تفاوت بین تصاویر پیکسلی و وکتوری چیست؟

منظور از تصاویر پیکسلی چیست؟

پیکسل را به نوعی کوچک ترین بخش تصاویر گرفته شده با استفاده از دوربین های دیجیتال پیشرفته می دانند، در دنیای دیجیتال تمامی تصاویر و صفحات دارای پیکسل هستند.با قرار گرفتن پیکسل ها در کنار هم یک تصویر نمایش داده می شود، با تراکم بالاتر تصاویر پیکسلی کیفیت بیشتری دارند و توانایی نمایش تصاویر افزایش می یابد.

تصاویر واقعی با پیکسل ایجاد می شوند، به عبارت دیگر پیکسل چیدمانی از نقاط خیلی کوچک در کنار هم می باشند که با قرار گرفتن این نقاط، تصاویر همانند مربع نمایش داده می شوند.نقاط شکل گرفته در پیکسل رنگ خاصی دارند و تعداد خیلی زیادی از این تصاویر در کنار هم می توانند چیدمان بهتری از تصاویر را با کیفیت بالا نمایش دهند.نقاط نمایش داده شده در پیکسل خیلی کوچک هستند و با بزرگ کردن تصاویر پیکسل های بیشتری با کیفیت کمتری مشاهده می شوند.با بزرگ کردن تصاویر پیکسل ها هم اندازه بیشتری می یابند و این تصاویر تغییر می کنند، با بزرگ شدن تصاویر نمایش پیکسل ها راحت تر صورت می گیرد.از فرمت های خاصی در این نوع تصاویر به کار می رود و در این زمینه از نرم افزارهای مشخصی استفاده می گردد و تصاویر پیکسلی با فرمت ویژه ای نمایش داده می شوند.

در بیشتر تصاویر پیکسلی با بزرگ کردن تصاویر کیفیت کار کاهش می یابد و طراحان به این نکته توجه زیادی دارند.با نمایش دادن بیشتر تعداد پیکسل ها به طور کلی حجم تصاویر نیز افزایش می یابد.در تصاویر پیکسلی می توان تصاویر پیچیده ای و چند رنگی ایجاد کرد و چاپ عکس ها با کیفیت بالایی صورت می گیرد.فایل های پیکسلی متفاوتی موجود می باشند که ویژگی های خاصی دارند، در ویرایش عکس ها از تصاویر پیکسلی به کار می رود، همچنین در نقاشی های دیجیتال نیز پیکسل وجود دارد.

تفاوت تصاویر پیکسلی و برداری

 

در سایت آنلاین 724 چاپ تصاویر و طراحی های مورد نظر با کیفیت بالایی چاپ می شوند و بهترین خدمات در زمینه طراحی، خدمات نوین چاپ کتاب و… انجام می پذیرد.

اطلاعاتی در ارتباط با تصاویر وکتوری

در تصاویر وکتوری که به آن تصاویر برداری نیز می گویند، تصاویر مورد نظر با مشخصات هندسی خاصی نمایش داده می شوند، این تصاویر با اشکال خاصی که شامل نقاط و دایره ها و…می شوند با فرمت های خاصی ذخیره می گردند.تصاویر را با مشخصات هندسی چند ضلعی و منحنی ها نیز نمایش می دهند، تصاویر وکتوری از خطوط و منحنی های ویژه ای تشکیل می گردد و اطلاعات مورد نیاز به شکل ریاضی و با استفاده از مشخصات هندسی مشاهده می شوند.

بیشتر مطالعه کنید : انواع فرم بندی در چاپ کتاب

تصاویر وکتوری از کیفیت خیلی بالایی برخوردارند و اجزای آن با تغییر دادن اندازه تصاویر هیچ تغییری نمی کند، تصاویر مورد نظر از رزولوشن مستقل هستند، بزرگ و کوچک کردن تصاویر در بردار به شکل راحتی صورت می گیرد زیرا وضوح در تصاویر وکتوری با رزولوشن بالایی نمایش داده می شوند و در چاپ کتاب نیز جزئیات تغییری نمی کند.از تصاویر وکتوری در زمینه های خاصی همانند طراحی لوگو و نماد به کار می برند.تصاویر نمایش داده شده وکتوری از جزئیات کمتری برخوردار هستند اما پیکسل دارای جزئیات بیشتری می باشد.

در سایت 724 چاپ، تصاویر وکتوری مورد نیاز طراحی می شوند و از اشکال هندسی مناسبی در زمینه طراحی لوگو و… به کار می رود تا کیفیت نهایی کار افزایش یابد.

