اهمیت سلفون در چاپ کتاب

آیا از اهمیت سلفون در چاپ کتاب آگاهی دارید؟

اهمیت سلفون در چاپ کتاب چیست؟ در ابن باره می توان به حفاظت محصولات چاپی در برابر رطوبت، افزایش میزان مقاومت در برابر کشش و پارگی و … اشاره کرد.

امروزه سلفون تبدیل شده است به یکی موارد ضروری در زندگی روزمره. که حداقل همه ما برای یک بار هم که شده از آن استفاده کرده‌ایم. سلفون در حقیقت نوعی پلاستیک است که، کاربردهای زیادی در صنایع کشاورزی و داروسازی دارد. این محصول برای اولین بار در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی مورداستفاده قرار گرفت. از آنجایی سلفون کشی در جلوگیری از فساد مواد غذایی و نیز افزایش طول عمر محصولات نقش بسزایی داشت، استفاده از سلفون در صنایع دیگر ازجمله، اهمیت سلفون در چاپ کتاب نیز مورد توجه قرار گرفت.

سلفون کشی کارهای چاپی ازجمله کارهایی است که، به‌خصوص در حوزه صنعت چاپ امری رایج و چه‌بسا ضروری است. با خواندن این جمله شاید از خود بپرسید دلیل استفاده از سلفون کشی در صنعت چاپ چیست؟ ازجمله این دلایل می‌توان به؛ حفاظت محصولات چاپی در برابر رطوبت، افزایش میزان مقاومت در برابر کشش و پارگی و … اشاره کرد.

ما در اینجا سعی داریم تا با سلفون‌ و کاربرد آن در صنعت چاپ کتاب بیشتر آشنا شویم. با گروه 724 چاپ همراه باشید.

سلفون چیست؟

سلفون‌ها نوعی از نایلون نازک هستند که برای استحکام و زیبایی بیشتر بر روی یک لایه مقوا و یا کاغذ کشیده می‌شوند. این محصولات در انواع مختلفی همچون مات، شفاف یا براق، متالایز، شنی و مخملی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها کاربردهای مخصوصی دارند و از نظر ویژگی‌ها باهم متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: پوشش های مختلف در چاپ کتاب

 نقش و اهمیت سلفون در چاپ کتاب

سلفون کشی یکی از مراحلی است که پس از چاپ و قبل از عملیات برش کاغذ باید صورت بگیرد. در این فرایند، پس از پایان روند چاپ و بعد از خشک شدن محصول چاپی، لایه پلاستیکی بسیار نازکی از جنس پلی‌پروپیلن (Polypropylene) را روی سطح محصول می‌چسبانند. این لایه پلی‌پروپیلن مانند یک لایه پوششی یا محافظ عمل می‌کند. در طی این عملیات، سلفون به کمک حرارت چسب یا با استفاده از دستگاه‌های سلفون کش در ابعاد مختلف بر روی محصول چاپی چسبانده می‌شوند. می‌توان این‌گونه گفت که مهم‌ترین علت استفاده از سلفون در کارهای چاپی افزایش استحکام و بهبود کارهای چاپی است.

اهمیت سلفون در چاپ کتاب

 مزایا استفاده و اهمیت سلفون در چاپ کتاب

  • بهبود دوام و مقاومت کار چاپی در برابر فرسودگی
  • افزایش میزان استحکام کار چاپی و ممانعت از تاخوردگی
  • ایجاد لایه محافظتی در برابر نفوذ رطوبت
  • افزایش شفافیت و به‌تبع آن زیباتر شدن جلوه بصری محصول چاپی

بیشتر بخوانید: مراحل چاپ کتاب

انواع سلفون در چاپ کتاب

سلفون‌های رایج در چاپ کتاب به‌طور کلی به دو دسته مات و براق تقسیم می‌شوند و بر اساس نیاز و سلیقه مشتری در فرایند چاپ کتاب مورد استفاده قرار میگیرند.

  • سلفون براق

از شفافیت بیشتری برخوردارند. نصب آن‌ها بر روی کارهای چاپی، رنگ‌ها را پررنگ‌تر و متمایزتر نشان می‌دهد. ازآنجایی‌که این نوع سلفون سبب بازتاب نور از سطح محصول می‌شود، با افزایش جلای کار زیبایی بصری آن را دو چندان می‌کند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که انعکاس نور از سطح براق ایجادشده بسیار زیاد است. اگر قرار است محصول چاپی در معرض نور مستقیم به‌کاربرده شود، استفاده از سلفون براق برای کار چاپی موردنظر توصیه نمی‌شود.

  • سلفون مات

سلفون‌های مات برخلاف انواع براق، مانع از انعکاس نور از سطح محصول چاپی می‌شوند. از این‌رو سطح ایجادشده، کدر و مات به نظر می‌آید. مات بودن این نوع سلفون سبب می‌شود، تا شفافیت رنگ اصلی کاهش یابد و رنگ‌های چاپی کمی کمرنگ‌تر به نظر بیایند. نکته مثبت در بحث استفاده از سلفون‌های مات این است که، این نوع سلفون‌ها به دلیل ممانعت از بازتاب نور از سطح محصول، دید بصری بهتری را در محیط‌های در معرض نور مستقیم برای بیننده فراهم می‌کنند.

طریقه سلفون کشی در چاپ 

طریقه سلفون کشی در چاپ

سلفون‌ها از نظر شیوه‌ اتصال به دو نوع سلفون حرارتی و سلفون واتربیس تقسیم می‌شوند. که هرکدام از این دو نوع سلفون نیز مدل‌های متنوعی دارند که تفاوتشان بیشتر در دستگاه‌های سلفون کشی و طریقه اتصال سلفون است. بسته به نوع عملیات و محصول چاپی از نوع به خصوصی از آن‌ها استفاده می‌شود.

  • واتربیس

سلفون واتربیس یا سلفون سرد یکی از انواع سلفون‌های مورداستفاده در صنعت چاپ است که سلفون پایه در آب است. چسب آن در حالت عادی غیرفعال بوده و چسبندگی ندارد. به‌منظور فعال‌سازی چسب و خاصیت چسبندگی، باید آن را در تماس با آب قرار داد. پس‌ازآنکه سلفون واتربیس قدرت چسبندگی لازم را به دست آورد، روی سطوح چاپی موردنظر قابل‌اعمال است.

این محصول نسبت به سلفون حرارتی قیمت و کیفیت پایین‌تری دارد و به دلیل به‌صرفه بودن، از آن به‌وفور در سلفون کشی کارهای چاپی با تیراژ بالا استفاده می‌شود.

  • حرارتی

سلفون حرارتی با فشار و حرارتی که به‌وسیله دستگاه ایجاد می‌شود، بر روی سطح کاغذ قرار می‌گیرد. این فرایند مانند ماشین‌های افست عمل می‌کند و با استفاده از گرمایی که توسط سیلندرها تأمین می‌شود، سلفون را روی کار می‌چسباند.

سلفون حرارتی باکیفیت‌ترین نوع سلفون مورداستفاده در حوزه چاپ است. این محصول مدل‌های گوناگونی دارد و سبب افزایش شفافیت و زیبایی و نیز دوام و مقاومت انواع کار چاپی می‌شود.

 

ما در چاپخانه 724 چاپ بنا بر نیاز مشتری و بودجه مدنظر قادر به استفاده از انواع سلفون هستیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با چاپ کتاب و اهمیت سلفون در چاپ کتاب خود کافی است تا فرم ثبت سفارش را تکمیل نموده تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)