آشنایی با کاغذ تحریر و کاربرد آن

آشنایی با  کاغذ تحریر

کاغذها برحسب ویژگی‌هایشان، انواع گوناگونی دارند. اما یکی از پرکاربردترین نوع کاغذ، کاغذ تحریر است. همان کاغذهای آشنایی که به‌طور روزمره در روزنامه، کتاب، دفتر و پرینتر مشاهده می‌شود. جالب است بدانید که کاغذهای تحریر نیز به چند دسته دیگر تقسیم می‌شود. کاغذهای تحریر ازنظر چاپ و اندازه، دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد و با توجه به کاربردشان سایز‌بندی و طراحی می‌شوند. برای بررسی و شناخت بهترین نوع کاغذ برای چاپ کیفیت با گروه 724-چاپ همراه باشید.

به چه کاغذی کاغذ تحریر می‌گویند؟

کاغذ تحریر مرسوم‌ترین و  رایج‌ترین نوع در بین کاغذهاست که برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود. این کاغذ که در انگلیسی به آن Printing and writing paper می‌گویند، از روزنامه و مجله گرفته تا چاپ کتاب و چاپ کاتالوگ استفاده می‌شود. کاغذ تحریر برخلاف کاغذ گلاسه سطح بافت‌دار و چندقسمتی دارد که باعث می‌شود در حین نگارش یا چاپ، جوهر به‌راحتی جذب بافت‌ کاغذ شود و کیفیت چاپ و ماندگاری آن افزایش یابد.

اصلی‌ترین معیار در تعیین کیفیت کاغذهای تحریر، خمیر استفاده‌شده‌ در ساخت آن‌ها است. بیشتر مواقع کاغذی که در چاپ کتاب و مجله از آن استفاده می‌گردد، کاملاً سفید است و کاغذ روزنامه و مقواهای نازک، خمیر تیره‌تری دارند. در صنعت چاپ هرچقدر کاغذ سفیدتر باشد، مرغوبیت بیشتری دارد و قیمت آن بالاتر خواهد بود. کاغذهایی که رنگشان رو به قهوه‌ای است کیفیت پایین‌تری دارند و مقرون‌به‌صرفه هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کاتالوگ و بروشور

 ویژگی‌های کاغذ تحریر

به دلیل ویژگی‌ها و امکانات متعدد کاغذهای تحریر نسبت به دیگر کاغذها استفاده بیشتری دارد و بیش از همه مورد استقبال واقع‌شده. اصلی‌ترین ویژگی‌های کاغذهای تحریر:

  • خوانایی و نگارش مناسب: کاغذ تحریر رنگ سفیدی دارد که برای خوانایی بالا کاغذ و چاپ باکیفیت مناسب است. قدرت جذب بالای جوهر از دیگر ویژگی‌های کاغذهای تحریر است. سطح صاف این کاغذ باعث حرکت روان خودکار و مداد بر روی آن می‌شود و لذت نوشتن را به همراه دارد.
  • استحکام بالا: ازآنجایی‌که درروند تبدیل کاغذ به محصول نهایی، فرآیندهای مختلف چاپ و بسته‌بندی روی کاغذ انجام می‌شود، استحکام و مقاومت بالا کاغذ بسیار حائز اهمیت است. کاغذ تحریر به علت استفاده از مواد شیمیایی در خمیر اولیه‌اش، مقاومت بسیار بالایی دارد و فشار زیادی را می‌تواند تحمل ‌کند.
  • ماندگاری: یکی دیگر از ویژگی‌های کاغذهای تحریر ماندگاری و طول عمر بالای آن است. این ویژگی، کاغذ تحریر را به یک گزینه مناسب برای نگهداری انواع اسناد و بایگانی‌ اطلاعاتی که نیاز به ماندگاری بالا دارند، تبدیل کرده است.