تفاوت های اصلی تصاویر پیکسلی و وکتوری

در تصاویر وکتوری کیفیت تصاویر به هیچ عنوان کاهش نمی یابد و اندازه تصاویر با بزرگ کردن قالب تغییر خاصی نمی کند، اما در تصاویر پیکسلی بزرگ نمایی باعث می شود که کیفیت کار کم شده و تصاویر به صورت تار نمایش داده شوند .با افزایش دادن رزولوشن در هر تصویر پیکسلی کیفیت افزایش می یابد و وضوح تصاویر بیشتر می شود.در تصاویر وکتوری وضوح تصاویر به هیچ عنوان تغییری نمی کند و خطوط و منحنی ها به صورت ریاضی محاسبه می گردند.

از دیگر تفاوت های تصاویر پیکسلی و وکتوری می توان به شیوه ایجاد کردن این نوع تصاویر اشاره کرد، در ارتباط با پیکسل از دوربین های پیشرفته ای به کار می رود تا کیفیت کار در شرایط مختلف کاهش نیابد و تصاویر ایجاد شده واقع گرایانه باشند، در صورتی که تصاویر وکتوری واقعی نیستند و در خیلی موارد تصاویر حالت نقاشی دارند.برای طراحی های ساده معمولا از تصاویر وکتوری به کار می رود، در این تصاویر از اشکال به میزان زیادی استفاده می شود و شکل های تشکیل شده رنگ خاصی دارند.با این تصاویر نمایش دادن سایه هایی همانند سایه های تصاویر پیکسلی امکانپذیر نیست.

در تصاویر وکتوری خاصیت انعطاف پذیری وجود دارد و با تغییر اندازه لوگو و طرح های مورد نظر کیفیت رنگ بندی کاهش نمی یابد و ویرایش با نرم افزارهای خاصی صورت می گیرد. این تصاویر از تصاویر پیکسلی سبک تر می باشند و ابعاد این تصاویر با محاسبات ریاضی طراحی می شوند.فایل هایی که وکتوری هستند به آسانی در دستگاه های مختلف جابه جا می شوند و کیفیت نهایی کار در دستگاه های مختلف کاهش نمی یابد بلکه تصاویر منتشر شده کیفیت بالایی دارند.

تفاوت تصاویر پیکسلی و برداری

 

تمامی جزئیات در تصاویر پیکسلی ثبت می گردند و تمامی تصاویر حقیقی و واقعی نمایش داده می شوند.برای ویرایش تصاویر پیکسلی اقدامات مناسبی انجام می شود و در ارتباط با این تصاویر از نرم افزار فتوشاپ و نقاشی به کار می رود.وکتوری واقعی نیستند و تغییر سایز آن به آسانی انجام می شود.طراحی تصاویر وکتوری در دنیای دیجیتال انجام می شود و واقعی نیستند اما در ارتباط با تصاویر پیکسلی از دوربین های دیجیتالی برای خلق تصاویر به کار می رود.نرم افزارهای تخصصی هر یک از این تصاویر توسط طراحان حرفه ای استفاده می شود و در چاپخانه آنلاین 724 چاپ خدمات مورد نظر به شکل مناسبی صورت می گیرد.

بیشتر مطالعه کنید : بررسی فونت و انتخاب فونت برای چاپ کتاب

کاربردهای مهم تصاویر وکتوری کدامند؟

– کاربرد تصاویر وکتوری به میزان زیادی است و در طراحی وب از این تصاویر به کار می رود.

– کاراکترهای انیمیشن را با استفاده از تصاویر وکتوری طراحی می کنند، در زمینه های خاصی همانند ساخت مهر نیز از این تصاویر به کار می رود.

– دستگاه های برش لیزر با تصاویر وکتوری صورت می گیرد و پس زمینه خاصی در این نوع تصاویر وجود ندارد.

– از این تصاویر در طراحی آرم ها می توان استفاده کرد، طراحی آیکون نیز با وکتور صورت می گیرد.

– در گرافیک کامپیوتری برای طراحی شکل ها از این  تصاویر به کار می رود.

– در طراحی متن های گرافیکی استفاده از تصاویر وکتوری اهمیت دارد.

– از فرمت های خاصی در تصاویر وکتوری به کار می رود و با توجه به خصوصیات این فرمت ها از تصاویر مورد نظر در زمینه های مختلفی استفاده می شود.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)