعه کنید : سرقت ادبی چیست؟

تفاوت پایان نامه و مقاله در چیست؟

هدف

اهدافی که مقالات و پایان نامه ها دنبال می کنند با توجه به مخاطبانی که دارند، با همدیگر متفاوت هستند. هدف پایان نامه سنجش میزان سواد و گرفتن مدرک تحصیلی است، اما در رابطه با مقاله، هدف اصلی بهبود سطح سواد و افزایش اعتبار در رشته ی تخصصی محقق بوده و مخاطب به هیچ عنوان قصد سنجش سواد محقق را ندارد.

شما می توانید مقاله یا پایان نامه خود را در انتشارات 724 چاپ به چاپ برسانید و یا حتی کارهای چاپ کتاب خود را به این سایت آنلاین بسپارید.

تفاوت پایان نامه و مقاله

 

مخاطبان اختصاصی و احتمالی

 مخاطبین پایان نامه اغلب اساتید دانشگاه هستند که قصد ارزیابی سواد شما در زمینه ی تحقیقاتی مختص به رشته تحصیلی تان را دارند تا در نهایت بتوانند نمره متناسب با میزان اطلاعاتتان را به شما اختصاص دهند. در صورتی که اغلب مخاطبان مقالات محققان دیگری هستند که به دنبال مشاهده ایده های آزمایش شده با مدارک کافی هستند.

طول نوشتار قابل توجه

مقاله و پایان نامه دارای طول نوشتار متفاوتی هستند به این صورت که طول متن مقاله نسبت به پایان نامه کوتاه تر بوده و معمولا تعداد کلمات آن از 6000 تا کمتر هست؛ با این حال میزان طول نوشتار مقاله به مجله مدنظر برای چاپ وابسته است. متن پایان نامه طولانی تر است و ممکن است تا حدود 20000 کلمه برسد.

مقدمه

 مقدمه پایان نامه از جزئیات بیشتری برخوردار هست و محقق باید درآن میزان آشنایی خود با موضوع مورد نظر را کاملا شرح دهد. اما درمقدمه مقاله تنها نوشتن مطالب ضروری و اطلاعاتی از دلیل انجام تحقیقات حاضر کفایت می کند.

با استفاده از سایت آنلاین 724 چاپ هزینه چاپ کتاب مناسبی پرداخت نمایید و کتابی با کیفیت خوب با هزینه ارسال رایگان درب منزل خود تحویل بگیرید.

بیشتر مطالعه کنید : فواید کتاب و کتابخوانی

چکیده

 درپایان نامه چکیده طولانی تر از مقاله می باشد. چکیده پایان نامه ها معمولا 350 کلمه هست، اما چکیده مقاله به چیزی حدود 150 تا 200 کلمه می رسد.

تفاوت روش تحقیق

 در پایان نامه تمام روش های به کار رفته برای تمامی تحقیقات ارائه می شود، اما درمقاله تنها روش تحقیق اصلی و آزمایشات ارائه می گردد.

نتیجه گیری

 در پایان نامه در این قسمت درک کاملی از داده ها، اطلاعات و پیشنهادات ارائه می گردد، اما در مقاله نتایج کلی و اهداف پژوهش شرح داده می شود.

تفاوت پایان نامه و مقاله

 

تفاوت منابع در مقاله و پایان نامه

منابع استفاده شده در پایان نامه باید به طور کامل شرح داده شوند، اما درمقاله تنها کارهایی که به طور مستقیم به آن ها استناد شده است نوشته می شوند.

پیوست

ارائه ضمیمه و پیوست در پایان نامه ضروری هست، اما در رابطه با مقاله وجود پیوست اختیاری بوده و گاهی اوقات ممکن است که این قسمت در مقاله نوشته نشود.

چاپ کتاب خود را از طریق سایت 724 چاپ به آسانی و به سرعت انجام دهید. این مرکز چاپ آنلاین با کیفیتی مناسب کتاب های شما را به چاپ می رساند.

مقایسه پایان نامه با انواع مختلف مقاله

از تفاوت های مهمی که میان پایان نامه و مقاله وجود دارد، تنوع انواع مقاله می باشد. اغلب پایان نامه ها از یک طریق نوشته و چاپ می شوند. جهت بررسی بیشتر در ادامه چند مدل مقاله را عنوان می کنیم:

  • مقاله تحلیلی یا ترویجی
  • مقاله گردآوری شده
  • مقاله پژوهشی
  • مقاله تالیفی

اهمیت استخراج مقاله از پایان نامه

در جهان امروز برخورداری از مقالات با کیفیت و همچنین چاپ آن ها در مجلات معتبر بین المللی از الزامات یک رزومه قوی می باشد. زمانی که کار نوشتن مقاله از پایان نامه ارشد یا رساله دکترای خود را شروع می کنید، در حقیقت میزان تسلط و علم خودتان را در حوزه رشته تخصصی خود به نمایش می گذارید.

استخراج مقاله از پایان نامه می تواند موجبات پیشرفت تحصیلی و شغلی شما را فراهم آورد، زیرا در اغلب دانشگاهها مجوز دفاع از پایان نامه وابسته به تبدیل آن به مقاله می باشد. در صورتی که قصد دارید در دانشگاههای معتبر خارج از کشور پذیرش بگیرید، وجود مقالات در رزومه شما تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

نحوه نوشتن عنوان مقاله هنگام استخراج از پایان نامه

ضرورتی ندارد که عنوان مقاله را دقیقا همانند عنوان پایان نامه بنویسید، زیرا ممکن است داده های پایان نامه شما زیاد باشد و بتوان از آن بیش از یک مقاله استخراج کرد.

روش نوشتن مقدمه مقاله زمان استخراج از پایان نامه

برای نوشتن مقدمه مقاله لازم است ابعاد و شرایط دقیق مسئله را عنوان کنید و به این موضوع اشاره کنید که مسئله چه چیزی هست و به چه علت به وجود آمده است.

724 چاپ، یک مرکز آنلاین جهت چاپ کتاب می باشد که به صورت خودکار هزینه چاپ دیجیتال کتاب را محاسبه می کند. این سامانه آنلاین با بیشترین سرعت و مناسب ترین هزینه خدمات چاپ را ارائه می دهد. در صورت ثبت سفارش در این سایت تمامی اقدامات مربوط به گرفتن مجوزهای لازم جهت انتشار کتاب شما توسط 724 چاپ انجام می گیرد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]
1 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

1 دیدگاه

  • sahar
    ارسال شده مهر 4, 1400 در 1:19 ب.ظ 0لایک ها

    ممنونم ازمطالب خوبتون

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)