کاغذ تحریر

 

انواع کاغذ تحریر

کاغذ تحریر بر اساس موارد مختلفی که به کاربرد یا نوع ساخت مربوط می‌شود به چند دسته‌ تقسیم می‌گردد. در ادامه هرکدام از  این دسته‌بندی‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد. بعضی از این موارد عبارت‌اند از:

  1. جنس خمیرکاغذ
  2. گرماژ کاغذ
  3. ابعاد و اندازه کاغذ

 بیشتر بخوانید: انواع کاغذ برای چاپ

  1. جنس خمیرکاغذ تحریر

در بعضی از  فرآیندهای تهیه خمیرکاغذ می‌توان از ترکیبات شیمیایی استفاده کرد. اما اگر بدون استفاده از ترکیبات شیمیایی تهیه شود به آن کاغذ اندود نشده یا Uncoated  می‌گویند. در برخی از موارد برای اینکه یک ویژگی جدید مانند جذب جوهر بالاتر، وزن بیشتر، نرمی و لطافت بیشتر و … را به کاغذ اضافه کنند، با استفاده از مواد شیمیایی و پلیمری خاصی مانند کلسیم کربنات و یا گچ، سطح کاغذ را می‌پوشانند. به این نوع کاغذها، کاغذ تحریر اندود شده یا Coated گفته می‌شود و نسبت به کاغذ معمولی کیفیت بالاتری دارد اما لزوماً کاغذ اندود نشده کیفیت پایینی ندارد بلکه کاغذ اندود شده‌ چیزی فراتر از کیفیت اصلی خود را ارائه می‌دهد. عمده کاغذهای تحریر موجود در بازار ایران از نوع اندود نشده یا Uncoated هستند این نوع کاغذها قدرت جذب بسیار بالایی دارند و در هنگام چاپ و نگارش، جوهر به سمت دیگر کاغذ نفوذ نمی‌کند.

  1. گرماژ کاغذ تحریر

مورد دیگری  که کاغذهای تحریر بر اساس آن دسته‌بندی می‌شوند، وزن یا گرماژ کاغذ است. گرماژ کاغذ به بیان ساده به جرم یک صفحه کاغذ در ابعاد یک متر در یک متر میگویند. کاغذ تحریر بسته به این‌که قرار است در چه محصولی استفاده گردد، در گرماژ مختلفی تولید خواهد شد. دامنه وزن و گرماژ کاغذهای تحریر بین ۵۰ تا ۱۲۰ گرم در مترمربع است. اما معمولاً بیشتر ناشران از کاغذ تحریر ۷۰ تا ۸۰ استفاده می‌کنند تا بدون اینکه از کیفیت آن کاسته شود، وزن کتاب کاهش پیدا کند.

  1. ابعاد و اندازه‌های کاغذ تحریر

استاندارد ابعاد کاغذ در سری‌های مختلفی تدوین ‌شده است که شامل سری A ، سری B و سری  Cمی‌شوند. اما شناخته‌شده‌ترین دسته‌بندی ابعاد کاغذ، کاغذهای تحریر سری A می‌باشد. سری A از کاغذ A1 که بزرگ‌ترین اندازه است شروع می‌شود و به کاغذ A10 که کوچک‌ترین ابعاد برش کاغذ تحریر است می‌رسد. هرچند ابعاد بزرگ‌تری هم در سری A وجود دارند که بیشتر از این ابعاد برای بسته‌بندی و ارسال عمده کاغذ در کارخانه‌ها استفاده خواهد شد.

 کاغذ تحریر برای چاپ باکیفیت

در هنگام چاپ کاتالوگ و برشور و یا چاپ کتاب، تمام دغدغه افراد پیدا کردن یک دستگاه و روش چاپ مناسب است تا حاصل کار باکیفیت باشد. اما توجه کنید که استفاده از کاغذ مناسب برای چاپ، بخش عمده‌ای از فرآیند چاپ باکیفیت است. کاغذ تحریر به دلیل ویژگی‌های متعددی مانند قابلیت جذب بالای جوهر، رنگ سفید، ماندگاری و مقاومت بالا، یکی از بهترین گزینه‌ها برای چاپ روزنامه، کتاب، چاپ سررسید و تقویم و … است.

مجموعه چاپخانه و صحافی 724-چاپ برای چاپ کتاب و نشر محصولات چاپی خود، انتخاب مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای است. چاپخانه 724 چاپ با مجهزترین دستگاه‌های چاپ و صحافی، بهترین کیفیت را به شما ارائه می‌دهد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)