علم فهمیده است که چرا شما بوی کتاب های قدیمی را دوست دارید!

نه، اینکارتان عجیب نیست که بینی خود را مستقیم به صفحات بچسبانید.

چیزی در مورد رایحه کتاب های قدیمی وجود دارد که هر کتابخوانی را متحیر کند. و معلوم شد، دلیل موجهی نیز وجود دارد که چرا صفحات قدیمی گرد و خاکی واقعاً بوی خوبی دارند.

بیشتر چیزی که ما بو می کنیم از ترکیبات آلی فرار (VOCs) هست که ناشی تجزیه کتاب ها در طول زمان است. محققان دانشگاه کالج لندن ترکیبات آلی فرار یک رمان فرانسوی در سال 1928 که در یک کتابفروشی دست دوم یافته بودند را  استخراج کردند. داوطلبان حاضر در این تحقیق با چشمان بسته عصاره های کتاب، به علاوه هفت عطر بدون برچسب دیگر از شکلات و قهوه گرفته تا ماهی و کتانی کثیف را استشمام کردند. پس از آن، شرکت کنندگان یک نظرسنجی پر کردند و از آنها خواستند بوی کتاب قدیمی را توصیف کنند.

طبق مطالعه، بیش از یک سوم از 79 شرکت کننده بدون اینکه بدانند چه چیزی بو کرده‌اند، گفتند که عصاره کتاب قدیمی آنها را به یاد شکلات می اندازد. قهوه دومین عطر گزارش شده بود .

سسلیا بمبیبر (Cecilia Bembibre)، مولف این مطالعه، می‌گوید: «شما تمایل دارید هنگامی که نمی‌دانید به طور مشخص چه چیزی را بو می‌کنید از تداعی‌های آشنا برای توصیف بوها استفاده کنید. و همچنین به نظر می رسد که ترکیبات آلی فرار (VOCs) شکلات و قهوه بسیار شبیه به کتاب ها باشد. خنده دار به نظر می رسد، اما شکلات و قهوه حاوی ترکیبات شیمیایی تخمیر شده یا برشته شده به نام لیگنین و سلولز هستند که در پوسیدگی هم این ترکیبات وجود دارد.

برای بخش دیگری از مطالعه، داوطلبان بوی کتابخانه کلیسای جامع سنت پل در لندن را توصیف کردند، جایی که گردشگران اغلب در مورد این عطر نظر می دهند. شرکت‌کنندگان به محض ورود به فضا، قبل از اینکه بینی‌شان به رایحه عادت کند، پرسش‌نامه‌ها را پر کردند. ابتدا شدت و جذابیت کتابخانه را ارزیابی کردند، سپس به بوهای فردی نظر دادند. داوطلبان علامت‌گذاری کردند که آیا می‌توانند هر یک از ۲۱ بویی را که محققان از تجزیه و تحلیل VOC انتخاب کرده‌اند حس کنند، و همچنین می‌توانند جای خالی را با توضیحات خودشان پر کنند.

رایحه‌های کتابخانه کاملاً متفاوت از رایحه‌های کتاب بودند. هر هفت نفر از آن داوطلبان گفتند که کتابخانه بوی چوب می دهد و بیشتر بوی آن را دودی و خاکی توصیف کردند.

بوی کتاب های قدیمی

توجه به رایحه‌ها فقط راهی برای فهمیدن اینکه کجا هستید نیست، بلکه راهی برای رسیدن به خاطراتی است که مدت‌ها فراموش شده‌اید. نویسنده این مطالعه، می گوید : «حس بویایی ما بسیار نزدیک به مرکز حافظه در مغز انسان است، و بنابراین ما اغلب خاطرات را با بوهای خاصی بسیار قوی و شدید مرتبط می کنیم. اغلب اوقات بو باعث ایجاد خاطرات قدیمی می شود که در غیر این صورت نمی توانستیم آنها را ایجاد کنیم. این یکی از دلایلی است که بو نقش مهمی در چگونگی تجربه ما ایفا می‌کند.»

با این حال، محققان فقط به دنبال بهانه ای برای یادآوری خاطرات رفتن به کتابخانه نیستند. با شکستن و مشخص کردن رایحه‌ها، آنها در نهایت امیدوارند بتوانند آن بوها را در آزمایشگاه تقلید کنند تا عطرهای گذشته را بازسازی کنند.  مولف می‌گوید: «این کل ماجرا نیست، اما آغاز ساخت داده های قابل انتقال می تواند باشد. این گفتگویی را با فیلسوفان، دانشمندان، مردم شناسان، فناوران و خود مردم در مورد آنچه ما برای توصیف یک بو نیاز داریم آغاز می کند.»

در حال حاضر، ما فقط از تجربه ورق زدن  کتاب مورد علاقه خود لذت خواهیم برد – شاید با یک تکه شکلات.

بیشتر بخوانید : چاپ کتب درسی

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)