اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب

آخرین مرحله در انتشار یک کتاب که بسیار مهم نیز می باشد مربوط به طراحی جلد کتاب است، دلیل اهمیت طراحی و رنگ مناسب برای جلد کتاب این است که از نظر روانشناسی جلد کتاب به نوعی بیانگر هویت کتاب است و در فروش و جلب توجه مخاطب نقش اساسی دارد، از این رو باید طرحی را برای جلد کتابتان انتخاب کنید که بتواند پیام شما در مورد موضوع کتاب را بیان کند.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی جلد کتاب و هرنوع کار گرافیکی که در این زمینه انجام شود نقش زیادی در جذب نگاه مخاطب دارد، شاید از خود بپرسید چه رنگی را برای طراحی جلد کتاب در چاپ کتاب خود انتخاب کنیم؟ و یا این که معیار انتخاب ما برای رنگ جلد کتاب باید بر چه اساسی باشد؟ جواب این دو سوال به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که دقت در آن می تواند در این زمینه به شما کمک کند تا بهترین و زیباترین رنگ را انتخاب نمایید که این امر در موفقیت شما تاثیرگذار است.

مرکز چاپ 724 چاپ که با اصول طراحی رنگ برای جلد کتاب از آگاهی و دانش کافی برخوردار است قصد دارد در این مقاله نکاتی را که می تواند در اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب تاثیر گذار باشد را به شما معرفی کند برای آشنایی با این نکات کاربردی با ما همراه باشید.

 

چاپ کتاب

نکاتی که در طراحی جلد کتاب باید بدانید کدام است؟

شاید شما هم بارها و بارها این جمله را از دوستان و اطرافیان و یا حتی معلمین خود شنیده باشید که “محتویات یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید” ولیکن با این وجود باز هم ممکن است شما کتابی را قبل از این که مطالعه کنید از روی طراحی جلد آن قضاوت کرده باشید، از این رو اگر قصد داریدکتابی را منتشر کنید بهتر است با نکات مربوط به طراحی جلد کتاب که در ا امه به آن می پردازیم آشنا شوید

  • موضوع اصلی کتاب

اگر برای طراحی جلد کتاب خود به دنبال یک طراح گرافیک متخصص هستید بهتر است شخصی را انتخاب کنید علاوه بر این که در زمینه طراحی مهارت دارد، اهل مطالعه نیز باشد، و قبل از طراحی جلد کتابتان، حتما آن را مطالعه کرده و بر اساس موضوع کتاب طرحی مناسب را برای آن طراحی کند زیرا همانگونه که گفتیم طراحی روی جلد کتاب به نوعی هویت کتاب به شمار می آید.

اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب

 

  • مخاطب

حتما در زمان طراحی برای جلد کتاب به این نکته باید توجه شود که کتاب مورد نظر برای چه رده سنی قرار است چاپ شود؟  افرادی که این کتاب را مطالعه می کنند از نظر فرهنگ و سلیقه و روحیه با هم فرق دارند، انتخاب رنگ مناسب برای طرح روی جلد کتاب می بایست براساس سن- جنسیت و فرهنگ مخاطب انتخاب شود.

  • انتخاب هوشمندانه برای فضای خالی رو جلد

قرارگیری تصاویر در هر فضایی از جلد و و یا ایجاد فضای خالی همگی به هنر طراحی و گرافیک ارتباط دارد و هیچ استانداری در این خصوص وجود ندارد، طراح گرافیک می بایست براساس سلیقه و هنری که در این زمینه از ان بهره مند است بهترین نواحی را برای فضای خالی انتخاب نماید، جالب است که بدانید انتخاب مناسب و هوشمندانه فضای خالی توسط طراح و یا گرافیک، می تواند توجه و نظر مخاطب را به خود جلب نماید.

  • زیبایی

انسان ها همیشه به دنبال زیبایی ها هستند و از زشتی ها دوری می کنند این ویژگی که همه انسان ها از آن برخوردارند را می بایست در طراحی جلد کتاب در نظر بگیرید تا از این طریق بتوانید مخاطب را جذب کنید البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که زیبایی هر گز به معنای به کاربردن رنگ و تصویر زیاد نیست.

چاپ کتاب

 

رنگ ها تا چه میزان می توانند در طراحی جلد کتاب نقش داشته باشند؟

مهم ترین عاملی که می تواند یک نگاه را به سمت خود جذب کند رنگ ها هستند و زندگی بدون رنگ هر گز نمی تواند زیبا باشد، با به کارگیری اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب می توانید به راحتی احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید، همیشه نیاز نیست که برای جلد کتاب از طرح های پیچیده استفاده کنید گاهی تنها با یک رنگ ساده می تواند هدف اصلی کتاب را به مخاطب انتقال دهید البته برعکس این قضیه نیز می تواند تاثیرات منفی خود را در پی داشته باشد و یا به عبارتی با انتخاب یک رنگ اشتباه ممکن  است تمام تلاش نویسنده را بر باد دهید ازاین رو بهتر است حتما با اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب آشنایی کافی داشته باشید و رنگ مناسب را براساس موضوع کتاب- مخاطب و فرهنگ جامعه انتخاب کنید و از این طریق نظاره گر تاثیرات مثبت آن باشید.

اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب چگونه است؟

یک طراح حرفه ای جلد کتاب، از دانش و اطلاعات کافی در زمینه روانشناسی رنگ برخوردار است و به این موضوع آگاهی دارد که هر رنگی تا چه حد می تواند بر ذهن و احساس مخاطب تاثیر بگذارد از این رو با استفاده از دانش خود و با بکارگیری ابزارهای مختلف بهترین و مناسب ترین رنگ را برای طراحی جلد کتاب انتخاب می کند، در ادامه شما را با تاثیرات رنگ بر ذهن بیینده که برگرفته از اصول روانشناسی رنگ است آشنا می کنیم:

  • قرمز: احساسات- شور و هیجان- نیروی زیاد
  • قرمز تیره: نیرو و قدرت- شور و هیجان- نفوذ بسیار بالا
  • نارنجی: اعتماد به نفس- خوش بینی- انرژی زا
  • زرد تیره: گرم- صمیمی- قابل دسترس
  • سبز: طبیعت- سلامتی
  • آبی: آرامش- متفکر- قابل اعتماد
  • خاکستری: علم- عقل و تفکر- اعتبار
  • صورتی: احساسات- مثبت- جوان
  • سفید: پاکی- بی آلایش- متکی به خود
  • سیاه: نیرو- اسرار آمیز
  • قهوه ای: سادگی- طبیعی- مبرا

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)