آشنایی با جلد شومیز (جلد نرم) و مقایسه آن با جلد گالینگور (جلد سخت)

آشنایی با جلد شومیز (جلد نرم)

جلد شومیز کتاب را می‌توان اولین بخشی دانست که در نگاه اول خوانندگان بالقوه می‌بینند. ساده‌انگاری است که فکر کنیم جلد کتاب فقط برای محافظت از کتاب به وجود آمده است. آیا تاکنون شده کتابی را به دست بگیرید و در مورد نوع جلد آن فکر کنید؟ یا به دنبال چاپ کتاب خود باشید و ندانید کدام نوع جلد کتاب برای کتاب شما بهتر است؟

در این مطلب قصد داریم جلد شومیز را تعریف کرده و کاربردهای آن را شرح دهیم. با گروه 724 چاپ همراه باشید.

 خلاصه تاریخچه پیدایش جلد نرم (جلد شومیز)

انتشار کتاب با جلد شومیز مدرن در سال 1935 با انتشار ده کتاب اول انتشارات پنگوئن آغاز شد. اما رایج شدن آن برمی‌گردد به جنگ جهانی دوم، انجمن کتابخانه‌های آمریکا در دوران جنگ دست به تهیه تعداد فراوانی کتاب زد و آن‌ها را بین سربازان متفقین توزیع نمود. کتاب‌هایی که بارزترین ویژگی‌ آن‌ها سبک بودن و داشتن جلدی کاغذی بود و همین موضوع هزینه چاپ و حمل‌ونقل آن‌ها را برای سربازان بسیار راحت کرده بود. بعد از پایان جنگ جهانی و بعد از گذشت سال‌ها، کتاب‌هایی با جلد کاغذی یا همان جلد نرم تبدیل به تجارتی پرسود در صنعت چاپ شد و مخاطبان بسیاری پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: مراحل چاپ کتاب

جلد شومیز (جلد نرم) چیست؟

جلد شومیز به پوششی با جنس کاغذ ضخیم گفته می‌شود که با چسب و بدون بخیه تمام صفحات کتاب را به هم متصل می‌کند که معمولاً با یک سلفون بر روی آن به کتاب الصاق می‌گردد. همان‌طور که ذکر شد در روند تولید جلد نرم از یک نوع کاغذ ضخیم استفاده می‌کنند که سبک و مثل کاغذ نرم است به همین علت به آن نیز جلد نرم هم می‌گویند. معادل انگلیسی این جلد Paperback book  یا  Softcover نام دارد.

معمولاً از این جلد کتاب زمانی استفاده می‌شود که نویسنده یا ناشر قصد دارد قیمت تمام‌شده چاپ را پایین بیاورد و باقیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد. این جلد معمولاً وزن سبکی دارد و برای کتاب‌های داستانی، کتاب‌های کودک، کتاب‌های دانشگاهی و درسی و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. جلد کتاب شومیز از دهه 1330 و 1340 وارد عرصه صحافی شد و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین جلدها به شمار می‌رود. جلد شومیز مزایا و معایبی نیز دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • سبک و نرم و به‌راحتی قابل‌حمل است
  • هزینه چاپ پایین و مقرون‌به‌صرفه

معایب

  • مستعد پارگی و چین‌وچروک
  • مقاومت کم در برابر رطوبت و آب

جلد شومیز

تفاوت جلد شومیز با جلد گالینگور

حال که با جلد شومیز بیشتر آشنا شدیم تفاوت آن را با جلد گالینگور بررسی خواهیم کرد. همان‌طور که در بالا ذکر کردیم جلد نرم یکی از انواع جلد است که به جلد نرم نیز شناخته می‌شود؛ طرف مقابل این نوع جلد، جلد سخت است که به آن جلد سخت نیز گفته می‌شود. همان‌طور که از نام این دو جلد پیداست اولین تفاوت در نوع کاغذ مورداستفاده در آن‌ها است. جلد سخت از مقوای با گرماژ بالا تولید می‌گردد برعکس جلد نرم که برای تولید آن از کاغذ ضخیم استفاده خواهد شد. تفاوت دیگر آن‌ها در نحوه صحافی و ته دوزی‌شان  است؛ در جلد نرم از دوخت استفاده نمی‌شود و برای متصل کردن کتاب‌ها از چسب گرم یا سرد استفاده می‌کنند. درنتیجه ماندگاری و استحکام کتاب‌های جلد شومیز کمتر از جلد گالینگور است. برخلاف جلد نرم که ارزان و به‌صرفه است، استفاده از  جلد سخت پرهزینه بوده و ازنظر چاپ و قیمت نهایی به‌صرفه نخواهد بود. نکته دیگر این‌که عموماً جلد گالینگور یک رویه یا به‌اصطلاح ژاکت با جنس چرم گاو، مخمل، پارچه طرح دار و غیره دارد.

 جمع‌بندی

اگر به دنبال چاپ کتاب هستید بهتر است پیش از سفارش به عواملی مانند نوع کاربری، بودجه و هدف از چاپ کتاب توجه فرمایید. چون با در نظر داشتن این موارد می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدام نوع جلد را انتخاب نمایید. اگر اقتصادی و به‌صرفه بودن برای شما اهمیت دارد جلد شومیز یا جلد نرم و اگر ماندگاری بالا برای شما اهمیت دارد جلد گالینگور  یا جلد سخت را انتخاب کنید.

در این مقاله درباره جلد شومیز و جنس آن صحبت کردیم و به تفاوت آن با جلد گالینگور پرداختیم. اگر قصد چاپ کتاب با جلد نرم را دارید می‌توانید به = چاپ کتاب خود را به گروه 724-چاپ بسپارید. گروه ما با سابقه طولانی و در اختیار داشتن دستگاه‌های چاپ به‌روز می‌تواند به بهترین شکل ممکن شما را به خواسته خود برساند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.4]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)